Na skróty
Chcąc zatrudnić do naszej organizacji eksperta od pozycjonowania, warto sprawdzić jego umiejętności. Tworząc wewnętrzny dział SEO chcielibyśmy, aby znaleźli się w nim prawdziwi specjaliści, którzy znają się na optymalizacji i pozycjonowaniu lepiej niż my. Nie mając odpowiednio szerokiej wiedzy w tym zakresie, ciężko będzie nam zweryfikować czy dana osoba naprawdę nadaje się na stanowisko, które chcemy utworzyć. Jest jednak kilka sposobów, które pomogą nam w przeprowadzeniu takiej rekrutacji.
Chcąc znaleźć kompetentną osobę musimy przyznać się, że szukamy kogoś, kto wie o tym obszarze więcej niż my. Zamiast prowadzić rozmowę udając, że jesteśmy ekspertem od pozycjonowania warto oddać głos drugiej stronie. Zadając jak najwięcej pytań, możemy uzyskać wartościowe odpowiedzi. Z jakich narzędzi, chce korzystać rekrutowana przez nas osoba? Dlaczego właśnie takie aplikacje i oprogramowania uważa za niezbędne? Możemy zapytać również o poprzednie doświadczenia w pracy. Najbardziej wartościowa będzie jednak krótka analiza naszego serwisu. Poprośmy o wytłumaczenie jakie błędy widzi kandydat. Jeśli to możliwe, zasugerujmy przygotowanie wstępnego audytu. Dopytujmy, uściślajmy i precyzujmy, tak aby uzyskać jak najwięcej informacji. Dobry specjalista będzie w stanie rzeczowo i jasno wytłumaczyć nam najważniejsze zagadnienia, tak aby były dla nas zrozumiałe, nawet jeśli nie mamy rozległej wiedzy w tym zakresie.
Przekazując działania SEO innej osobie, kluczowe powinno być dla nas ustalenie sposobu w jaki pracownik będzie raportował nam o osiągniętych przez niego efektach. Tę ważną kwestię warto poruszyć już na rozmowie kwalifikacyjnej. Nawet najlepszy specjalista w swojej branży, nie potrafiący przedstawić w zrozumiały sposób efektów swojej pracy – nie będzie ułatwiał nam zarządzania biznesem. Jak sprawdzimy czy dane działania przyniosły rezultaty? Po jakim okresie będziemy porównywać wyniki? Jakie cele możemy założyć sobie na sześć, dwanaście czy dwadzieścia cztery miesiące? Umiejętność rozpisania wszystkich tych założeń, w przystępny dla nas sposób, będzie szczególnie istotna, jeśli sami nie mamy dużej wiedzy w obszarze SEO. Nie otrzymując raportów od naszego specjalisty, nie będziemy w stanie ocenić czy jego praca przyniosła dla naszego serwisu jakąkolwiek wartość.
Weryfikacja umiejętności agencji
Zamiast zatrudniać pracownika, możemy również skorzystać z usług zewnętrznej agencji do pozycjonowania. Mimo przeniesienia działań poza organizację, wciąż konieczne będzie określenie czy partner z jakim chcemy podpisać umowę zapewni nam oczekiwane rezultaty. Tak, jak w przypadku sprawdzania wiedzy SEO u kandydata, podczas briefingu z agencją warto zadawać jak najwięcej pytań. Dobra firma przygotuje się na spotkanie z nami, mając już wstępnie przeanalizowane wyniki jakie osiąga nasz serwisu na poszczególne frazy kluczowe w wyszukiwarce. Już na początkowym etapie rozmowy powinna móc zaproponować szybkie rozwiązania optymalizujące. Należy jednak zachować czujność. Jeśli podczas pierwszej rozmowy, bazującej jedynie na pobieżnym audycie, zaczniemy otrzymywać obietnice uzyskania „pierwszego miejsca w wyszukiwarce” czy gwarancji natychmiastowego wzrostu sprzedaży dzięki pozycjonowaniu – nie jest to dobry znak. Musimy pamiętać, że działania SEO i SEM muszą być długofalowe, a na efekty trzeba czekać nawet kilka miesięcy. Nikt, nawet najlepszy ekspert SEO, nie może zagwarantować nam uzyskania pierwszego miejsca w wyszukiwarce na wybraną frazę kluczową.
Kolejnym pytaniem, jakie warto zadać potencjalnemu kandydatowi lub agencji jest przewidywana trwałość efektu jaki mogą nam zapewnić. Jeśli po stronie naszego rozmówcy pojawi się sugestia, że wypracowane efekty „znikną”, kiedy zakończymy z nim współpracę – możemy mieć do czynienia z kimś, kto stosuje nieuczciwe praktyki pozycjonowania. Dobrze zoptymalizowana i przygotowana strona jest jak fundament, na którym opieramy kolejne działania. Wprowadzane w nim zmiany i usprawnienia wymagają ciągłej modyfikacji i ulepszeń, ale wypracowane rezultaty są trwałe. Po zrezygnowaniu z usług konkretnego eksperta możemy, po pewnym czasie, zauważyć spadek w naszych wynikach. Na pewno nie będzie to jednak drastyczna zmiana, z dnia na dzień.
Działania oferowane przez pracownika SEO czy zewnętrzną firmę, mają na celu pozbycie się wszystkich przeszkód zmniejszających nasze szanse na uzyskanie wysokiego miejsca w wyszukiwarce. Możemy eliminować błędy i sukcesywnie zwiększać naszą pozycje w indeksie, ale nikt nie może obiecać nam uzyskania konkretnego wyniku w wyznaczonym terminie. Nawet jeśli nie mamy wiedzy na temat SEO, warto to zapamiętać i podczas wyboru partnera do współpracy decydować się na osobę lub zespół mówiący otwarcie o działaniach, jakie mogą nam zapewnić oraz realnie określający cele.