PozycjonowanieUX

Styl czcionki – czym jest i czy wpływa na SEO?

4 min czytania
Styl czcionki – czym jest i czy wpływa na SEO?

Styl czcionki wpływa na estetykę i użyteczność witryny, a co za tym idzie – na jej optymalizację SEO i UX (SXO). W tym artykule omówimy techniczne aspekty stylu czcionki i mechanizmy, przez które może on oddziaływać na optymalizację witryny w organicznych wynikach wyszukiwania. Zachęcamy do lektury!

Styl czcionki – czym jest i czy wpływa na SEO?

Styl czcionki – co to jest?

Styl czcionki (ang. font style), znany również jako styl pisma, odnosi się do wizualnych cech i atrybutów danego zestawu znaków. Dotyczy to nie tylko samego kształtu liter, ale także grubości linii, kąta nachylenia czy odstępów między nimi. Gdy mówisz o stylu czcionki, możesz mieć na myśli różnice między pochyleniem (kursywą) a pismem prostym, grubością czcionki (np. regular, bold) czy jej wariantami (condensed czy extended). 

Każdy z tych atrybutów wpływa na czytelność i estetykę zwykłego tekstu. Dokładny wybór stylu czcionki powinien być priorytetowy, ponieważ pozwala znacząco wpłynąć na odbiór przekazu oraz interakcję użytkownika z treścią.

Najpopularniejsze style czcionek

Istnieje wiele czcionek, jednak od lat kilka z nich cieszy się największą popularnością i są najczęściej wykorzystywane zarówno w dokumentach prywatnych, jak i biznesowych czy naukowych.

Najpopularniejsze czcionki to:

  • Calibri

  • Arial

  • Times New Roman

  • Verdana

  • Georgia

  • Tahoma

  • Courier New

  • Garamond

  • Cambria

  • Helvetica

Styl czcionki – czym jest i czy wpływa na SEO?

Zdj 1. Niestandardowy, ale zoptymalizowany pod kątem SXO styl czcionki w witrynie Ahrefs.

Źródło: Ahrefs.

Jak styl czcionki wpływa na SEO?

Styl czcionki ma przede wszystkim pośredni wpływ na SEO

Zobacz  Czym jest pojęcie web accessibility? Jakie ma znaczenie w designie na stronach WWW?

W pierwszej kolejności należy zwrócić uwagę na fakt, iż czytelność treści jest istotna w zakresie konwersji. Jeśli wybierzesz styl czcionki trudny do odczytania, użytkownicy opuszczą Twoją witrynę szybciej, co wpłynie na maksymalizację wskaźnika odrzuceń (tzw. bounce rate). Jest on najczęściej interpretowany przez wyszukiwarki jako brak wartościowej treści na stronie.

Sprawdź: Pozycjonowanie, czyli Twoja strategia na skuteczne pozyskiwanie klientów.

Ponadto wybór odpowiedniego stylu czcionki wpłynie na lepszą dostępność strony dla użytkowników i wyższą wydajność.

Jeśli dodatkowo używasz niestandardowych czcionek, ładujących się na bazie zewnętrznych źródeł, musisz wziąć pod uwagę wzrost czasu ładowania strony, który również jest istotnym czynnikiem SEO.

Styl czcionki – czym jest i czy wpływa na SEO?

Zdj 2. Rekomendowana szybkość ładowania strony.

Źródło: Think With Google: “Page Load Time Statistics”.

Styl czcionki na stronie – 5 dobrych praktyk

Prawidłowo dobrany styl czcionki podniesie użyteczność Twojej witryny i poprawi ogólne doświadczenie użytkownika.

Poniżej omawiamy dobre praktyki wykorzystania czcionki na stronie:

  1. Zróżnicowane wykorzystanie wariantów – używaj różnych wariantów czcionki (np. light, regular, bold) w celu wyróżnienia nagłówków od tekstu głównego i poprawy hierarchii wizualnej;

  2. Minimalizm w liczbie czcionek – ogranicz się do 2-3 różnych czcionek na stronie. Nadmierna różnorodność może wprowadzać chaos wizualny skutkujący wyższym współczynnikiem odrzuceń;

  3. Web-safe fonts – rozważ korzystanie z czcionek “web-safe”, które są powszechnie dostępne w większości systemów. Zapewni to spójność wyglądu treści dla różnych użytkowników;

Zobacz  Pozycjonowanie kancelarii prawniczej i adwokata

Styl czcionki – czym jest i czy wpływa na SEO?

Zdj 3. Czcionki “web-safe”

Źródło: W3Schools

4. Kontrast – sprawdź, czy kontrast między krojem pisma a tłem jest odpowiedni. Dzięki temu zapewnisz czytelność witryny. Wykorzystaj do tego narzędzie WebAIM Color Contrast Checker.

Styl czcionki – czym jest i czy wpływa na SEO?

