Pozycjonowanie

Webmaster Guidelines – dlaczego każdy pozycjoner musi je znać?

4 min czytania
Webmaster Guidelines

Każdy początkujący pozycjoner wie, jak wieloma mitami obrosły działania SEO i jak trudno odnaleźć się w miszmaszu ogólnodostępnych, często sprzecznych porad. To nie jedyny problem – znaczenie ma także fakt, iż skuteczne metody w tym zakresie nie są dane raz na zawsze, algorytmy wyszukiwarek wciąż są aktualizowane i zmieniane, wykorzystywane są systemy samouczące, zmieniają się trendy, pojawiają kolejne nowości etc. Jak w takich okolicznościach budować skuteczne strategie SEO? Z pomocą przychodzi Google i Webmaster Guidelines, czyli specjalne, opracowane według aktualnych wytycznych, wskazówki, które mają pomóc w optymalizowaniu witryny w taki sposób, aby była łatwiejsza w skanowaniu oraz indeksowaniu, a tym samym skuteczniej zdobywała wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania. 

 

Wskazówki Google i ich wdrożenie

Co znajdziemy we wskazówkach Google? Konkretne wytyczne, które można wykorzystać zarówno na etapie projektowania witryny, jak i również na dowolnym etapie udoskonaleń i pracy nad nią czy też w działaniach marketingowych i promujących. Nie chodzi tylko o pomoc w uzyskaniu jak najlepszej widoczności strony, ale i przekazanie cennych informacji na temat niedozwolonych praktyk w pozycjonowaniu, które mogłyby poskutkować nałożeniem kar za spamowanie, a nawet, w skrajnych przypadkach, całkowitego usunięcia witryny z indeksu Google. Co dokładnie zawierają wskazówki? Szczegółowe informacje na ich temat znajdziemy w narzędziu Google Search Console. Webmaster Guidelines podzielono na trzy główne kategorie wytycznych. Pozycjonerzy mogą korzystać ze wskazówek dotyczących treści (na temat różnych rodzajów publikowanego contentu – grafiki, filmów, podcastów, stron AMP itp.), z ogólnych wytycznych (dotyczący optymalizowania stron pod kątem wyszukiwarek) oraz tych skupionych stricte na jakości (opisujących nieuczciwe metody pozycjonowania, których należy unikać). Już po pobieżnym przejrzeniu wszystkich uwag łatwo można zauważyć, że Google w centrum uwagi stawia szeroko pojętą jakość (zarówno pod względem publikowanych treści, jak i kwestii technicznych witryny), wygodę użytkowników (skupienie na ich komforcie, dostosowanie do ich potrzeb i oczekiwań) oraz uczciwość pozycjonerów (całkowite eliminowanie nieetycznych metod Black Hat SEO).

Zobacz  ChatGPT-3.5 kontra ChatGPT-4 - kluczowe różnice i możliwości

Webmaster Guidelines

SEO strony według wytycznych Google 

Jak wykorzystać pomoc Google w pozycjonowaniu? Poprzez uwzględnienie możliwe wszystkie wskazówki w planowaniu strategii SEO. Do tych najważniejszych można zaliczyć m.in.: 

  • Usprawnienia pozwalające na łatwe znalezienie strony (m.in. kwestie linkowania do witryny, uwzględniania ważnych atrybutów odnośników, ich odpowiedniej ilości, mapy witryny, zarządzania plikiem robots.txt, wysłania prośby do Google o zaindeksowanie witryny).
  • Działania upraszczające zrozumienie zawartości witryny (podkreślenie wagi użyteczności contentu, jego przejrzystości, poprawnego użycia atrybutu alt oraz title, dodawania materiałów multimedialnych, zezwolenia na pełne indeksowanie strony – w tym plików CSS i JavaScript, zadbanie o odpowiednią widoczność poszczególnych elementów witryny).
  • Udoskonalenia pod kątem user experience (w tym np. korzystania z poprawnego kodu HTML, prac nad poprawą szybkości działania strony, dostosowania jej do użytkowania na urządzeniach mobilnych i wyświetlania w różnych przeglądarkach internetowych, dbania o bezpieczeństwo witryny – wykorzystania protokołu HTTPS).
  • Określenie działań pozycjonujących, których należy unikać (m.in.: dublowania treści i generowania ich w sposób automatycznych, korzystania z systemów wymiany linków, ukrywania treści i odnośników na stronie, maskowania, przesycania treści słowami kluczowymi, które nie łączą się w żaden sposób tematycznie z contentem, projektowania stron przejściowych) oraz skupienia na działaniach zapobiegawczych, czyli monitorowania bezpieczeństwa witryny, jak najszybszego naprawiania błędów oraz usuwania niepożądanych elementów, które mogą pojawiać się na stronie wskutek działań hakerów. 

