Content Marketing

Strategia content marketingowa – jak zbudować?

3 min czytania
Strategia content marketingowa – jak zbudować?

Treść to najważniejszy element budowy wizerunku marki i promocji produktu. Na profesjonalnie przygotowanym contencie opiera się tak naprawdę prowadzenie działań SEO i pozycjonowanie strony, działanie w mediach społecznościowych czy digital marketing. Jeżeli chcesz skutecznie tworzyć materiały content marketingowe, musisz mieć odpowiedni plan. To właśnie strategia content marketingowa. Co warto wiedzieć na jej temat?

Strategia content marketingowa – jak zbudować?

Zdj 1. Strategia content marketingu to drogowskaz, pokazujący, w jaki sposób powinno się tworzyć, publikować i promować treści

Źródło: https://pixabay.com/photos/businessman-write-marker-text-562572/

Czym jest content marketing? To działanie polegające na budowaniu długotrwałych relacji z klientami (odbiorcami usług) poprzez przygotowywanie wartościowych treści. Mogą to być np. posty w mediach społecznościowych czy wpisy na blogach. Przygotowywanie tego rodzaju materiałów powinno być oparte na przemyślanej strategii. 

Strategia content marketingowa – czym jest? Co powinna zawierać?

Czym jest strategia content marketingowa? To specjalny dokument, który zawiera wszystkie informacje dotyczące działań z zakresu tworzenia, dystrybucji oraz promocji przygotowywanych przez nas treści. Najczęściej odnosi się do działań długofalowych i powinna sprzyjać realizacji założonych w niej celów.

Tyle w teorii. W praktyce strategia treści ma być drogowskazem, który pomoże w prowadzeniu działań content marketingowych i zwiększy zasięg treści. Co powinna zawierać dobra strategia marketingowa? Przede wszystkim musi skupiać się na odbiorcach potencjalnych materiałów promocyjnych, narzędziach ich prezentacji oraz wspomnianych celach.

  • Analiza grupy docelowej – w tym punkcie należy dokładnie określić, jaki jest wiek odbiorców potencjalnej kampanii content marketingowej, ich zainteresowania, potrzeby i podobne kwestie. 
  • Analiza działań konkurencji – warto spojrzeć co robią firmy działające w tej samej branży. To sposób na uniknięcie ich błędów oraz możliwość dostosowania swoich działań do charakterystyki odbiorców usług danego sektora. 
  • Budżet kampanii content marketingowej – w strategii należy określić ramy finansowe, jakie możesz wydać na kampanię. Pamiętaj, że koszt content marketingu to nie tylko stworzenie treści, ale też jej dystrybucja (np. wykorzystywanie kanałów opartych na SXO).
  • Wybrane narzędzia contentowe – tutaj masz do wyboru m.in. publikacje na zewnętrznych portalach, publikacje na własnym blogu firmowym albo w mediach społecznościowych. Agencja SEO, która będzie prowadzić działania optymalizacji witryny firmowej korzysta też z możliwość Google Trends, Feedly, Google Analytics czy Keyword Tool, które wpłyną pozytywnie na pozycjonowanie treści. 
  • Harmonogram publikacji treści – tu bardzo ważny jest balans między ilością contentu i nieprzytłoczeniem odbiorcy. Harmonogram można przygotować m.in. w oparciu o analizę konkurencji i badania potrzeb klientów.
  • Cele działań content marketingowych – ostatni punkt. Cele warto podzielić na strategiczne, taktyczne i operacyjne. Możesz określić tam czy zależy Ci na budowaniu zaufania do marki, przyciągnięciu nowych odbiorców produktu, utrzymaniu stałych klientów lub promocji nowych usług i produktów.
Zobacz  Narzędzia analityczne na stronach internetowych [LISTA]

Pamiętaj, aby w strategii ustalić też, jaki będzie rodzaj contentu, wybrać jego tematykę, język i długość. Elementy te dopasuj do charakterystyki grupy docelowej.

Strategia content marketingowa – jak zbudować?

Zdj 2. Content marketing to bardzo złożone działania oparte na publikacji treści

Źródło: https://live.staticflickr.com/3850/14825685171_dcfa98f52f_b.jpg

Na czym polega strategia content marketingowa? Jak ją wykonać w prawidłowy sposób?

Kampania content marketingowa oparta na strategii to klucz do sukcesu pod względem prawidłowego prowadzenia tworzenia i promocji treści. W jaki sposób przygotować ją w skuteczny sposób, krok po kroku?

  1. Oceń swoją pozycję pod względem content marketingu i określ cele prowadzonych działań.
  2. Przeprowadź dogłębne badanie rynku, analizę konkurencji i analizę potrzeb klientów.
  3. Stwórz profil docelowego odbiorcy kampanii content marketingowej.
  4. Zidentyfikuj zasoby, które posiadasz (w tym m.in. możliwości tworzenia eksperckich treści).
  5. Dobierz tematykę tworzonych treści i wskaż kto będzie je kreował (może to być np. zewnętrzny copywriter).
  6. Wskaż narzędzia dystrybucji treści i kanały publikacji.
  7. Opisz jakimi kanałami będzie prowadzona promocja publikowanych materiałów (np. wstawki na zewnętrznych portalach internetowych).
  8. Wskaż harmonogram publikacji i zacznij działać!

Pamiętaj, aby strategię content marketingu dopasować do pozostałych działań marketingowych, w tym np. pozycjonowania czy digital marketingu

Kto przygotuje dla Ciebie profesjonalną strategię content marketingową?

Do przygotowania strategii do działań content marketingowych warto wybrać profesjonalistów, którzy poradzą sobie z szerokim zakresem prac, wymaganych w takim dokumencie. Wyspecjalizowana agencja marketingowa stworzy harmonogram publikacji, przygotuje propozycje tematyczne (oparte na wytycznych SEO) oraz zajmie się dogłębnymi badaniami nad profilem grupy odbiorców usług Twojej działalności.

Zobacz  Słowa kluczowe – czym są? Poradnik pozycjonowania

Podczas wyboru agencji zwróć uwagę na swój przyszły wpływ na tworzenie strategii. To Ty znasz swoją branżę najlepiej i jesteś w niej ekspertem. Twoje wskazówki dotyczące przygotowania fachowych treści są więc bezcenne!

Dziennikarz, copywriter i przedsiębiorca, który działa w branży od ponad 10 lat. Wykładowca Uniwersytetu Mikołaja Kopernika i licencjonowany konferansjer. Zajmuje się przygotowywaniem eksperckich treści związanych z marketingiem, a w szczególności pozycjonowaniem treści. Praca jest dla niego największą pasją.

Udostępnij

Oceń tekst

Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak głosów - oceń jako pierwszy!

Zapytaj o ofertę SEO
Dołącz do newslettera
Powiązane artykuły Najnowsze Popularne

Zbuduj Twój potencjał SEO

Skonsultuj z nami Twoją sytuację w wyszukiwarce. Porozmawiajmy o Twoich celach i możliwościach współpracy