Pozycjonowanie

Trudność słów kluczowych – definicja i metody pomiaru

6 min czytania
Trudność słów kluczowych - definicja i metody pomiaru

Słowa kluczowe to podstawowy element prowadzenia działań SEO w sieci. To na nich oparte są wyszukiwania użytkowników, które mają doprowadzić ich do promowanej przez nas strony. Frazy kluczowe mogą być jednak łatwiejsze lub trudniejsze w swojej konstrukcji. Jak mierzy się trudność słów kluczowych i w jaki sposób wpływa to na pozycjonowanie?

Trudność słów kluczowych - definicja i metody pomiaru

Zdj 1. Trudność słowa kluczowego to istotny parametr w SEO

Źródło: https://pixabay.com/pl/photos/listy-s%C5%82%C3%B3w-kluczowych-bazgra%C4%87-s%C5%82owo-2041816/

Słowo kluczowe (keywords, znany też jako fraza kluczowa) wpisywana jest przez użytkownika wyszukiwarki w celu znalezienia odpowiedzi na nurtujące kwestie. Może to być np. „agencja marketingowa Warszawa” – fraza ta doprowadzi nas do agencji działających na terenie Warszawy lub dla klientów ze stolicy. Słowa kluczowe mogą mieć różną trudność. Co się kryje pod tym pojęciem?

Co to znaczy trudność słów kluczowych? Definicja

Trudność fraz (ang. Keyword difficulty) to wskaźnik, który określa jak trudne jest pozycjonowanie na określone słowo kluczowe. Trudność słów kluczowych wyrażona jest w skali od 0 do 100. Im wyższa wartość tego wskaźnika, tym trudniej jest wstrzelić się wysokie pozycji w wyszukiwarce. Trudność słów kluczowych w praktyce oznacza głównie ich konkurencyjność.

  • 0 – 10 – słowa najłatwiejsze jeżeli chodzi o pozycję strony w wyszukiwarce.

  • 11 – 30 – słowa o średnim poziomie trudności. 

  • 31 – 70 – trudne słowa kluczowe, które ograniczają możliwość realizacji pożądanych wyników SEO w konkretnym czasie.

  • 70 – 100 – słowa o bardzo wysokim poziomie trudności, z dużą konkurencyjnością.

Analiza słów kluczowych pokazuje jednak, że wraz z trudnością danej frazy rośnie jej popularność. To z kolei może przekładać się na szybsze pozyskiwanie odbiorców i zwiększenie dynamiki wzrostu współczynnika konwersji.

Jakie czynniki wpływają na trudność słowa kluczowego?

Jest wiele czynników, które wpływają na to czy dana fraza jest trudna czy też nie.

Liczba i siła konkurencji – im więcej stron optymalizuje się pod dane słowo kluczowe, tym trudniej przebić się do TOP10. Szczególnie trudne są frazy, na które pozycjonują się duże, silne domeny o wysokim autorytecie.

Autorytet domen konkurencyjnych – jeśli w wynikach wyszukiwania dominują strony o wysokim autorytecie (np. znane marki, portale branżowe), przebicie się przez nie wymaga znacznie większych nakładów pracy i zasobów.

Zobacz  Jak tworzyć opisy produktów w sklepie internetowym? [SEO] - Poradnik

Jakość i ilość treści konkurencji – słowa kluczowe, dla których istnieje już dużo wartościowych, wyczerpujących treści, są trudniejsze do wypozycjonowania. Algorytmy wyszukiwarek preferują strony, które już zdobyły uznanie i zaufanie użytkowników.

Liczba i jakość linków zwrotnych – strony z dużą liczbą wysokiej jakości backlinków mają przewagę w rankingach. Im więcej silnych linków prowadzi do konkurencyjnych stron, tym wyższa trudność frazy.

Wolumen wyszukiwań – popularne frazy, które generują duży ruch, przyciągają więcej konkurencji, co automatycznie podnosi ich trudność.

Typ frazy kluczowej – ogólne frazy (generyczne) są z reguły trudniejsze niż frazy długiego ogona (long-tail), które są bardziej szczegółowe i mają mniejszą konkurencję.

Stabilność wyników wyszukiwania – jeśli w TOP10 od dłuższego czasu pojawiają się te same strony (brak rotacji), fraza jest „zabetonowana” i jej trudność rośnie.