Jeśli ilość informacji okaże się przytłaczające – bez obaw, Google Search Console oferuje także specjalny dział społecznościowy. Korzystając z niego, można zadać konkretne pytania na temat ewentualnych wątpliwości w zakresie implementacji, błędów czy próśb o weryfikację i uzyskać odpowiedź od innych użytkowników czy też ekspertów GSC. Nie warto się zniechęcać również dlatego, że mimo iż niektóre wytyczne są dosyć problematyczne dla niewprawionych pozycjonerów, to jednak za pomocą stosownych odnośników znajdziemy rozwinięcie bardziej skomplikowanych kwestii. 

Zobacz  Czym jest guest posting i jaki ma wpływ na SEO

Webmaster Guidelines

Co należy znać poza WG? 

Pozycjonowanie z Google to dobre rozwiązanie dla początkujących pozycjonerów. Webmaster Guidelines to nie jedyna wiedza, jaką warto zdobyć, dobrze zapoznać się ze szczegółami aktualnych algorytmów wyszukiwania – tego, jak dokładnie działają, jak dopasowują wyniki do zapytań, co biorą pod uwagę etc. Skarbnicą cennych informacji są także czynniki rankingowe Google – zarówno te dotyczące elementów w obrębie witryny (na temat publikowanego contentu, doboru słów kluczowych, optymalizacji meta danych itp.), jak i te związane z działaniem podejmowanym poza stroną internetową (linkowanie zewnętrzne, wiek domeny, jej autorytet itp.). Stawiając sobie za cel dołączenie do najlepszych specjalistów SEO, warto wypracować sobie nawyk regularnego sprawdzania newsów z branży, śledzenia wszelkich nowinek, wywiadów, specjalistycznych artykułów, a także podglądania metod, które stosują twórcy najlepszych witryn. Kolejny krok to przejście z teorii do praktyki. Pozycjonowanie to także metoda prób i błędów, dlatego w rozwijaniu swoich umiejętności, warto sięgnąć po różnorodne, ogólnodostępne narzędzia wspierające SEO, wspomagające analitykę i monitoring efektów, które pozwolą na osiągnięcie upragnionego celu i dołączenie do grona profesjonalistów.

Zespół Semcore odpowiedzialny za tworzenie wartościowego contentu na temat marketingu internetowego. Część treści tworzymy wspólnie, rozmawiając o nich i pozyskując wiedzę od ekspertów ze wszystkich działów. W artykułach blogowych przedstawiamy między innymi: aktualne informacje dotyczące: SEO, UX, tworzenia i optymalizacji płatnych kampanii reklamowych, zarządzania sklepami internetowymi. Pokazujemy w jaki sposób można samodzielnie dokonać zmian na własnej stronie, przedstawiamy także ważne argumenty przemawiające na korzyść nowoczesnych rozwiązań.

Udostępnij

Oceń tekst

Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak głosów - oceń jako pierwszy!

Zapytaj o ofertę SEO
Dołącz do newslettera
Powiązane artykuły Najnowsze Popularne

Zbuduj Twój potencjał SEO

Skonsultuj z nami Twoją sytuację w wyszukiwarce. Porozmawiajmy o Twoich celach i możliwościach współpracy