Na skróty
Optymalizacja strony (SEO) jest bardzo istotnym elementem pod kątem jej widoczności w wyszukiwarkach. Budując witrynę w języku HTML, musisz zwrócić uwagę na kilka fundamentalnych aspektów, oddziałujących na indeksację i ranking w wyszukiwarkach (np. Google, Bing, Yahoo! czy też DuckDuckGo). Przeczytaj ten artykuł i dowiedz się, jak stworzyć stronę HTML zgodną z najnowszymi standardami SXO!
Utworzenie strony HTML zgodnej z najnowszymi standardami SXO wymaga połączenia technik SEO z najlepszymi praktykami UX.
W pierwszej kolejności powinieneś zadbać o semantyczną strukturę HTML z użyciem odpowiednich tagów (w tym <header>`, `<nav>`, czy `<article>). Warto również zoptymalizować czas ładowania poprzez minimalizację zasobów, kompresję oraz wdrożenie tzw. lazy loading.
Wykorzystaj również czytelne URLe, meta tagi oraz schema.org, aby poprawić widoczność w organicznych wynikach wyszukiwania.
Przykładowy kod HTML witryny SXO może wyglądać w następujący sposób:
Zdj 1. Prosty kod HTML uwzględniający podstawowe zalecenia SXO w zakresie tworzenia stron WWW.
Źródło: Opracowanie własne.
Tworząc stronę HTML zadbaj o elementy takie jak:
Zdj 2. Optymalizacja grafik w Compress JPEG.
Źródło: Compress JPEG.
Zdj 3. Rozszerzone wyniki wyszukiwania za sprawą schema.
Źródło: Google.
Ważna jest także responsywność witryny, ponieważ obecnie ponad 60% ruchu na stronach WWW pochodzi z urządzeń mobilnych (według serwisu Statista). Zachęcamy również do zadbania wydajność, interaktywność oraz stabilność wizualną strony. W tym celu zweryfikuj poszczególne elementy w PageSpeed Insights, a następnie zaimplementuj właściwe zmiany.
Zdj 4. Rekomendacje PageSpeed Insights – renomowanego narzędzia Google do badania wydajności serwisu oraz udzielania rekomendacji technicznych.
Źródło: Google PageSpeed Insights.
Jeżeli potrzebujesz kompleksowej weryfikacji SXO – zdecyduj się na audyt SEO od specjalistów Semcore.
Czas potrzebny na stworzenie strony HTML oraz jej optymalizację SEO zależy od wielu czynników. Jeśli tworzysz prostą stronę wizytówkę z kilkoma podstronami, proces może zająć od kilku godzin do kilku dni.
Polecana usługa Semcore: Pozycjonowanie stron internetowych.
Skomplikowane witryny HTML z wieloma funkcjonalnościami i kompleksową zawartością będą prawdopodobnie wymagały tygodni lub nawet miesięcy pracy. Optymalizacja SEO nie jest jednorazowym działaniem – początkowa konfiguracja (w tym poprawne użycie tagów meta, semantyczna struktura czy optymalizacja obrazów), zajmie od kilku godzin do kilku dni.
Jednak skuteczna optymalizacja strony pod kątem wyszukiwarek wymaga ciągłego monitorowania, analizy i dostosowywania strategii. W konsekwencji jest to proces długoterminowy.
Zdj 5. Weryfikacja efektów SEO w Ahrefs.
Źródło: Ahrefs.
Jakie są najczęstsze pytania i odpowiedzi na temat tworzenia stron HTML pod kątem SEO?
Czy semantyczna struktura strony wpływa na jej pozycję w wynikach wyszukiwania?
Semantyczna struktura strony jest kluczowa pod kątem SEO. Używanie odpowiednich tagów, np. <header>, <nav>, czy <article>, pomaga robotom wyszukiwarek lepiej zrozumieć i sprawnie indeksować Twoją treść. Wpływa to na ranking witryny w organicznych wynikach wyszukiwania.
Jakie są kluczowe meta tagi, o które powinienem zadbać podczas tworzenia strony?
Najważniejszymi tagami są przede wszystkim: title oraz description, opisujące zawartość strony i wpływające na jej prezentację w wynikach wyszukiwania. Istotne okazuje się również korzystanie z tagu robots, instruującego wyszukiwarki, które podstrony należy indeksować. Jest to wyłącznie sugestia (Google może ją zignorować).
Czy responsywność strony ma znaczenie dla SEO?
Zdecydowanie tak. Wyszukiwarki, zwłaszcza Google, przywiązują dużą wagę do użyteczności stron na urządzeniach mobilnych. Serwisy, które są zoptymalizowane pod kątem responsywności, często uzyskują wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania.
Jak optymalizować obrazy na stronie pod kątem SEO?
Podstawą jest dodawanie atrybutów alt, opisujących zawartość obrazów. Dodatkowo zalecamy kompresję grafik do mniejszych rozmiarów bez utraty jakości oraz korzystanie z formatów, które sprawnie się ładują (np. WebP).
Zawodowy copywriter specjalizujący się̨ w tworzeniu artykułów eksperckich dotyczących najważniejszych zagadnień związanych z SEO. Twierdzi, że nieustanne zmiany w tej dziedzinie napędzają go do dalszej pracy, a edukowanie innych pozwala mu wzrastać.