Zdj 4. Sprawdzanie kontrastu na stronie.

Źródło: Webaim.

5. Prawa autorskie – jeśli korzystasz z niestandardowych czcionek, pobierz odpowiednie licencje i zezwolenia na ich wykorzystanie.

Właściwy wybór i implementacja stylu czcionki może znacząco wpłynąć na sukces Twojej strony wśród użytkowników i w wyszukiwarkach.

Wybierz audyt SEO i sprawdź stan optymalizacji swojego serwisu.

FAQ – najczęstsze pytania i odpowiedzi dotyczące stylu czcionki

Jakie są najczęstsze pytania i odpowiedzi na temat stylu czcionki w SEO?

1. Czy styl czcionki wpływa bezpośrednio na ranking w wyszukiwarkach?

Styl czcionki nie ma bezpośredniego wpływu na ranking Twojej strony w wynikach wyszukiwania. Jednak czytelność i doświadczenie użytkownika są ważne pod kątem SEO. W konsekwencji, jeśli wybierzesz czcionkę trudną do odczytania, może to zniechęcić odbiorców do dłuższego przebywania na Twojej stronie, co wpłynie negatywnie na bounce rate, który jest czynnikiem rankingowym.

2. Czy używanie różnych rodzajów czcionek na jednej stronie jest niekorzystne dla SEO?

Używanie kilku rodzajów czcionek na jednej stronie powinno być przemyślane – wówczas nie wpłynie to na SEO. Pamiętaj, aby zachować spójność i czytelność designu. Nadmierne mieszanie stylów czcionek zdezorientuje użytkowników oraz prawdopodobnie poskutkuje negatywnymi doświadczeniami.

3. Czy kolor czcionki ma znaczenie dla SEO?

Kontrast między tekstem a tłem jest istotny w zakresie czytelności, a w konsekwencji potencjalnych konwersji i czasu przebywania w witrynie. Używanie jasnej czcionki na jasnym tle lub ciemnej czcionki na ciemnym tle utrudni odczytanie tekstu, co wpłynie negatywnie na UX, a dodatkowo da wyszukiwarkom sygnał, że stosujesz Black Hat SEO w postaci cloackingu (maskowania).

Zobacz  Optymalizacja strony WWW krok po kroku

4. Jakie cechy powinna mieć czcionka przyjazna SEO?

Czcionka powinna być czytelna na różnych urządzeniach i rozdzielczościach, mieć odpowiedni rozmiar (najczęściej 14–20 px dla tekstu głównego), zapewniać odpowiedni kontrast z tłem oraz obsługiwać polskie znaki. Warto wybierać tzw. web-safe fonts, które są powszechnie dostępne i poprawnie wyświetlają się na większości urządzeń.

tło banera
Genialne firmy mnożą
swój potencjał z
Ocena Clutch
5.0
Ocena Google
4.8
tło banera
Sprawdź, czy Twój
marketing działa.
Umów konsultację z Marcinem Stypułą, CEO Semcore i sprawdź swoją strategię digital marketingu.
Umów konsultację 299 zł/h
Marcin Stypuła
Od ponad sześciu lat rozwija swoją karierę jako zawodowy copywriter, koncentrując się na artykułach eksperckich i blogowych dotyczących SEO oraz marketingu internetowego. To osoba, która najlepiej czuje się tam, gdzie można połączyć wiedzę merytoryczną z edukacyjnym przekazem. Pisze o zagadnieniach z zakresu IT, finansów i branży automotive, tłumacząc dynamicznie rozwijający się świat cyfrowych technologii w prosty i zrozumiały sposób. W pracy najbardziej ceni styl i wartość merytoryczną tekstu — jego treści mają być nie tylko poprawne SEO-wo, ale przede wszystkim użyteczne i przystępne dla czytelnika. Inspiruje się źródłami branżowymi takimi jak Ahrefs (Mateusz Makosiewicz) czy komunikacją Google (John Mueller), śledząc najważniejsze zmiany w algorytmach i automatyzacji marketingu. Po godzinach Dominik trenuje ultramaratony — bieganie długodystansowe stało się dla niego nie tylko hobby, ale też sposobem na budowanie odporności psychicznej i konsekwencji w działaniu. Startował m.in. w Bison Ultra Trail (50 km), a kolejnym celem jest pokonanie dystansu 70 km. Relaks przynosi mu ruch, a największą motywacją w pracy jest poczucie, że jego teksty zostawiają po sobie trwałą wartość w sieci i pomagają innym rozwijać wiedzę.

Udostępnij

Oceń tekst

Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak głosów - oceń jako pierwszy!

Zapytaj o ofertę SEO
Dołącz do newslettera
Powiązane artykuły Najnowsze Popularne

Zbuduj Twój potencjał SEO

Skonsultuj z nami Twoją sytuację w wyszukiwarce. Porozmawiajmy o Twoich celach i możliwościach współpracy