Usługa SEO – jak sprawdzić czy agencja Cię nie oszukuje?
4 min
4 min
Na skróty
Coraz więcej firm dostrzega potencjał pozycjonowania. Większy ruch na stronie, wyższa konwersja – to można osiągnąć dzięki skutecznym działaniom agencji marketingowej. W związku ze zwiększeniem popytu, pojawia się mnóstwo nowych firm oferujących usługi SEO. Największym problemem jest odróżnienie agencji, której warto zaufać i freelancera, który jest skuteczny od tych, które nie są takimi profesjonalistami i stosują niedozwolone metody SEO albo nie nadążają za nowoczesnością w branży pozycjonerskiej. Co sprawdzić przed podpisaniem umowy i jak zweryfikować działania firmy, którą się wybrało?
Zanim wybierzesz agencję SEO, pomyśl o tym czy nie potrzebujesz innych usług. Może chcesz jednocześnie poprawić swój UX? Jeśli tak, to ogranicz wybór do agencji SXO. Zrób listę agencji, które Cię zainteresowały i sprawdź ich ofertę. Warto także porozmawiać z pracownikami agencji – przed rozmową przygotuj pytania dotyczące warunków współpracy oraz działań. Pamiętaj, że dobra agencja będzie transparentna i będzie jej zależało na edukowaniu swoich klientów. Dlatego, że świadomy klient będzie wiedział czego oczekiwać, na co składają się działania agencji SEO lub SXO i współpraca będzie o wiele przyjemniejsza. Sprawdzając stronę internetową agencji zwróć uwagę na to, czy jej działanie jest opisane, czy posiada dowody skuteczności pracy, czy ma bloga edukującego z zakresu pozycjonowania. Ważne jest także zweryfikowanie tego, czy kontakt z agencją jest łatwy – na stronie powinien być czat, formularz kontaktowy oraz mail i numer telefonu. Zobacz w jaki sposób pracownicy podczas pierwszego kontaktu podchodzą do Twojej działalności. Jeśli zaproponują audyt, opowiedzą o różnych możliwościach dla Twojej witryny – to dobry sygnał. Odrzucić powinna Cię od razu niska cena. Działania SEO i UX nie są tanie i wymagają wiele pracy. Niska cena to mało czasu poświęconego na promocję Twojej firmy. Odrzuć też agencje, które zagwarantują Ci konkretne efekty w szybkim czasie. Widoczność buduje się stopniowo i nie da się osiągnąć wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania ekspresowo. Sprawdź też jak długo działa agencja, jeśli jest na rynku kilka lat, oznacza to, że ma efekty i klienci jej ufają. Najlepsze agencje SEO dbają o klientów i przypisują im opiekuna, który utrzymuje z nimi kontakt.
Niestety zdarzają się przedsiębiorstwa, które niewiele robią dla klientów i biorą za to pieniądze. Całe szczęście takie agencje są szybko weryfikowane przez rynek, ale warto przyjrzeć się bliżej działalności konkretnej firmy, kiedy zauważysz poniższe działania.
Jeśli na Twojej stronie pojawiają się teksty kopiowane z innych serwisów, to już wiesz, że agencja nie działa uczciwie. Kolejnym popularnym działaniem tanich agencji jest niskiej jakości treść, która jest skonstruowana niczym teksty preclowe. Błędy gramatyczne, stylistyczne i merytoryczne… to nie zachęci klientów do Ciebie.
Coraz częściej można zaobserwować oszukańcze praktyki niektórych firm. Najpopularniejszą jest oferta opłaty za…darmową wizytówkę Moja Firma w Google. Oczywiście, jeśli przedsiębiorstwo ma stworzyć całą tę wizytówkę samodzielnie na podstawie danych o firmie, to należy się jej wynagrodzenie. Jednak pojawiają się oszuści, którzy chcą opłat abonamentowych za istnienie wizytówki Google w sieci. Jest ona darmowa i po jej utworzeniu nie trzeba płacić za to, żeby się wyświetlała. Unikaj agencji, które chcą obciążać Cię finansowo za coś, co masz za darmo bez ich wkładu pracy.
Linkowanie jest bardzo ważnym działaniem w służbie SEO. Jednak nie liczy się sama liczba, ale też jakość linków. Część agencji zdobywa je na farmach i hurtowniach, a więc płaci za nie niewiele. Korzystanie z takich technik może wręcz zaszkodzić pozycji strony, a także narazić ją na karę Google.
Zanim podpiszesz umowę, zwróć uwagę na kilka elementów. Pierwszym z nich jest czas jej trwania oraz okres wypowiedzenia. Standardem jest trzymiesięczny okres wypowiedzenia, natomiast nie powinno się podpisywać umów, w których nie ma możliwości rozwiązania umowy. Powinny w niej znaleźć się informacje na temat tego, jakie usługi wchodzą w zakres działań agencji. Należy zadbać o to, aby była wzmianka o tym, by były one zgodne z regułami Google, a agencja musi zobowiązać się do działań wyłącznie z zakresu White Hat SEO. Ustalone powinny być również zasady raportowania oraz częstotliwość przesyłania danych.
Podczas doboru agencji SEO bardzo ważne jest nie tylko to, aby miała ona staż. Tak samo istotne są jej osiągnięcia z zakresu pozycjonowania stron. Sprawdź czy firma udostępnia jakieś dane na temat wzrostu widoczności swoich klientów. Zapoznaj się także z opiniami i case study. Każda dobra agencja SEO pokaże statystyki, będzie też edukować i zarazem angażować się w wiele branżowych wydarzeń.
Podpisałeś umowę, a po miesiącu nie ma żadnych efektów w widoczności? Nie przejmuj się, pozycjonowanie wymaga czasu – nawet kilku miesięcy. Jeśli jednak chcesz sprawdzić czy usługa SEO jest wdrażana poprawnie, to przeglądaj otrzymywane od agencji raporty, ale sprawdzaj również Google Analytisc. Tam znajdziesz mnóstwo informacji dotyczących widoczności Twojej firmy, będziesz śledzić i porównywać efekty pozycjonowania z miesiąca na miesiąc. Wiele informacji (również na temat błędów optymalizacyjnych) znajdziesz na Google Search Console. To bezpłatne narzędzia, jest dostępnych także wiele płatnych, jak chociażby Ahrefs czy Senuto. Zawsze jednak podstawą do mierzenia efektów będzie bezpośredni kontakt z agencją i zapytanie jakie zmiany zostały wdrożone w danym miesiącu. Oczywiście takie dane mogą znaleźć się również w raporcie, ale należy to ustalić w umowie. Jakie dane warto sprawdzać w bezpłatnych narzędziach od Google? To czy witryna nie ma żadnych kar – a jeśli tak, to czy pojawiły się one od czasu działań agencji. Warto weryfikować także to, jakie linki prowadzą do Twojej witryny. Czy są one z godnych zaufania stron, które dodają moc SEO Twojej stronie, czy też są one niskiej jakości.
Możesz także wykonywać od czasu do czasu samodzielnie automatyczny audyt SEO, ale jeśli po roku czy dwóch korzystania z usług jednej agencji nie widzisz efektów, to zamów profesjonalny audyt SEO u niezależnego eksperta. Wtedy dowiesz się więcej na temat tego, jak wiele działań SEO zostało wdrożonych.