Każda firma, która prowadzi działalność w internecie, dąży do tego, aby zbudować wokół marki zaangażowaną społeczność oraz być widoczną w sieci. Poprzez inwestowanie w pozycjonowanie można o wiele szybciej zbliżać się do tego celu. Czy istnieje sposób, aby szybko zdobyć wysoką pozycję w Google? W tym artykule dowiesz się wszystkiego na temat szybkiego pozycjonowania.
Czy szybkie pozycjonowanie jest możliwe? To zależy
Zanim przejdziemy do kwestii pt. „jak”, powinniśmy określić co znaczy „szybko”. W kontekście wyszukiwarki Google może to oznaczać zarówno jeden miesiąc, jak i cały rok. Wszystko zależy od branży, konkurencyjności słów kluczowych, historii naszej witryny oraz metody, jaką chcielibyśmy wykorzystać. Roboty Google odwiedzają każdą witrynę raz na jakiś czas. Nie ma więc pewności, że podjęcie wielu działań optymalizacyjnej sprawi, że witryna będzie miała wysoką pozycję w wyszukiwarce szybko. Racjonalne podejście do efektów pozycjonowania zakłada, że lepsze wyniki pojawią się po 6 miesiącach.
Najpierw warto zadać sobie pytanie: jak nowa jest nasza strona? Jeśli dopiero powstaje, to najpewniej będziemy mieć do czynienia z tak zwanym. efektem piaskownicy. Pierwsze miesiące mogą okazać się walką o zaistnienie w indeksie wyszukiwarki. Dopiero po 5 – 6 miesiącach zobaczymy pierwsze rezultaty. Można to rozwiązać poprzez zakup starej domeny z historią, jednak należy dokładnie zweryfikować ją pod wieloma kątami. Załóżmy scenariusz, w którym nasza strona ma już swoje lata, znajduje się na niej jakaś treść, a na stronę regularnie trafiają nowi odwiedzający. W takiej sytuacji możemy wykonać analizę z użyciem narzędzia Google Analytics. Sprawdzimy to, co działo się w przeszłości i na tej podstawie określimy, na czym warto się skupić w teraźniejszości. Naszym celem jest dowiedzenie się przy jakich frazach kluczowych znajdujemy się w indeksie. Nie chodzi wyłącznie o te podstrony, które znajdują się na pierwszej stronie. Jeśli podstrona jest w ogóle zaindeksowana to stwarza to możliwości na jej szybsze wypozycjonowanie.
- Przejdź do Google Search Console.
- Uruchom raport z zapytaniami w zakładce „skuteczność”. W tym miejscu dowiesz się przy jakich frazach posiadasz już pozycję. Alternatywnie możesz rozpocząć monitoring w takiej usłudze jak Senuto czy Ahrefs.
- Wejdź na podstrony, gdzie znajdują się podane w Search Console słowa kluczowe.
- Sprawdź czy można coś zoptymalizować. Porównaj swoje wpisy z konkurencją korzystając np. z SurferSEO. Pamiętaj o frazach brandowych, długiego ogona i LSI.
- Zoptymalizuj podstrony, gdzie widzisz potencjał do rozwoju. Czasem warto zaktualizować treść albo dopisać coś nowego.
Szybka poprawa pozycji Google przez link building
Link building jest procesem polegającym na swoistym stworzeniu połączenia pomiędzy obcą, a własną stroną internetową. Opiera się na pozyskiwaniu linków zewnętrznych kierujących do strony głównej w naszej witrynie. Mocny link to kluczowy sygnał instruujący roboty wyszukiwarki, że nasza strona jest godna uwagi i szybkiej poprawy pozycji w Google. Załóżmy, że prowadzisz stronę zajmującą się oferowaniem usług naprawczych. Jeśli się postarasz, to w krótkim czasie możesz pozyskać linki z serwisów ogłoszeniowych, forów internetowych i branżowe polecenia. Pamiętaj, że linki powinny zostać utworzone w sposób naturalny. Dobrą praktyką jest korzystanie wyłącznie z tych źródeł, które są przez wyszukiwarkę darzone zaufaniem. Możesz to sprawdzić korzystając z takich narzędzi, jak Ahrefs czy SEMrush. Jeśli chcesz na jakiejś stronie utworzyć link to sprawdź:
- czy wybrana strona jest powiązana tematycznie z Twoją witryną,
- jak wygląda anchor text, czyli tekst, pod którym kryje się link (największy % powinna stanowić sama nazwa domeny, najmniejszy słowa kluczowe o ścisłym dopasowaniu),
- do jakiej podstrony są skierowane linki zewnętrzne (większość powinna kierować do strony głównej),
- ile adresów IP oraz domen linkuje do wybranej domeny (dobry stosunek to około 4 – 5 linków na 1 domenę i 1 – 2 domeny na 1 adres IP),
- jakie domeny korzystają z tych samych adresów IP.
Mówi się, że na każdego etycznie działającego eksperta SEO przypada dwóch takich, którzy próbują nagiąć zasady i szybko poprawić pozycję Google. Niestety takie „wysiłki” są bardzo krótkoterminowe. Najważniejsze są naturalne linki z portali branżowych, postów gościnnych, które zwiększają wiarygodność, a nie zepsują nasz wizerunek na dłuższą metę. Pozycjonowanie wymaga od nas cierpliwości i powinno uwzględniać długoterminową perspektywę. Link building powinien być prowadzony przez przynajmniej kilka miesięcy, dopiero po tym czasie należy oczekiwać efektów. W międzyczasie możemy korzystać z reklam Google Ads, które będą ściągały ruch na stronę przez czas pracy nad wysoką pozycją w wynikach organicznych.
Popraw doświadczenie użytkownika i wpłyń korzystnie na SEO
Google w pierwszej kolejności wynagradza nas za dostarczanie wartościowych treści. Doświadczenie naszych użytkowników jest w centrum zainteresowania tej wyszukiwarki, dlatego jeśli chcesz być wyżej w wynikach organicznych. Kilka sposobów, aby polepszyć odbiór swojego contentu:
- Zwiększ czytelność swoich stron poprzez umiejętne wykorzystanie obrazów, które towarzyszą tekstowi. Pamiętaj o umieszczeniu opisów alternatywnych, w których umieścisz słowo kluczowe.
- Używaj nagłówków i podtytułów z frazami kluczowymi, które zachęcają do dalszej lektury. Zamieść wybrane słowo kluczowe w tytule.
- Stwórz linki wewnętrzne z najważniejszych podstron do tych mniej popularnych (ale wartościowych!), ułatwiając w ten sposób indeksowanie i poruszanie się po stronie.
- Zadbaj o responsywność i prawidłowe wyświetlanie witryny zarówno na ekranach urządzeń mobilnych, jak i tych większych np. telewizorów.
- Zlikwiduj i podmień treść, która została skopiowana z innych części internetu.
- Uzupełnij najważniejsze podstrony o niestandardowe meta tytuły oraz meta opisy.
- Gdy strona ładuje się wolno to przeprowadź diagnostykę prędkości i uzgodnij czy trzeba zmienić serwer, motyw strony, a może po prostu wystarczy skompresować obrazki.
Jeśli podejmiesz te kroki, a jeszcze tego nie zrobiłeś to istnieje duża szansa, że szybka poprawa pozycji Google stanie się faktem. Pamiętaj, że to nie wszystkie czynniki. Dbaj o podnoszenie poziomu merytorycznego i nie przestawaj publikować dla podtrzymania wypracowanych wyników. Pamiętaj o tym, że poprawa pozycji to taka, która następuje po około 6 miesiącach.