Jaki powinien być skuteczny mailing? Co sprawi, że użytkownik chętnie otworzy Twojego maila i zapozna się z jego treścią? Poniżej pięć cech, które sprawią, że Twój mailing będzie skuteczny, przyczyni się do zwiększenia sprzedaży i wpłynie na budowanie świadomości marki wśród potencjalnych klientów. Zobacz jak ważny jest mailing w e-commerce.
Na skróty
Co to jest mailing?
Mailing jest formą komunikacji z odbiorcą, poprzez wysyłanie wiadomości na skrzynkę elektroniczną. Zwykle taki zabieg ma za zadanie zbudować relację lub przybiera charakter czysto informacyjny. Pod terminem mailing bardzo często kryje się także newsletter. Zwykle jednak standardowy mailing przybiera formę jednorazowego komunikatu o nieregularnym charakterze. Co to jest mailing? Podczas jego wysyłki do odbiorców wysyła się na przykład oferty lub inne niezaplanowane wcześniej wiadomości – w przeciwieństwie do newslettera, który jest schematyczny i regularny.
Mailing w e-commerce
Mailing w e-commerce stanowi bardzo istotny element całego procesu sprzedaży. Zwróć uwagę na to, jak ważne jest przypominanie klientom o niedokończonych zakupach, o produktach, które zostawili w koszyku. Odpowiednie formułowanie takich wiadomości często sprzyja zakupom, które nie byłyby dokończone. Jeśli dodatkowo klient zyska rabat, albo darmową dostawę, to z chęcią powiększy swój koszyk zakupowy. Bardzo istotne jest też informowanie klientów o wszelkich akcjach promocyjnych, wyprzedażach, ważnych momentach w działalności Twojego przedsiębiorstwa itd. Dobry mailng przypomina klientowi o ofercie, informuje o nowościach, nakłania go do obejrzenia produktów, a w efekcie motywuje do zakupu lub skorzystania z usługi. Mailing to również doskonały sposób na budowanie świadomości marki, ale też tworzenia zaangażowanej wokół firmy społeczności. Pamiętaj jednak, że mailing to tylko jeden z kanałów komunikacji z klientem oraz sprzedaży. O innych pisaliśmy w pozostałych tekstach. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat content marketingu, to przeczytaj wszystkie wpisy, z tej kategorii.
5 cech skutecznego mailingu
Pewnie niejeden raz zastanawiałeś się, czy w ogóle możliwa jest skuteczna sprzedaż przez e-mail. Wiele zależy tutaj od stworzenia profesjonalnego mailingu. Żeby osiągnąć satysfakcjonujące efekty sprzedażowe niezbędne jest przygotowanie wiadomości, które dotrą do odbiorcy i skłonią go do działania. Jaki powinien być skuteczny mailing w e-commerce?
1. Wymyśl interesujący temat i preheader
Najważniejszymi elementami mailingu są temat maila oraz preheader, które zachęcą odbiorcę do otwarcia wiadomości. W końcu na nic nam wysyłanie maili, które w ostatecznym rozrachunku nawet nie zostaną otworzone przez odbiorcę. Temat maila to tak naprawdę pierwsza i najważniejsza szansa na zdobycie zainteresowania potencjalnego klienta. Musisz pamiętać, że pojedynczy użytkownik może być zapisany na wiele list mailingowych. Dlatego otrzymując każdego dnia kilka maili, Twój musi się wyróżnić, aby został odczytany. Kolejnym istotnym elementem będzie preheader. Jest to tekst, który wyświetla się za tematem maila. I warto ten tekst odpowiednio wykorzystać. Zyskujemy bowiem dodatkowe miejsce na przekaz marketingowy, który z pewnością może zwiększyć dla naszego mailingu wskaźnik open-rate. Przygotuj więc krótki, ale przyciągający uwagę odbiorcy tekst, który sprawi, że użytkownik będzie chciał sprawdzić co dalej kryje się w mailu.