Optymalizacja SEO konkurencji – im lepiej zoptymalizowane są strony konkurencyjne pod kątem technicznym i treściowym, tym trudniej będzie je wyprzedzić.

Jak trudność słów kluczowych wpływa na skuteczne pozycjonowanie stron?

Trudność słowa kluczowego wpływa znacznie na pozycjonowanie strony w Google. Im wyższą wartość ma dana fraza, tym trudniej jest przebić się przez konkurencję oraz liczbę wyszukiwani powiązanych z danym słowem.  Pozycjonerzy muszą podjąć bardziej zaawansowane działania, aby uzyskać odpowiednią pozycję w wyszukiwarce (np. większy nacisk na content i linkowanie zewnętrzne), a później konieczne jest ciągłe podtrzymywanie wywalczonej już pozycji – inaczej szybko stracisz widoczność strony w wynikach wyszukiwania.

To wszystko zwiększa koszt prowadzenia działań pozycjonerskich i wydłuża okres oczekiwania na efekty.  Nie ma co ukrywać – analiza słów kluczowych pozwalająca na sprawdzenie popularności i trudności frazy pozwoli na polepszenie efektywności tych działań. Pamiętaj też, że im trudniejsza fraza, tym większa jest zwykle jej popularność i szersza grupa docelowa, do której możesz adresować swoje działania.

Trudność słów kluczowych - definicja i metody pomiaru

Zdj 2. Najtrudniejsze słowa kluczowe mogą bardzo utrudnić wyniki optymalizacji

Źródło: https://pixabay.com/pl/photos/polityka-prywatno%C5%9Bci-klawiatura-510731/ 

Analiza słów kluczowych – krok po kroku

Analiza słów kluczowych i ich trudności to postępowanie zmierzające do ustalenia jak skomplikowane będzie pozycjonowanie na określoną frazę. Aby ją przeprowadzić, musisz mieć dostęp do odpowiednich narzędzi analitycznych. Pamiętaj, że wyspecjalizowana i doświadczona agencja pozycjonerska przeprowadzi dokładną analizę słów kluczowych już na wstępnym etapie współpracy. Jak ją wykonać i na co zwrócić uwagę?

Zobacz  Darmowe narzędzia SEO

1. Sprawdź, jaki jest autorytet Twojej witryny na daną frazę kluczową

Pierwsza kwestia to kontrola strony internetowej pod względem autorytetu. Ten także wyrażony jest w skali od 0 do 100. Im wyższy jest autorytet domen, które wyświetlają daną frazę w wynikach wyszukiwania, tym trudniejsza jest sama fraza. Porównaj swoje wyniki z analizą witryn konkurencji. 

2. Skontroluj liczbę domen odsyłających i wyszukiwania określonej frazy

Trudniejsze do pozycjonowania są strony, które odsyłają do większej liczby domen, a ich popularność w wynikach wyszukiwarki jest bardzo duża. 

3. Przeanalizuj konkurencyjność frazy w określonej branży

Niektóre frazy (np. w elektronice, branży meblarskiej czy finansowej) są niezwykle popularne i wiele stron pozycjonuje się właśnie na nie. To sprawia, że fraza jest trudniejsza i ciężko jest się przebić przez liczną konkurencję.

Dobór słów kluczowych – jak zwiększyć widoczność strony głównej dzięki frazom?

Dobór fraz kluczowych to proces, który wymaga analizy, zrozumienia preferencji użytkowników oraz oceny potencjału fraz pod kątem SEO i biznesu. Odpowiedni wybór słów kluczowych pozwala dotrzeć do właściwej grupy odbiorców, zwiększyć skuteczność działań z zakresu marketingu internetowego, ale również zająć wysoką pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania.

Zobacz, jak dobrać słowa kluczowe:

  1. Zbierz listę potencjalnych fraz (np. z Google Keyword Planner, Senuto, Ahrefs).

  2. Oceń ich wolumen wyszukiwań, trudność i konkurencyjność.

  3. Wybierz frazy najlepiej dopasowane do Twojej oferty i celów.

  4. Podziel frazy na grupy tematyczne i long-tail.

  5. Wdróż frazy do treści, meta tagów i kampanii reklamowych.

  6. Uwzględnij potrzeby i zamiary użytkowników.

  7. Monitoruj pozycje i ruch, optymalizuj na bieżąco treści, przeprowadź analizę konkurencji.

Jakie rodzaje fraz kluczowych można wyróżnić?

