Waga Behavior Flow Report dla SEO i UX
5 min
5 min
Na skróty
Właścicielom firm i zarządcom stron internetowych Google udostępnia oficjalne narzędzia do analityki. Najbardziej znanym z nich jest Google Analytics, które umożliwia pozyskanie informacji o osobach odwiedzających strony internetowe – ich zainteresowaniach czy lokalizacji. Dzięki nim można dowiedzieć się także po jakich zapytaniach internauci trafiają na witrynę. To w dość czytelny sposób ukazuje, jak bardzo istotna dla SEO jest analityka. Dzięki niej można dowiedzieć się wielu istotnych informacji dotyczących użytkowników, sprawdzić, czy znajdujący się na stronie content jest zgodny z wymogami SEO oraz zaplanować kierunki rozwoju i wyznaczyć strategię na kolejne działania optymalizacyjne. W tym artykule odpowiadamy co to Behavior Flow Report i jak wpływa na SEO i UX. Warto zatem brać go pod uwagę w tworzeniu strategii SXO.
Behavior Flow Report – po polsku określany jako raport zmiany zachowania – to jeden z raportów wizualizacji procesu, jakie udostępnia Google Analytics. Raporty przepływu przedstawiają krok po kroku ścieżkę, jaka jest pokonywana w witrynie z precyzyjnym zachowaniem wszelkich odchyleń.
Behavior Flow Report umożliwia śledzenie w jaki sposób internauci poruszają się na stronie, jak zapoznają się z poszczególnymi jej elementami oraz czy – i ewentualnie jak – wchodzą z nią w interakcje. Na podstawie raportu zmiany zachowania można określić pewne modele zachowań użytkowników na stronie internetowej. Tak samo jak inne raporty procesu Google Analytics, Behavior Flow Report wyświetla odzwierciedlające ruch na stronie węzły, połączenia i wyjścia:
Weryfikacja Behavior Flow Report to jeden z kluczowych elementów analityki, który umożliwia pozyskanie znacznie bardziej precyzyjnych informacji niż tylko liczba wejść na stronę czy czas spędzany przez użytkowników w witrynie. Weryfikacja raportu zmian zachowania służy przede wszystkim do zapoznania się z tym, jak internauci korzystają z contentu zamieszczonego na stronie. To oczywiście nie wszystko.
Analityka natężenia ruchu pomiędzy poszczególnymi węzłami oraz weryfikacja wyjść może przynieść odpowiedzi na wiele pytań istotnych dla rozwoju prac optymalizacyjnych. Z Behavior Flow Report dowiesz się między innymi jak wielu użytkowników przechodzi do koszyka bezpośrednio ze strony produktowej, a jaka ich liczba po drodze ogląda inne – na przykład proponowane im – produkty, które ścieżki są częściej pokonywane niż inne, czy użytkownicy pokonują ścieżki zgodnie z Twoją wolą oraz czy istnieją miejsca, które częściej niż inne stają się wyjściami. Znalezienie odpowiedzi na te pytania mogą być bardzo przydatne do aktualnej struktury strony, jej przyjazności oraz zamieszczonych na niej treści. Dodatkowo Behavior Flow Report może „zasugerować”, gdzie istnieją słabe i mocne punkty strony oraz jakie działania optymalizacyjne trzeba podjąć w przyszłości.
Analityka z wykorzystaniem Behavior Flow Report powinna być wykonywana zarówno wśród małych firm, jak i dużych przedsiębiorstw. Ponadto, w kontekście strategii i działań optymalizacyjnych może ona być przydatnym narzędziem zarówno wśród firm z branży e-commerce, jak również przedsiębiorstw oferujących inne usługi.
Wiesz już, co to Behavior Flow Report, natomiast teraz wskażemy Ci kilka elementów, na które szczególnie warto zwrócić uwagę w kontekście raportu zmiany zachowania.
Skoro wyjaśniliśmy już co to Behavior Flow Report, na koniec omówimy krótko jak ma się on do SEO i User Expericence. Oczywiście, niektóre rzeczy zasugerowaliśmy już wcześniej, pewne aspekty warto jednak zaznaczyć, by podkreślić znacznie raportu zmiany zachowania dla pozycjonowania i doświadczenia użytkownika.
Pod pewnymi względami Behavior Flow Report jest niezwykle przydatny dla SEO. Na jego podstawie można stwierdzić, czy podjęte działania optymalizacyjne przynoszą oczekiwane skutki: czy znajdujący się na konkretnych podstronach content sprawia, że cieszą się one większym powodzeniem wśród użytkowników, czy użyte w treściach na podstronach frazy zwiększają na nich ruch oraz czy użytkownicy – przemieszczając się po wskazanych przez nas ścieżkach – osiągają finalny – ich i Twój – cel.
Behavior Flow Report porusza jeszcze jeden ważny dla SEO aspekt, a mianowicie: przejrzystość strony. Chodzi tu między innymi o takie elementy jak jej wygląd, czytelne linkowanie, intuicyjna nawigacja oraz odpowiednia hierarchizacja i logiczny podział wpisów i podstron na kategorie. Oczywiście, to, czy struktura strony jest właściwa dla robotów Google można w pewien sposób ocenić bez analityki, natomiast nie wolno zapominać, że witryna powinna być skonstruowana przede wszystkim dla człowieka. A tutaj Behavior Flow Report może udzielić wielu interesujących informacji. Jeśli w raporcie widzisz, że istnieje kilka połączeń o dużym natężeniu, może to oznaczać, że struktura strony jest zaprojektowana właściwie. Jeżeli natomiast widzisz, że użytkownicy rzadko kierują się tymi samymi ścieżkami, często się cofają lub występuje wiele wyjść, prawdopodobnie nawigacja i budowa strony musi ulec poprawie. To zresztą w dużej mierze wiąże się z doświadczeniem użytkownika.
User Experience, czyli doświadczenie użytkownika, ma kluczowe znacznie do tego, ile czasu spędzi on na Twojej stronie, czy skorzysta z Twojej usługi lub dokona zakupu, a także czy będzie chciał do niej wrócić. Raport zmiany zachowania dostarcza informacji na temat tego, czy strona jest przyjazna użytkownikowi. Wracamy tu do tego, o czym wspomnieliśmy przed chwilą – jeśli w raporcie można zauważyć wiele prostych, logicznych połączeń, które kończą się skorzystaniem z usługi, strona z pewnością jest przyjazna dla internauty. Pamiętaj też, że użytkownicy lubią prostotę i intuicyjność. Jeżeli w raporcie można dostrzec węzły, które są niemal nieodwiedzane, może to oznaczać, że są niepotrzebne i wprowadzają do struktury strony wyłącznie bałagan.