Istotną kwestią w mailingu jest zdefiniowanie grupy docelowej. Możesz być pewien, że jeżeli mail trafi do osoby zupełnie niezainteresowanej tematem, nigdy nie zostanie otwarty. Szybko powędruje do kosza. Dobrze jest więc przeprowadzić analizę swojej grupy docelowej. Można to zrobić na wiele sposobów. Prostym sposobem analizy są chociażby ankiety. Grupę docelową mailingu wybiera się najczęściej na podstawie cech psychograficznych – np. styl życia danych osób, ich zachowanie, czy też cech społeczno-demograficznych. Tutaj bierzemy pod uwagę wiek, płeć, zawód itp. Pamiętaj, że możesz wykorzystać skuteczne narzędzia do automatyzacji mailingu i podzielić odbiorców treści na kilka grup. Dzięki temu będziesz w stanie kierować inny przekaz marketingowy do każdej z nich, Twoje działania będą wtedy o wiele korzystniejsze. Pamiętaj o tym, aby zawsze analizować ile osób kliknęło w link z maila, ile przeczytało wiadomość, a jaki procent z nich dokonało zakupu. Wtedy będziesz mógł testować różne formy komunikacji, zmieniać przekaz, mierzyć i poprawiać efekty.
3. Użyj języka odbiorcy
Trzeba więc sprawić, żeby odbiorcy zdawali sobie sprawę z tego, że po drugiej stronie też jest człowiek. Nie twórz mechanicznych komunikatów, które można przypisać robotom i sztucznym generatorom treści. Zastanów się więc, jakiego maila to Ty chciałbyś otrzymać. Użyj w wiadomości języka, który przypomina Twoją codzienną komunikację z klientami. Warto też spersonalizować wiadomości – dla każdej grupy odbiorców stworzyć maile, które trafią dokładnie w ich oczekiwania.
4. Zwracaj uwagę na wygląd
Chyba nikt nie ma wątpliwość, że najważniejsze jest pierwsze wrażenie. Przejrzysty układ treści, wyróżnione najważniejsze informacje, atrakcyjne grafiki – to sprawi, że użytkownik chętniej zapozna się z treścią mailingu. Bardzo dobrym rozwiązaniem jest umieszczenie na górze krótkiego podsumowania maila, dzięki czemu odbiorca szybko dowie się, czego może się spodziewać w wiadomości. Co więcej, większość użytkowników nie przeczyta całego maila. Dlatego zwróć uwagę na te najważniejsze elementy wiadomości. Zastosuj pogrubienia, wypunktowania. Nie rozpisuj się niepotrzebnie. Pamiętaj też, że niezbędnym elementem mailingu jest możliwość wypisania się z niego. Umieść więc na dole maila stosowną informację z linkiem.
Czym byłby mailing, gdyby nie skłonił użytkownika do konkretnego działania. Bo w końcu taki jest cel – chcemy żeby klient kupił nasz produkt, skorzystał z naszych usług. Niezbędnym elementem mailingu będzie więc Call To Action. Najlepszą formą wezwania do działania jest duży graficzny przycisk. CTA musi być bowiem widoczne i łatwe do kliknięcia. Warto zastosować kontrastowy kolor takiego przycisku, co sprawi, że użytkownik na pewno go nie pominie czytając wiadomość. Dobrze też, aby CTA informowało odbiorcę w jakie miejsce będzie skierowany np. „Zobacz nasz produkt”, „Sprawdź naszą nową ofertę”.
Czy możliwa jest skuteczna sprzedaż przez e-mail?
Odpowiedź jest krótka – tak! Skuteczna sprzedaż przez e-mail jest jak najbardziej możliwa. Drogą do sukcesu jest stworzenie mailingu, który zainteresuje twoich odbiorców, nie będzie nudny i banalny oraz zachęci ich do działania. Mailing w e-commerce, ale nie tylko, to bardzo ważny element strategii marketingowej przedsiębiorstwa. Jednak sam mailing nie da Ci wiele, jeśli nie będziesz miał dużej listy subskrybentów, a tę najlepiej zdobyć poprzez dobre pozycjonowanie strony oraz wdrożenie strategii UX. Dzięki temu Twój sklep internetowy będzie generował ruch, a Twoja lista mailingowa powiększy się znacznie. Jeśli chcesz skorzystać z profesjonalnego SEO, to skontaktuj się z nami. Nasi specjaliści zadbają o widoczność Twojego sklepu internetowego w Google.