Wyróżnić można bardzo dużo rodzajów słów kluczowych, m.in. są to:

  • Frazy ogólne (słowa kluczowe generyczne, short-tail).

  • Frazy długiego ogona (long-tail).

  • Frazy brandowe.

  • Frazy lokalne.

  • Frazy informacyjne.

  • Frazy komercyjne.

  • Frazy transakcyjne.

  • Frazy produktowe.

Pozycjonowanie trudnych fraz – jak mierzyć trudność słów kluczowych?

Analizę popularności frazy kluczowej i liczby wyszukiwań możesz dokonać przy pomocy narzędzi takich jak Google Trends czy w Planer Słów Kluczowych. Bardzo rozbudowane opcje dotyczące kontroli popularności frazy, autorytetu strony czy liczby domen odsyłających to także Ahrefs, czy Senuto. To oprogramowanie jest jednak dostępne wyłącznie w wersji płatnej i przeznaczone dla profesjonalnych pozycjonerów.

Zobacz  Promocja w wyszukiwarkach – dlaczego jest tak ważna?

Jeżeli fraza ostatecznie okaże się bardzo trudna, można starać się to pominąć szukając np. popularnych zamienników (słowo „samochód” zamień na „auto”) albo wykorzystać pozycjonowanie lokalne (zamiast „naprawa samochodów” wpisać „naprawa samochodów Warszawa”). To korzystnie wpłynie na ostateczne efekty działań SEO.

Nasze wieloletnie doświadczenie pozwala nam dobrać frazy kluczowe do potrzeb każdego biznesu. Przekaż swoją stronę w nasze ręce i zwiększ widoczność serwisu online. Zaufaj specjalistom Semcore! Wypełnij formularz i całkowicie bezpłatnie skorzystaj z konsultacji z naszym ekspertem SXO.

FAQ – pytania dotyczące trudności słów kluczowych

1. Co to jest trudność słów kluczowych?

Trudność słów kluczowych (Keyword Difficulty) to wskaźnik określający, jak trudne jest pozycjonowanie fraz (brandowych, lokalnych, długiego ogona) w wynikach wyszukiwania. Jest mierzony w skali od 0 do 100 – im wyższa wartość, tym większa konkurencja i trudność osiągnięcia wysokich pozycji w Google.

2. Jak mierzy się trudność słów kluczowych?

Do pomiaru trudności wykorzystuje się narzędzia SEO, takie jak Ahrefs i SEMrush.

3. Czy trudne frazy warto uwzględniać w strategii SEO?

Tak, ale wymagają one zaawansowanego podejścia. Warto je łączyć z pozycjonowaniem long tail, czyli mniej konkurencyjnych fraz długiego ogona, które mogą stopniowo wzmacniać widoczność strony.

4. Jakie działania pomagają w pozycjonowaniu trudnych fraz?

  • Tworzenie wysokiej jakości treści odpowiadających intencjom różnych użytkowników.

  • Optymalizacja techniczna strony, np. stosowanie przyjaznych adresów URL.

  • Budowanie autorytetu domeny poprzez zdobywanie wartościowych linków zwrotnych.

  • Rozbudowa struktury serwisu z uwzględnieniem danych tematów.

5. Czy Google Search Console może pomóc w analizie trudności fraz?

Google Search Console nie oferuje bezpośredniego wskaźnika trudności słów kluczowych, ale pozwala monitorować wyniki dla wybranych fraz, analizować CTR oraz sprawdzać, które podstrony serwisu są widoczne na dane zapytania. To cenne dane wspierające strategię SEO.

Dziennikarz, copywriter i przedsiębiorca, który działa w branży od ponad 10 lat. Wykładowca Uniwersytetu Mikołaja Kopernika i licencjonowany konferansjer. Zajmuje się przygotowywaniem eksperckich treści związanych z marketingiem, a w szczególności pozycjonowaniem treści. Praca jest dla niego największą pasją.

Udostępnij

Oceń tekst

Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak głosów - oceń jako pierwszy!

Zapytaj o ofertę SEO
Dołącz do newslettera
Powiązane artykuły Najnowsze Popularne

Zbuduj Twój potencjał SEO

Skonsultuj z nami Twoją sytuację w wyszukiwarce. Porozmawiajmy o Twoich celach i możliwościach współpracy