Internet odgrywa kluczową rolę w dostępie do informacji. Choć Google dominuje na rynku wyszukiwarek internetowych, nie jest ona jedyną, z której korzystają użytkownicy sieci. W różnych zakątkach globu funkcjonują alternatywne platformy, które dostosowują swoje algorytmy do lokalnych potrzeb użytkowników i specyfiki kulturowej. Od Baidu w Chinach, aż po DuckDuckGo cenione za ochronę prywatności – każda z tych wyszukiwarek oferuje unikalne doświadczenia i możliwości.
W tym artykule przyjrzymy się najpopularniejszym zagranicznym wyszukiwarkom, ich funkcjonalnościom oraz wpływowi na rynek globalny. Oto pięć wyszukiwarek zagranicznych, które (według StatCounter) dzielą pomiędzy siebie… niemal 98% światowego rynku.
Najlepsze wyszukiwarki internetowe na świecie
Wybór odpowiedniej wyszukiwarki internetowej ma kluczowe znaczenie dla efektywnego przeszukiwania internetu i znajdowania wartościowych informacji. Każda konkretna wyszukiwarka różni się algorytmami, funkcjonalnościami oraz sposobem interpretacji zapytań użytkowników, co wpływa na jakość wyników wyszukiwania. Niezależnie od tego, czy korzystasz z globalnego giganta, czy z wyszukiwarki stworzonej z myślą o prywatności lub rynku lokalnym, warto poznać ich możliwości.
Wśród wymienionych wyszukiwarek na naszej liście znajdziesz: Google, Bing, Yahoo!, Baidu oraz DuckDuckGo.
1. Wyszukiwarka Google
Google to najpopularniejsza wyszukiwarka internetowa na świecie.
Stworzona w 1996 roku przez Larry’ego Page’a i Sergey’a Brina w ramach… projektu studenckiego wyszukiwarka rozpoczęła podbój rynku po dwóch latach – a już w 2004 roku to do niej należało ponad 80% wszystkich światowych wyszukiwań. Obecnie z wyników wyszukiwania Google korzysta prawie 92% wszystkich użytkowników sieci i jest domyślną wyszukiwarką na urządzeniach.
Sekretu sukcesu dwóch studentów ze Stanfordu upatrujemy w ich autorskim algorytmie — PageRank. To na nim opierało się przez długie lata działanie wyszukiwarki — na podstawie ilości oraz jakości powiązań danej strony z innymi witrynami, PageRank oceniało jej wartość i przyznawało liczbową „ocenę”. Im była ona wyższa — tym wyżej dana strona mogła pojawić się w wynikach wyszukiwania. Dziś algorytmy Google’a są o wiele bardziej skomplikowane — ale warto zaznaczyć, że to właśnie PageRank’owi zawdzięczamy narodziny SEO.
Zdj 1. Tego ekranu nie musimy prawdopodobnie nikomu przedstawiać.
Źródło: Google
Ciekawostka — w 1998 roku Page i Brin zaproponowali Yahoo!, które wówczas było jednym z najważniejszych graczy na internetowym rynku, sprzedaż praw do algorytmu za milion dolarów. Firma na tę propozycję nie przystała — co się dzieje z nią dziś, powiemy za moment.
Ta unikalna wyszukiwarka internetowa może pochwalić się obecnie zdecydowanie największą ilością zindeksowanych stron internetowych. Jest dostępna w (niemal) każdym zakątku świata i oferuje całą gamę usług dodatkowych: od Gmaila i Google Maps po własną przeglądarkę oraz platformę reklamową.
2. Wyszukiwarka Bing
Bing jest drugą najczęściej używaną wyszukiwarką na świecie — pod koniec 2023 roku jej udział w rynku wyniósł niecałe… 3,4%, co tylko pokazuje przepaść, jaką dzieli Google od swoich konkurentów.
Wyszukiwarka jest własnością Microsoftu — w obecnej formie funkcjonuje dopiero od 2009 roku. Pod wieloma względami jest podobna do Google; Bing oferuje m.in. usługę tłumaczenia odwiedzanych witryn, wyszukiwanie lotów samolotowych, dostęp do darmowych materiałów multimedialnych, własną mapę czy opcję wyszukiwania obrazem. Wywodzi się z rozwiązań, którymi były MSN Search i Windows Live Search. Choć często uważa się, że właściciele wyszukiwarki nie wykorzystują do końca jej potencjału — trzeba im przyznać, że starają się przynajmniej pod względem technologicznym zmniejszyć dystans do swojego głównego rywala.
W ubiegłym roku Microsoft, jako pierwszy na rynku, wdrożył w ramach swojej flagowej wyszukiwarki chatbota o nazwie Copilot. Stojący za nim model językowy (podobny do tego, który jest podstawą Chatu GPT) jest w stanie wygenerować oźródłowaną odpowiedź na każde zapytanie — i ma, docelowo, łączyć funkcje wirtualnego asystenta z klasycznymi chatbotami.
Zdj 2. Wyszukiwarka Microsoftu już dziś jest zintegrowana z chatbotem – podobne rozwiązanie w przypadku Google jest (póki co) dostępne tylko dla testerów.
