SEO dla branży beauty – co musisz wiedzieć?
4 min
4 min
Na skróty
Branża beauty to przede wszystkim ogromny rynek, na którym dominują kobiety. Panie chętnie korzystają z zakupów online, aby nabyć ulubione kosmetyki do makijażu. Sklepy internetowe niejednokrotnie są także dostawcami salonów kosmetycznych, a także profesjonalnych wizażystek oraz makijażystek. Jak wygląda SEO w tej branży? Z pewnością bez pozycjonowania dość trudno jest pozyskać klientów, przede wszystkim ze względu na ogromną konkurencję.
Jeśli posiadasz spory zapas wolnego czasu, chęci, cierpliwości oraz wiedzy na temat pozycjonowania, SEO w branży beauty możesz prowadzić samodzielnie. Przypominamy jednak, że dla wielu fraz osiągnięcie wysokiej pozycji jest szczególnie wymagające ze względu na rywalizację dużych brandów. Istotnym elementem jest wybór właściwych słów kluczowych, szczególnie na początku SEO w branży beauty. Warto postawić na frazy long-tail (z długim ogonem). Tego rodzaju wyrażenia składają się z kilku słów, na przykład trzech lub więcej. Są nieco rzadziej wyszukiwane, ale równocześnie konkurencja na nie jest znacznie mniejsza – a to oznacza, że działania SEO mogą nieco szybciej przynieść oczekiwane efekty.
Dodatkowo wykorzystaj fraz brandowe. To wyrażenia zawierające nazwę firmy (na przykład producenta). Kobiety są przywiązane do swoich kosmetyków, dlatego zwykle zamawiają je regularnie, wyszukując produktu po nazwie brandu. Możesz także promować asortyment sygnowany nazwą Twojej firmy. Branża beauty daje sporo możliwości – praktycznie nic nie stoi na przeszkodzie przed tym, aby wypromować nowy, własny brand.
Wybierając frazy kluczowe do SEO beauty pamiętaj, aby kierować się ilością wyszukiwań. Równocześnie musisz wiedzieć, że im więcej osób wyszukuje konkretne słowa, tym trudniej będzie osiągnąć na nie satysfakcjonującą pozycję w Google. Wcześniej wspomniane frazy long-tail są wyszukiwane rzadziej, ale ich pozycjonowanie jest odrobinę prostsze (ze względu na mniejszą konkurencję).
Przykładowe ilości wyszukiwań fraz kluczowych w branży beauty:
Branża beauty to dziedzina, w której regularnie na rynku pojawiają się nowe kosmetyki i tym podobne produkty. Do monitorowania sytuacji możesz wykorzystać narzędzie Google Trends, ukazujące jak rośnie (lub spada) popularność konkretnych wyrażeń, słów i terminów. Dane możesz dostosować do lokalizacji, otrzymasz także odrobinę ciekawych statystyk. Google Trends to przydatne narzędzie podczas SEO dla branży beauty. Jeśli w swoim sklepie sprzedajesz wyroby od zewnętrznych producentów, możesz obserwować, jakie dokładnie kosmetyki zyskują popularność, aby dodać je do swojego asortymentu, tym samym zwiększając szansę na konwersję.
Czego możemy dowiedzieć się dzięki Google Trends? Na przykład tego, że w perspektywie całego roku, branża beauty cieszy się odrobinę większą popularnością bezpośrednio przed okresem świątecznym. To zrozumiałe, bowiem kosmetyki bardzo często są przekazywane w formie prezentu bliskim osobom.
Jak każda branża, także dziedzina beauty posiada swoje specyficzne cechy. Przede wszystkim w tym przypadku pozycjonowanie warto wzbogacić o dodatkową kampanię w mediach społecznościowych. Firmy beauty mogą doskonale (i szybko) rozwijać się dzięki takim portalom jak Facebook czy Instagram. To doskonałe miejsce na publikację autorskich recenzji oraz nowości ze świata kosmetyków. Za pomocą zdjęć zaprezentujesz zastosowanie produktów w praktyce, na przykład dzięki modelkom. SEO beauty uzupełnij solidnie prowadzonymi mediami społecznościowymi, a przekonasz się, że to rozwiązanie, które zapewni znacznie większy ruch w sklepie internetowym. Buduj więź ze społecznością, odpowiadaj na komentarze i udostępnienia, dodatkowo regularnie publikuj wartościowe treści. Za pomocą mediów społecznościowych wypromujesz nie tylko poszczególne produkty, ale swoją markę.
Mówiąc o SEO w branży beauty, należy wspomnieć także o pozyskiwaniu linków z zewnętrznych stron internetowych. To kluczowy element pozycjonowania. Jednak w tym przypadku pozyskiwanie wartościowych odnośników może być realizowane dzięki wpisom gościnnym – szczególnie jeśli wśród klientów znajdują się osoby prowadzące własny blog. Możesz również wyszukać serwisy, które chętnie opublikują artykuły na temat Twojej branży, równocześnie dodając w tekście link do sklepu.
Charakterystycznym elementem w SEO dla beauty jest duża konkurencyjność. O frazy kluczowe z największą liczbą wyszukiwań rywalizują tacy giganci jak Douglas, Rossmann, czy Sephora. Oczywiście nie oznacza to, że pozycjonowanie jest niemożliwe, bądź nie ma sensu. Wystarczy odpowiednio przygotowana strategia oraz zapas cierpliwości. Jeśli do tej mieszanki dorzucisz praktyczną wiedzę z zakresu SEO, efekty z pewnością będą zadowalające. Możesz także skorzystać z pomocy specjalistów, którzy zajmą się kompleksowym pozycjonowaniem sklepu z branży beauty.
Realizując SEO dla beauty należy pamiętać o kilku niezwykle istotnych kwestiach. Przede wszystkim zwracaj uwagę na podobne produkty oraz ich opisy. Bardzo często dochodzi do sytuacji, gdzie na przykład kilka kosmetyków różni się od siebie odcieniem, zapachem lub wielkością, ale ich opisy są dokładnie takie same. To rozwiązanie przede wszystkim niekorzystne dla SEO, ale dodatkowo negatywnie wpływa na Twoją wiarygodność. Jeśli to tylko możliwe opisz każdy produkt osobno.
Uważaj na kanibalizację fraz kluczowych, o którą w tej branży nietrudno. To sytuacja, w której na dokładnie takie samo wyrażenie w Google wyświetlają się jednocześnie różne podstrony. Kanibalizacja może negatywnie wpływać na konwersję. Zoptymalizuj swój sklep w taki sposób, aby każda podstrona wyświetlała się w organicznych wynikach wyszukiwania na unikalne frazy.
Twórz evergreen content na blogu. Tego rodzaju artykuły są „zawsze świeże”, czyli poruszają dość uniwersalne tematy, regularnie wyszukiwane przez użytkowników. Co możemy zaliczyć do evergreen content w branży beauty? Na przykład tematy typu: jaki rodzaj kosmetyków wybrać, zastosowanie poszczególnych wyrobów, a także porównania i recenzje produktów. Odpowiednio przygotowane artykuły blogowe mogą generować ruch, a następnie prowadzić do konwersji. Wystarczy wykorzystać w nich fraz kluczowe, równocześnie rozwijając dany temat, aby zachęcić społeczność do zapoznania się z udostępnionymi materiałami.