Biznes

W jaki sposób zwiększyć produktywność w pracy?

4 min czytania
W jaki sposób zwiększyć produktywność w pracy?

O prokrastynacji — czyli uciążliwym nawyku odkładania rzeczy na później — powiedzieli w ostatnich latach chyba wszyscy. Jak od niej uciec, gdy gonią nas deadline’y, i zwiększyć swoją produktywność? Przygotowaliśmy listę 5 programów, które w tym pomogą. Zapraszamy do lektury.

Dlaczego każdy czasem bywa nieproduktywny?

Nie ukrywajmy — nikt nie potrafi przepracować całego dnia w pełnym skupieniu. Badacze nie są co prawda zgodni co do tego, na ile godzin pracy w pełnym skupieniu gotowy jest ludzki mózg, ale… z pewnością nie jest ich osiem. Dla przykładu — według założyciela agencji konsultingowej Strategy and Rest, Alexa Panga, większość pracowników w Dolinie Krzemowej jest w stanie pracować „na sto procent” przez cztery-pięć godzin w ciągu dnia… z przerwą przynajmniej co dwie godziny.

Dodajmy do tego fakt, że dziś — jak nigdy wcześniej — jesteśmy otoczeni bodźcami, które odciągają nas od obowiązków. Media społecznościowe czy portale informacyjne to przecież niezwykle skuteczne „rozpraszacze”. A jeśli mamy jeszcze problem z samą organizacją pracy? Okaże się, że z 8-godzinnego dnia pracy większość czasu spędzimy od niej z daleka — przynajmniej myślami.

5 aplikacji, które pomogą Ci zwiększyć produktywność w pracy

Jeśli chcemy temu zaradzić i do maksimum wykorzystać czas spędzony przy biurku — do wyboru mamy setki programów, które pomogą nam w zarządzaniu własnym czasem i pozwolą skupić się na tych (naprawdę) istotnych zadaniach. 

Pomofocus

O „technice Pomodoro” słyszał chyba każdy, kto szukał sposobu na pokonanie prokrastynacji. W skrócie — polega ona na dzieleniu zadań na stosunkowo krótkie (najczęściej — 25-minutowe) sesje intensywnej pracy, pomiędzy którymi możemy udać się na 5-minutową przerwę. Dodatkowo, co kilka interwałów (np. co dwie godziny) czeka nas nieco dłuższa przerwa. 

Zobacz  Jak usunąć negatywne opinie w Google?

W jaki sposób zwiększyć produktywność w pracy?

Zdj 1. Interfejs Pomofocus nie mógł być prostszy.

Źródło: pomofocus.io

Narzędzi opartych na technice Pomodoro jest sporo — my polecamy przeglądarkową aplikację Pomofocus, która nie tylko pozwala skonfigurować nasz zegar, ale także — wyznaczyć konkretne zadania do wykonania i dostosować do nich długości interwałów.

RescueTime

Jeśli mowa o upływających minutach (i godzinach) — kolejną wartą uwagi aplikacją jest RescueTime, który „w tle” monitoruje, ile czasu spędzamy w poszczególnych programach oraz na stronach internetowych. Dla tych, którzy chcieliby się dowiedzieć, jak — tak naprawdę — wygląda ich codzienna praca; kiedy są najbardziej produktywni i co „kradnie” im najwięcej czasu — RescueTime jest niezastąpiony.

W jaki sposób zwiększyć produktywność w pracy?

Zdj 2. RescueTime wspiera się przy analizie naszych aktywności… sztuczną inteligencją.

Źródło: rescuetime.com

Szczególnie że poza swoją podstawową funkcją aplikacja:

  • automatycznie generuje raporty na temat naszych nawyków;
  • pozwala grupować nasze aktywności w bloki tematyczne;
  • umożliwia dodawanie aktywności offline;

a jeśli tego potrzebujemy — pozwala zablokować dostęp do wybranych stron/programów po przekroczeniu określonego limitu czasowego. Ewentualnie wyśle nam podpowiedź, że warto byłoby wylogować się z Facebooka i wrócić do pracy. Albo popracować nad swoim work-life balance!