Źródło: Bing — opracowanie własne
3. Wyszukiwarka Yahoo! Search
Spośród wyszukiwarek, które trafiły na naszą listę to właśnie Yahoo! ma najdłuższą historię — to jedna z najstarszych wyszukiwarek w tym zestawieniu, która działa nieprzerwanie od roku 1994.
Przed wejściem Google na rynek w roku 1998, Yahoo! była najprężniej rozwijającą się spośród amerykańskich wyszukiwarek. Oprócz katalogowania stron, oferowała dostęp do dziesiątek pobocznych serwisów i usług internetowych — m.in. komunikatora internetowego, poczty elektronicznej i licznych działów informacyjnych. To zresztą możemy znaleźć na Yahoo! do dziś.
Zdj 3. Wyszukiwarka Yahoo! jest domyślnie lokalizowana pod odbiorców amerykańskich – w przeciwieństwie do Google i Binga, które dostosowują wyświetlane treści na podstawie lokalizacji adresu IP.
Źródło: Yahoo! Search
Nie znajdziemy już za to autorskiego silnika wyszukiwarki Yahoo! Search — ponieważ od 2009 roku (z kilkuletnią przerwą na współpracę z Google) działa ona na silniku Binga. Na skutek tej — i wielu innych — decyzji, które przez branżę są zgodnie uważane za „nieprzemyślane”, obecnie do Yahoo!, jako jednej z alternatywnych wyszukiwarek należy zaledwie 1% światowych wyszukiwań. Ciekawym wyjątkiem jest tutaj Japonia — gdzie według StatCounter z wyszukiwarki korzysta ponad 12% użytkowników sieci.
4. Wyszukiwarka Baidu
Wspomnieliśmy, że wyszukiwarka Google jest dostępna na niemal całym świecie — wyjątkiem są Chiny, gdzie większość usług amerykańskiego giganta została ocenzurowana lub w pełni zablokowana przez władze.
Liderem w Państwie Środka jest więc wyszukiwarka Baidu — do której należy niemal 2/3 tamtejszych wyszukiwań. Pod względem funkcjonalności Baidu nie odbiega znacząco od Google — oferuje m.in. własne mapy, pocztę, dostęp do chmury, a nawet swój portal społecznościowy. Sama wyszukiwarka jest przy tym doskonale zoptymalizowana pod kątem stron w języku chińskim… oraz restrykcyjnych wymagań chińskiego rządu — blokuje więc wyniki dotyczące demokracji czy protestów w obronie praw człowieka.
Zdj 4. Interfejs wyszukiwarki Baidu w niczym nie odbiega od zachodnich standardów UI.
Źródło: Baidu
5. Wyszukiwarka DuckDuckGo
Niemal wszystkie zagraniczne wyszukiwarki internetowe regularnie spotykają się z zarzutami o naruszanie prywatności użytkowników. Na ich tle zdecydowanie wyróżnia się wyszukiwarka DuckDuckGo, która: nie zbiera danych na temat swoich użytkowników, automatycznie blokuje skrypty śledzące, umożliwia usuwanie danych wygenerowanych w trakcie sesji po jej zakończeniu oraz oferuje… bardzo prosty interfejs — na którym nie uświadczymy żadnych innych usług poza wyszukiwaniem. Z tego względu DuckDuckGo należy do platform, która notuje sukcesywnie wzrost popularności na rynku wyszukiwarek.
Zdj 5. Amerykańska wyszukiwarka chętnie przypomina o swoich zaletach.
Źródło: DuckDuckGo
Choć sama wyszukiwarka powstała już w roku 2008, popularność DuckDuckGo zaczęła rosnąć dopiero w ostatnich latach, w związku z coraz częściej nagłaśnianymi incydentami dotyczącymi bezpieczeństwa danych. W Stanach korzysta z niej już ponad 2% użytkowników sieci — niewiele mniej od Yahoo!
FAQ: Najlepsze wyszukiwarki zagraniczne
1. Jakie platformy są najlepsze na rynku wyszukiwarek internetowych?
Najpopularniejsze wyszukiwarki to Google, Bing, Yahoo, Baidu oraz DuckDuckGo. Google dominuje globalny rynek dzięki zaawansowanym algorytmom i szerokiemu zakresowi funkcji, podczas gdy Bing wyróżnia się innowacyjnymi rozwiązaniami, takimi jak wyszukiwanie wizualne czy program Microsoft Rewards.
2. Czym wyróżnia się Bing w porównaniu do Google?
Bing oferuje bardziej wizualne wyniki w zakładce wideo oraz unikalne funkcje, takie jak program Microsoft Rewards, który pozwala użytkownikom zdobywać punkty za wyszukiwania i wymieniać je na nagrody.
3. Czy istnieją wyszukiwarki skupione na prywatności użytkowników?
Tak, DuckDuckGo jest przykładem wyszukiwarki skoncentrowanej na ochronie prywatności. Nie śledzi działań użytkowników ani nie przechowuje ich danych osobowych.
5. Jakie funkcje oferują alternatywne wyszukiwarki, takie jak Baidu czy Yandex?
Baidu jest liderem w Chinach i oferuje lokalne wyniki oraz funkcje dostosowane do chińskiego rynku. Yandex, popularny w Rosji, wyróżnia się lokalnymi wynikami dla ponad 1400 miast oraz dodatkowymi usługami, takimi jak Yandex Maps czy Yandex Music.