Pozycjonowanie

Wyszukiwanie semantyczne – co to takiego?

3 min czytania
Wyszukiwanie semantyczne - co to takiego?

Semantyka to nauka, która zajmuje się badaniem pochodzenia znaku i słów, analizując zależności między kolejnymi znakami. Bada kontekst wywodzenia się danego słowa oraz skupia się na wynikach odbioru określonego wydarzenia. Na semantyce oparte jest wyszukiwanie semantyczne. Co to takiego? W jaki sposób pozycjonowanie wpływa na search semantic? Postaramy się dokładnie wyjaśnić te kwestie.

Wyszukiwanie semantyczne - co to takiego?

Zdj 1. Znaczenie słów wpływa na ogólny wynik wyszukiwania w wyszukiwarkach internetowych

Źródło: https://pixabay.com/pl/illustrations/chmura-s%C5%82%C3%B3w-s%C5%82owa-etykietka-chmura-679934/

Charakterystyczne dla semantyki jest badanie dokładności. Głównym zadaniem badaczy jest dokładne wyjaśnianie pochodzenia i znaczenia słów, opierając się na posiadanych materiałach i intencjach, które mogą mieć użytkownicy danego wyrażenia. Na podobnych zasadach opiera się semantyczne wyszukiwanie informacji.

Wyszukiwanie semantyczne – co to?

Wyszukiwanie semantyczne to próba uzyskania możliwie najdokładniejszych wyników, które umożliwiają dopasowanie się do potrzeb użytkowników. Bazuje na zrozumieniu wstępnych intencji użytkowników, analizuje powiązania między słowami i kontekst zapytania. Zupełnie różni się od koncepcji algorytmów wyszukiwarek (stosowanych jeszcze kilka lat temu), które w sposób automatyczny dopasowywały wyniki do konkretnego słowa kluczowego.

Współczesne wyszukiwarki, które stosują wyszukiwanie semantyczne nie stosują automatycznego łączenia słów kluczowych z wynikami. Starają się zrozumieć znaczenie wyszukiwanych słów i kontekstu, w jakim stosuje je użytkownik. Z tego względu niekiedy na podobne wyrażenia mogą w wyszukiwarce pojawić się zupełnie inne wyniki. 

Na wyszukiwaniu semantycznym opierają się dzisiaj największe wyszukiwarki na świecie. Naukę znaczenia słów wdrożyły m.in. Google, Baidu i Bing. 

Zobacz  Poznaj Google Signals i wykorzystaj je w pozycjonowaniu

W jaki sposób działa semantyczne wyszukiwanie informacji? 

Przede wszystkim search semantic polega na zrozumieniu tego, czego od wyszukiwarki oczekuje jej użytkownik. Musi na bieżąco uczyć się nowych znaczeń słów i kontekstu ich wykorzystywania. Wyszukiwarka powinna kojarzyć informacje, analizować aktualne wydarzenia, a także trafnie odczytywać intencje użytkowników, którzy – wpisując określone słowo kluczowe – mają poczucie, że „wyszukiwarka z pewnością ich rozumie”.

To wszystko sprowadza się do poprawy dokładności wyświetlanych materiałów. Im lepiej wyszukiwarka zrozumie intencje użytkownika, tym bardziej precyzyjne wyniki będzie mu wyświetlać. Przykładem mogą być wyrażenia takie jak „dziadek do orzechów”, czy „hart ducha”. Wyszukiwanie semantyczne ułatwia rozróżnienie, czy chodzi o znany balet, czy może jednak o urządzenie do rozłupywania orzechów. Pozwoli także na wskazywanie wyników związanych z tym wyrażeniem.

Dziś praktycznie cały silnik wyszukiwania opiera się na semantyce i search semantic. Algorytmy muszą odczytywać potrzeby użytkowników, bo bez zrozumienia ich potrzeb i intencji, nie są w stanie wyświetlić prawidłowych wyników. W praktyce wyszukiwanie semantyczne wpływa także na pozycjonowanie. Każda agencja SEO musi tak dobierać techniki i słowa kluczowe, aby dopasować je do potrzeb potencjalnych odbiorców, a nie do automatycznego dopasowania treści do wpisywanych w Google fraz.

Wyszukiwanie semantyczne - co to takiego?

Zdj 2. Semantyka ma dziś istotne znaczenie z punktu widzenia SEO

Źródło: https://pixabay.com/pl/photos/seo-online-marketing-sie%C4%87-szukaj-6183542/ 

Jakie elementy wpływają na semantyczne wyszukiwanie informacji i SEO?

Jeżeli zależy Ci na odpowiednim SEO, które przynosi wymierne efekty, musisz skupić się na dostosowaniu strony internetowej pod wyszukiwanie semantyczne i jego potrzeby. Jakie są główne elementy, wpływające na skuteczność pozycjonowania pod search semantic?

  • Wysoka jakość publikowanych treści – istotny element wpływający na wyszukiwanie semantyczne. Ważne są teksty o wartości SXO (użyteczne dla użytkowników). Zamiast tworzyć dużą liczbę treści na strony zewnętrzne, warto skupić się na własnych tekstach, np. fachowych opisach produktów i eksperckich treściach blogowych.
  • Ukierunkowana precyzyjnie treśćcontent musi być przygotowany z myślą o konkretnym odbiorcy, który szuka precyzyjnie określonych odpowiedzi na swoje pytania. Nie warto tworzyć ogólnych treści, które nie znajdą tak naprawdę adresatów.
  • Słowa kluczowe zgodnie z intencjami użytkownika – frazy powinny być dobrane tak, aby w prawidłowy sposób docierać do użytkownika. Nie musisz używać np. wyłącznie frazy „warsztat samochodowy”, jeżeli chcesz dotrzeć do osób zainteresowanych tego typu usługami. Sprawdzi się też „mechanika samochodowa”, czy „gdzie naprawić samochód”.
Zobacz  Pozycjonowanie przecen i ofert specjalnych – jak to robić?

Semantyka i wyszukiwanie semantyczne są więc niezwykle istotną dziedziną SEO i należy na nią zwracać baczną uwagę. Im szerzej zainteresujesz się tematem, tym lepsze wyniki osiągnie Twoja strona w Google.

Dziennikarz, copywriter i przedsiębiorca, który działa w branży od ponad 10 lat. Wykładowca Uniwersytetu Mikołaja Kopernika i licencjonowany konferansjer. Zajmuje się przygotowywaniem eksperckich treści związanych z marketingiem, a w szczególności pozycjonowaniem treści. Praca jest dla niego największą pasją.

Udostępnij

Oceń tekst

Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak głosów - oceń jako pierwszy!

Zapytaj o ofertę SEO
Dołącz do newslettera
Powiązane artykuły Najnowsze Popularne

Zbuduj Twój potencjał SEO

Skonsultuj z nami Twoją sytuację w wyszukiwarce. Porozmawiajmy o Twoich celach i możliwościach współpracy