Workona

Czyli bardzo ciekawa wtyczka do Chrome’a i Firefoxa, która jest w stanie zamienić je w funkcjonalną, wolną od „rozpraszaczy” przestrzeń roboczą.

W jaki sposób zwiększyć produktywność w pracy?

Zdj 3. A tak wyglądają pogrupowane karty w Workonie.

Źródło: workona.com

Workona pozwala przede wszystkim organizować otwarte w przeglądarce karty (a wiemy, że niektórzy specjaliści od SEO potrafią mieć ich dziesiątki!) i grupować — tematycznie — w jednym miejscu; tak, by nie trzeba było co chwilę tracić czasu na ich szukanie. Oprócz tego — wszystkie karty są automatycznie zapisywane, a jeśli przypadkiem naciśniemy przycisk X lub zdarzy się inny, niefortunny „wypadek” — możemy skorzystać z backupu i przywrócić sesję (nawet sprzed miesiąca lub dwóch). Świetną opcją jest także synchronizacja między przeglądarkami — pogrupowane karty są przypisane do naszego konta i możemy je uruchomić z dowolnego urządzenia.

Zobacz  Dlaczego współcześnie trudniej wypozycjonować stronę?

Todoist

Kolejną aplikacją, jaką chcielibyśmy przedstawić jest znany już być może niektórym Todoist, czyli popularny program do tworzenia list zadań „do wykonania”. 

Podobnych narzędzi jest wiele — ale Todoist zdecydowanie wyróżnia się na plus. Algorytmy aplikacji potrafią przetwarzać język naturalny (tak jak to robi np. ChatGPT) i automatycznie dodawać zadania do kalendarza (wraz z powiadomieniami!) oraz oznaczać za pomocą etykiet. Mamy także do dyspozycji opcje określania priorytetów, przypisywania zadań do projektów oraz rozbijania ich na pod-zadania. 

W jaki sposób zwiększyć produktywność w pracy?

Zdj 4. Todoist równie dobrze sprawdza się przy planowaniu zadań zawodowych, jak i domowych obowiązków.

Źródło: todoist.com

Todoist zsynchronizuje listy zadań między wszystkimi naszymi urządzeniami (nawet smartwatchami), a do tego — połączy się także z wieloma popularnymi usługami, na przykład z Google Workspace czy Slackiem.

Obsidian

Na koniec — wyjątkowa aplikacja do tworzenia notatek, czyli Obsidian. Jeśli jeszcze jej nie znasz — i na przykład korzystasz z popularniejszego Evernote’a — warto przynajmniej ją przetestować.

W jaki sposób zwiększyć produktywność w pracy?

Zdj 5. Tworzenie notatek w Obsidianie jest równie proste, jak w innych aplikacjach — a mamy jeszcze większe możliwości.

Źródło: obsidian.md

Dlaczego? Obsidian podchodzi do tworzenia notatek w zupełnie świeży sposób. Możemy tu zapisywać zwykłe notatki, owszem — ale możemy też zbudować mapę myśli, obrazującą powiązania między nimi. Lub umieszczać w nich odnośniki do innych notatek (tak, jak pomiędzy artykułami na Wikipedii). Do dyspozycji mamy także setki wtyczek tworzonych przez społeczność Obsidiana, dzięki którym zapiszemy nasze pomysły i plany na przykład w formie kalendarza czy tablicy kanban.

Zawodowy copywriter oraz student psychologii na Uniwersytecie Warszawskim. W świecie marketingu internetowego równie mocno, co chwytliwe (i wartościowe) treści interesuje go dobry design. Gdy nie zajmuje się tworzeniem contentu, odkrywa perełki kina niezależnego i pracuje nad własnymi opowiadaniami.

Udostępnij

Oceń tekst

Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak głosów - oceń jako pierwszy!

Zapytaj o ofertę SEO
Dołącz do newslettera
Powiązane artykuły Najnowsze Popularne

Zbuduj Twój potencjał SEO

Skonsultuj z nami Twoją sytuację w wyszukiwarce. Porozmawiajmy o Twoich celach i możliwościach współpracy