Mailing – przykłady
Interesuje Cię mailing i chcesz zobaczyć jego praktyczne przykłady? Przedstawiamy kilka ciekawych rozwiązań stosowanych przez różne marki. To inspiracje i ciekawe przykłady mailingu, które ukazują możliwości tego kanału komunikacji z odbiorcą.
#1 InPost
W kontekście marketingu InPost w ostatnim czasie naprawdę zaskakuje. Z jednej strony firma zapewnia skuteczne rozwiązania logistyczne, a z drugiej wyróżnia się sposobem promocji. Dlatego warto brać z niej przykład, także pod kątem stosowanego mailingu. InPost udowadnia, że ten kanał komunikacji jest niezawodny i może być naprawdę przyjemny. Wiadomości są przejrzyste i atrakcyjne dla oka zaprojektowane.
Co jakiś czas x-kom stosuje mailing, który może być przykładem dla każdego. To przyjemna forma komunikacji, przyjazna odbiorcy. Nie ma niechcianych reklam lub krzyczącego sloganu „promocja”. Marka stawia na minimalizm, prostotę i atrakcyjne oferty, wysyłane co jakiś czas do odbiorców. Dzięki takim wiadomościom internauta nie przegapi żadnej promocji.
#3 Nike
Ciekawe podejście do mailingu prezentuje Nike. W tym przykładzie największym elementem jest pierwsza grafika, która ma za zadanie skupiać wzrok. Dopiero poniżej znajdują się informacje, które zainteresują odbiorcę. Nike w swoim mailingu najczęściej informuje o promocjach, rabatach i wyprzedażach. To przydatne wiadomości dla osób, które cenię tę markę, ale nie chcą wydawać zbyt wiele na zakupy.
Mailing – budowanie bazy odbiorców
Mówiąc o tym, co to jest mailing, warto wspomnieć nie tylko o przykładach, ale także sposobach na kreowanie bazy odbiorców. Konieczne jest zbudowanie społeczności, która chętnie takie wiadomości będzie co jakiś czas otrzymywać. Jak to zrobić?
W pewnym sensie pomocne jest pozycjonowanie stron. Użytkownicy najczęściej dane kontaktowe zostawiają bezpośrednio w witrynie. Jeżeli serwis jest widoczny w Google, więcej osób na niego trafi. Następnie zadaniem UX designu jest zapewnienie optymalnego doświadczenia, aby odbiorca jak najchętniej pozostawił swój adres e-mail oraz potwierdził zgodę na przetwarzanie danych. Do osiągnięcia takiego efektu możesz wykorzystać SXO. To połączenie SEO oraz UX, dlatego strona będzie nie tylko lepiej widoczna w Google, ale użytkownicy ją odwiedzający będą częściej generować konwersję – np. poprzez zapisanie się do bazy mailingowej.
Podobny cel mogą mieć kampanie Google Ads. Często na takie rozwiązanie decydują się strony firmowe, które nie generują bezpośredniej sprzedaży tak jak e-commerce. Wówczas generowany ruch może prowadzić do zwiększenia się bazy odbiorców. Warunkiem jest jednak zainteresowanie internautów. Osoba odwiedzająca stronę musi dobrowolnie zapisać się do bazy mailingowej, aby następnie otrzymywać wiadomości.
Do budowania bazy odbiorców wykorzystuj także media społecznościowe. Podobnie jak SEO oraz płatne reklamy w Google pozwalają one tworzyć różne rozwiązania marketingowe, których celem będzie pozyskanie adresu e-mail użytkownika.
FAQ dotyczące mailingu
Co to jest mailing i kiedy się go stosuje?
Mailing to kanał marketingowy służące do komunikacji z odbiorcą. W ten sposób marka wysyła komunikaty do społeczności drogą e-mail. Mailing może służyć między innymi do zwiększania sprzedaży, poprzez przedstawianie ofert produktowych i usługowych.
Jakie narzędzia wykorzystać do mailingu?
Popularne narzędzia do mailingu to między innymi: FreshMail, GetResponse oraz MailChimp. Służą do tworzenia spersonalizowanych wiadomości, dodatkowo przedstawiając wiele statystyk, które pozwalają przeanalizować skuteczność mailingu.