Skuteczne pozycjonowanie sklepu internetowego – jakie błędy Cię przed tym blokują?
4 min
4 min
Na skróty
Skuteczne pozycjonowanie sklepu internetowego to SEO, które przynosi efekty w postaci lepszej widoczności oraz ruchu. Do mierzenia wyników wykorzystaj Google Analytics oraz Google Search Console. To darmowe narzędzia, które dokładnie przedstawią widoczność w wyszukiwarce, wskaźnik CTR oraz ruch wraz z jego źródłami. Natomiast do weryfikowania pozycji na wyszczególnione fraz kluczowe warto wykorzystać specjalne oprogramowanie, na przykład SEMrush lub Senuto.
Sklep internetowy musi być widoczny w sieci. W przeciwnym wypadku nie będzie generować ruchu oraz zysków, więc jego dalsze utrzymywanie stanie się kompletnie nieopłacalne. W długofalowej perspektywie przyda Ci się skuteczne pozycjonowanie sklepu internetowego. To zdecydowanie lepsze rozwiązanie w porównaniu do płatnych reklam Google Ads. Dlaczego? Efekty SEO są znacznie trwalsze. Gdy Twoja widoczność jest uzależniona tylko i wyłącznie od reklam Google Ads, stracisz ją razem z dostępnym budżetem.
Pamiętaj jednak, że skuteczne pozycjonowanie sklepu internetowego wymaga czasu – ale spokojnie – naprawdę warto. Pierwsze efekty SEO właściciele sklepów internetowych zwykle widzą już po kilku miesiącach. Natomiast spore zmiany w wyszukiwarce to zwykle kwestia 6-12 miesięcy. Czas pozycjonowania jest zależny od branży – a tak dokładniej, to od konkurencji danego sklepu internetowego. Jeśli serwis jest nowy, pokonanie dużych graczy na rynku jest możliwe, jednak zajmie więcej czasu. Dlatego w takich sytuacjach warto skorzystać z pomocy specjalistów SEO. Dzięki nim sklep będzie pozycjonowany całościowo, również na frazy long tail, które w krótkim czasie zaczną generować ruch. Dzięki temu szybko zaczniesz pozyskiwać nowych klientów, regularnie notując zysk.
Do przeprowadzenia skutecznego pozycjonowania sklepu internetowego konieczna jest wiedza na temat SEO. Jeżeli chcesz samodzielnie spróbować swoich sił w tej kwestii, pamiętaj o tym, aby kategorycznie unikać tych błędów.
Brak audytu SEO – pozycjonowanie zawsze zaczyna się do kompleksowego audytu SEO. To gruntowna analiza serwisu pod kątem sprawności. Audyt wykaże więc wszelkie błędy i pozwoli przygotować stosowną strategię pozycjonowania.
Brak specjalistycznych narzędzi do analizy – Senuto, Screaming Frog oraz Ahrefs (lub ich zamienniki) to podstawowe narzędzia praktycznie każdego pozycjonera. Trudno przygotować audyt SEO i strategię bez nich, nie mówiąc już o optymalizowaniu sklepu.
Black Hat SEO – pod pojęciem Black Hat SEO kryją się niedozwolone techniki pozycjonowania, które mogą zaszkodzić witrynie, zamiast jej pomóc. Działania należące do „Czarnego Kapelusza” są określone przez Google w dokumencie informującym o wskazówkach dla Webmasterów. To na przykład upychanie fraz kluczowych w tekstach, kopiowanie contentu (z innych stron i pomiędzy podstronami), a także nienaturalne linkowanie zewnętrzne.
