Treść to najważniejszy element budowy wizerunku marki i promocji produktu. Na profesjonalnie przygotowanym contencie opiera się tak naprawdę prowadzenie działań SEO i pozycjonowanie strony, działanie w mediach społecznościowych czy digital marketing. Jeżeli chcesz skutecznie tworzyć materiały content marketingowe, musisz mieć odpowiedni plan. To właśnie strategia content marketingowa. Co warto wiedzieć na jej temat?
Zdj 1. Strategia content marketingu to drogowskaz, pokazujący, w jaki sposób powinno się tworzyć, publikować i promować treści
Źródło: https://pixabay.com/photos/businessman-write-marker-text-562572/
Czym jest content marketing? To działanie polegające na budowaniu długotrwałych relacji z klientami (odbiorcami usług) poprzez przygotowywanie wartościowych treści. Mogą to być np. posty w mediach społecznościowych czy wpisy na blogach. Przygotowywanie tego rodzaju materiałów powinno być oparte na przemyślanej strategii.
Strategia content marketingowa – czym jest? Co powinna zawierać?
Czym jest strategia content marketingowa? To specjalny dokument, który zawiera wszystkie informacje dotyczące działań z zakresu tworzenia, dystrybucji oraz promocji przygotowywanych przez nas treści. Najczęściej odnosi się do działań długofalowych i powinna sprzyjać realizacji założonych w niej celów.
Tyle w teorii. W praktyce strategia treści ma być drogowskazem, który pomoże w prowadzeniu działań content marketingowych i zwiększy zasięg treści. Co powinna zawierać dobra strategia marketingowa? Przede wszystkim musi skupiać się na odbiorcach potencjalnych materiałów promocyjnych, narzędziach ich prezentacji oraz wspomnianych celach.
- Analiza grupy docelowej – w tym punkcie należy dokładnie określić, jaki jest wiek odbiorców potencjalnej kampanii content marketingowej, ich zainteresowania, potrzeby i podobne kwestie.
- Analiza działań konkurencji – warto spojrzeć co robią firmy działające w tej samej branży. To sposób na uniknięcie ich błędów oraz możliwość dostosowania swoich działań do charakterystyki odbiorców usług danego sektora.
- Budżet kampanii content marketingowej – w strategii należy określić ramy finansowe, jakie możesz wydać na kampanię. Pamiętaj, że koszt content marketingu to nie tylko stworzenie treści, ale też jej dystrybucja (np. wykorzystywanie kanałów opartych na SXO).
- Wybrane narzędzia contentowe – tutaj masz do wyboru m.in. publikacje na zewnętrznych portalach, publikacje na własnym blogu firmowym albo w mediach społecznościowych. Agencja SEO, która będzie prowadzić działania optymalizacji witryny firmowej korzysta też z możliwość Google Trends, Feedly, Google Analytics czy Keyword Tool, które wpłyną pozytywnie na pozycjonowanie treści.
- Harmonogram publikacji treści – tu bardzo ważny jest balans między ilością contentu i nieprzytłoczeniem odbiorcy. Harmonogram można przygotować m.in. w oparciu o analizę konkurencji i badania potrzeb klientów.
- Cele działań content marketingowych – ostatni punkt. Cele warto podzielić na strategiczne, taktyczne i operacyjne. Możesz określić tam czy zależy Ci na budowaniu zaufania do marki, przyciągnięciu nowych odbiorców produktu, utrzymaniu stałych klientów lub promocji nowych usług i produktów.
Pamiętaj, aby w strategii ustalić też, jaki będzie rodzaj contentu, wybrać jego tematykę, język i długość. Elementy te dopasuj do charakterystyki grupy docelowej.
Zdj 2. Content marketing to bardzo złożone działania oparte na publikacji treści
Źródło: https://live.staticflickr.com/3850/14825685171_dcfa98f52f_b.jpg
Na czym polega strategia content marketingowa? Jak ją wykonać w prawidłowy sposób?
Kampania content marketingowa oparta na strategii to klucz do sukcesu pod względem prawidłowego prowadzenia tworzenia i promocji treści. W jaki sposób przygotować ją w skuteczny sposób, krok po kroku?
- Oceń swoją pozycję pod względem content marketingu i określ cele prowadzonych działań.
- Przeprowadź dogłębne badanie rynku, analizę konkurencji i analizę potrzeb klientów.
- Stwórz profil docelowego odbiorcy kampanii content marketingowej.
- Zidentyfikuj zasoby, które posiadasz (w tym m.in. możliwości tworzenia eksperckich treści).
- Dobierz tematykę tworzonych treści i wskaż kto będzie je kreował (może to być np. zewnętrzny copywriter).
- Wskaż narzędzia dystrybucji treści i kanały publikacji.
- Opisz jakimi kanałami będzie prowadzona promocja publikowanych materiałów (np. wstawki na zewnętrznych portalach internetowych).
- Wskaż harmonogram publikacji i zacznij działać!
Pamiętaj, aby strategię content marketingu dopasować do pozostałych działań marketingowych, w tym np. pozycjonowania czy digital marketingu.
Kto przygotuje dla Ciebie profesjonalną strategię content marketingową?
Do przygotowania strategii do działań content marketingowych warto wybrać profesjonalistów, którzy poradzą sobie z szerokim zakresem prac, wymaganych w takim dokumencie. Wyspecjalizowana agencja marketingowa stworzy harmonogram publikacji, przygotuje propozycje tematyczne (oparte na wytycznych SEO) oraz zajmie się dogłębnymi badaniami nad profilem grupy odbiorców usług Twojej działalności.
Podczas wyboru agencji zwróć uwagę na swój przyszły wpływ na tworzenie strategii. To Ty znasz swoją branżę najlepiej i jesteś w niej ekspertem. Twoje wskazówki dotyczące przygotowania fachowych treści są więc bezcenne!