Najnowsze zmiany w Google Analytics
4 min
4 min
Na skróty
Google oferuje różnorodne narzędzia zarówno dla webmasterów, specjalistów od marketingu, jak i pozycjonerów. Aby były one skuteczne i dostosowane do aktualnych potrzeb, amerykańska firma regularnie wprowadza potrzebne udoskonalenia. W przypadku Google Analytics – darmowego narzędzia, które jest niezwykle pomocne w różnorodnych statystykach i analizach dotyczących danej witryny internetowej – w tym roku wprowadzono kilka kluczowych zmian, na które warto zwrócić uwagę, jeśli chcemy w pełni wykorzystywać funkcjonalność tej platformy.
Google Analytics świetnie sprawdza się w działaniach SEO, dzięki możliwości wykorzystywania precyzyjnych danych na temat ruchu oraz zachowań użytkowników w obrębie strony internetowej, dzięki temu można o wiele łatwiej dopasować strategię pozycjonowania do oczekiwań i potrzeb swojej grupy docelowej, szybciej i prościej poprawić wydajność oraz funkcjonalność witryny, a także jej efektywność. Co konkretnie może pomóc pozycjonerom? Z pewnością warto zwrócić uwagę na:
Opcja, która wspiera budowanie skutecznej biblioteki słów kluczowych, pracę nad user experience. Dzięki niej zyskujesz możliwość sprawdzenia, w jaki sposób użytkownicy wyszukują w sieci Twoje usługi lub produkty, jak docierają do Twojej witryny.
Wgląd w tę funkcję to absolutny obowiązek dla pozycjonerów. Dzięki niemu możesz sprawdzić, czy w określonym czasie masz do czynienia z przyrostem czy może spadkiem ruchu pochodzącego z organicznych wyników wyszukiwania, czyli innymi słowy – mierzyć efektywność działań SEO.
Tu znajdziesz wszystko na temat tego, jak użytkownicy zachowują się na Twojej stronie, jak konkretnie jej używają. Jeśli chcesz sprawić, żeby Twoja witryna była bardziej intuicyjna i wygodniejsza dla użytkowników, a przez to lepiej ocenione przez Google – koniecznie sprawdź ten raport Google Analytics.
GA pozwala na sprawdzenie, które podstrony są najczęściej odwiedzane przez użytkowników, jakie treści są najczęściej czytane i docenione, dzięki czemu zyskujesz możliwość ciągłego ulepszania swojego contentu, zwiększania jego użyteczności, poprawienia ruchu.
Odpowiednie dostosowanie witryny do urządzeń mobilnych to jeden z ważniejszych czynników rankingowych Google, dlatego warto dokładnie przyjrzeń się temu raportowi i responsywność strony.
W GA dokładnie zmierzysz średni czas wczytywania się strony i średnim czasie reakcji serwera. Te wyniki również mają znaczenie w tym, jak zostanie oceniona Twoja witryna, dlatego warto trzymać rękę na pulsie.
Raport określający liczbę użytkowników, którzy opuszczają witrynę po obejrzeniu tylko jednej strony – bardzo pomocnym, jeśli np. działasz w branży e-commerce i zależy Ci na tym, aby poprawić konwersję.
To oczywiście wyłącznie kilka opcji, z których można skorzystać. Warto mieć na uwadze, że GA oferuje także niestandardowe oraz automatyczne raporty, które pozwalają na skorzystanie z personalizacji i jeszcze lepsze powiązanie z indywidualną strategią SEO.
W 2020 roku pojawiło się sporo nowych zmian w Google Analytics, które powinny zainteresować pozycjonerów, oto kilka z nich.
Choć Google Analytics ma tak wiele zalet i przydatnych funkcji, to jednak nie jedyne narzędzie, które może się przydać w pracy pozycjonera. Jeśli chcesz zwiększyć swoje szanse w zakresie SEO, zapoznaj się także z:
Niezwykle pomocne narzędzie w monitorowaniu widoczności witryny w wynikach wyszukiwania, badaniu procesu indeksowania, sprawdzaniu mapy strony, analizie linków etc.
Serwis pozwalający na badanie jak często określone słowa kluczowe, frazy i tematy były wprowadzane do wyszukiwarki Google i jak zmienia się to na przestrzeni czasu.
Planer słów kluczowych jest częścią Google Ads i umożliwia badanie oraz analizowanie list słów kluczowych do wykorzystywania w kampaniach PPC. Dzięki niemu możesz m.in. sprawdzić aktualne trendy, średnią miesięczną liczbę wyszukiwań słów kluczowych, otrzymać konkretne propozycje na bazie danej frazy czy kategorii produktu.
Proste narzędzie do automatycznego wykrywania określonych treści w sieci i przekazywania informacji na ten temat mailowo. Możesz ustawić konkretne hasła, które Cię interesują (np. nazwę danej marki, produktu czy własnej firmy), a Google powiadomi Cię, gdy pojawią się one w internecie. Świetna opcja dla tych, którzy dbają o wizerunek, chcą śledzić konkurencję itp.
Pomocne, dodatkowe rozwiązanie do testowania szybkości witryny, jej wydajności oraz szukania sposobów na jej zoptymalizowanie. Możesz badać szybkość działania strony na urządzeniach mobilnych, co pomoże przy sprawdzaniu responsywności.
Jak widać, możliwości nie brakuje, dlatego w rozwijaniu i optymalizowaniu swojej witryny, a także w link buildingu, pamiętaj o wykorzystaniu choćby kilku najważniejszych narzędzi, z pewnością znacząco usprawnią Twój proces pozycjonowania.