Ignorowanie UX – w ostatnim czasie wyszukiwarka Google coraz lepiej zaczyna rozumieć potrzeby użytkowników. Dzieje się tak między innymi za sprawą regularnych aktualizacji algorytmu. Dlatego w organicznych wynikach wyszukiwania mają szansę zaistnieć te witryny, które zapewniają społeczności pozytywne UX, czyli user experience. Jeżeli serwis jest zoptymalizowany, a zarazem dopasowany do potrzeb użytkownika, jego pozycjonowanie może być znacznie łatwiejsze i efektywniejsze. Dlatego warto łączyć SEO wraz z UX.
Kanibalizacja słów kluczowych – to sytuacja, gdy na frazę kluczową w wyszukiwarce wyświetla się więcej niż jedna podstrona. Błąd ten często możemy spotkać w sklepach, które oferują produkty stosunkowo podobne do siebie. Występowanie kanibalizacji słów kluczowych może prowadzić do spadku konwersji, szczególnie gdy użytkownik z wyszukiwarki trafi na nieodpowiednią podstronę. Wówczas, zamiast szukać konkretnego produktu, po prostu wróci do listy wyszukiwania, aby przejść do sklepu konkurencji.
Thin content – to treści, które dla użytkowników nie mają praktycznie żadnej wartości. Powstają tylko dla fraz kluczowych. Unikaj tego rodzaju contentu w swoim sklepie internetowym. Jeżeli tworzysz opis kategorii, produktu bądź artykuł na firmowy blog, skup się na temacie i postaraj się go wyczerpać. Szybko przekonasz się, że naprawdę warto.
Jeżeli chcesz zrealizować skuteczne pozycjonowanie sklepu internetowego, przede wszystkim korzystaj z technik White Hat SEO oraz unikaj wcześniej wspomnianych błędów. Podstawową optymalizację możesz przeprowadzić samodzielnie – na przykład ustawiając metadane, nadając atrybuty alt grafikom, czy poprzez edycję adresów URL, aby nie posiadały zbędnych znaków. Pamiętaj jednak, że do skutecznego pozycjonowania sklepu internetowego konieczna jest wiedza: praktyczna oraz teoretyczna. Jeśli jej nie posiadasz, zupełnie przypadkiem możesz sobie zaszkodzić, zamiast pomóc. Dlatego odpowiednim rozwiązaniem w przypadku SEO jest skorzystanie z pomocy profesjonalnej agencji, która od A do Z zajmie się całym procesem pozycjonowania.
Wdrażając zmiany w sklepie samodzielnie, działaj ostrożnie i z głową. Każda edycja może wywołać niemałe zawirowania w wyszukiwarce Google. Równocześnie pamiętaj o budowie jakościowego contentu, który będzie przygotowany z myślą o użytkownikach, a nie SEO. Jeśli będziesz pozyskiwać linki z zewnętrznych stron, unikaj spamerskich miejsc. Jeżeli to możliwe, połącz skuteczne pozycjonowanie sklepu internetowego z UX. Obie te strategie mają wspólny cel, jakim jest konwersja. Na dodatek sklep zaprojektowany z myślą o user experience świetnie wygląda i wyróżnia się na tle konkurencji. Osoby ceniące innowacyjne, a zarazem niezawodne rozwiązania powinny dodatkowo zainteresować się tematyką SXO (Search Experience Optimization). To strategia łącząca SEO oraz UX, a jej wdrożenie skutkuje zwiększeniem widoczności w sieci oraz wzrostem współczynnika konwersji, co w e-commerce jest niezwykle ważne.
Reasumując: do przeprowadzenia skutecznego pozycjonowania sklepu internetowego potrzebujesz wiedzy, cierpliwości oraz specjalnego oprogramowania. Nie zapominaj, że jeszcze lepsze wyniki osiągniesz dzięki SXO, czyli poprzez synergię działań SEO oraz UX. Jeżeli prowadzisz własny e-commerce i ciągle zastanawiasz się nad pozycjonowaniem, warto skontaktować się ze specjalistami. Wówczas w kilka chwil dowiesz się, jak cały proces wygląda od podszewki i poznasz zalety wysokiej pozycji w wyszukiwarce.