Wsparcie sprzedaży w e-commerce przez Social Media – kiedy warto i na jakie platformy się decydować?
3 min
3 min
Na skróty
Sklep internetowy nie posiadający profili w serwisach społecznościowych? Ciężko to sobie wyobrazić! Czy jednak nasza marka musi być widoczna na wszystkich dostępnych platformach? Jak wybrać najlepsze social media dla naszej działalności e-commerce?
Media społecznościowe to niezwykle ważna gałąź internetu. Ze stron powstałych do utrzymywania kontaktów oraz dzielenia się zdjęciami i przemyśleniami z wąską grupą znajomych, urosły do potężnych serwisów. Przejęły wiele funkcji dotychczas zarezerwowanych dla innych mediów. Posty na Facebooku i Twitterze wyprzedzają programy informacyjne w telewizji. Tweety polityków stają się ważniejsze od konferencji prasowych. Oświadczenia gwiazd, wstawione na szybko w relacji na Instagramie, zastępują artykuły w gazetach. To w mediach społecznościowych, na żywo relacjonowane są wydarzenia we wszystkich zakątkach globu. Nic dziwnego, że przeniosły się do nich także działania reklamowe. Jak sprzedawać przez social media i które kanały dotarcia wybrać?
Zaletą serwisów społecznościowych, takich jak Instagram i Facebook jest cała gama bezpłatnych narzędzi stworzonych po to, aby ułatwić kontakt sprzedawcy z klientem. Możliwość połączenia naszej strony z profilem w aplikacji, oznaczanie produktów czy przekierowywania do zakupu – są świetnymi sposobami na zwiększenie dotarcia do klientów, bez konieczności ponoszenia kosztów związanych z reklamą. Podpięcie Pixela Facebooka do kodu naszej strony zajmie chwilę, a dalszy proces dzieje się automatycznie, bez większego zaangażowania. Te ułatwienia dla biznesu na pewno warto wykorzystać. Sprzedaż przez te social media to dobre rozwiązanie dla marek kosmetycznych, odzieżowych, biżuteryjnych czy mających w swoim asortymencie przedmioty codziennego użytku. Samo podłączenie mechanizmów sprzedaży do social mediów nie będzie dla nas dodatkowym kosztem. Należy jednak pamiętać, że budowanie spójnego, czytelnego i przyjaznego dla użytkowników i potencjalnych klientów profilu to już ogromna praca wymagająca zaangażowania. Samo uruchomienie profilu i nieregularne lub bardzo sporadyczne dodawanie treści nie zapewni na pożądanego efektu. Budowanie nastawionego na sprzedaż profilu marki powinno prowadzić do gromadzenia jak największej rzeszy potencjalnie zainteresowanych klientów. W tym celu konieczne jest tworzenie ciekawych grafik, udostępnianie zdjęć i treści angażujących uwagę użytkowników.
Dodatkowym wsparciem naszych działań w serwisach społecznościowych będą płatne kampanie reklamowe, czyli sponsorowane posty oraz relacje. Przed rozpoczęciem tej formy promocji, warto zachować szczególną ostrożność. Mechanizm ustawiania sponsorowanych postów jest bardzo prosty i wydawałoby się intuicyjny, to niestety ta pozorna prostota kryje w sobie wiele pułapek dla początkującego sprzedawcy. Te utrudnienia mogą sprawić, że jednym kliknięciem wydamy kilkaset złotych na promocję posta, który nie przyniesie nam żadnej konwersji. Nieodpowiednio dobrana grupa odbiorców, źle określony cel reklamy lub nawet sposób opisania produktu może sprawić, że pomimo zainwestowania sporej kwoty nie uzyskamy zamierzonego efektu. Nasz budżet przełoży się na wyświetlenia czy nawet polubienia posta, ale to nie da nam żadnego dodatkowego ruchu na sklepie. Jeśli pod naszym sponsorowanych zdjęciem na Instagramie zbierzemy tysiące serduszek, a nie uzyskamy przejścia do sklepu i sfinalizowania transakcji – możemy podejrzewać, że cele naszej promocji zostały źle określone, a taka forma reklamy w social mediach nie przekłada się na sprzedaż. Chcąc mieć pewność, które działania i jakie formy komunikacji najlepiej wesprzeć dodatkowo, konieczne jest analizowanie statystyk stron i aplikacji. W takich działaniach pomoże agencja zajmująca się marketingiem internetowym. Kwota wydana na wsparcie specjalistów będzie dużo niższa niż ta, którą wydamy na samodzielne ustawiane „na chybił trafił” reklamy.
Zanim założymy profile we wszystkich możliwych mediach społecznościowych i dodatkowo wykupimy w nich działania sponsorowane, warto zastanowić się, gdzie znajdziemy naszych potencjalnych klientów. Jakiej są płci? W jakim wieku? Czym się zajmują na co dzień? Jakie mogą mieć zainteresowania? Na te pytania musimy umieć odpowiedzieć, jeśli nie chcemy stracić budżetu na nie przynoszące dochodu reklamy w social mediach. Nastolatki będą obecne na TikToku. Kobiety od 25 do 40 roku życia prędzej znajdziemy na Instagramie. Jeśli oferujemy produkt skierowany do pracowników określonego sektora, być może rozwiązaniem dla nas będzie LinkedIn. Możliwości reklamowe oferuje nawet serwis randkowy Tinder, odnajdą się na nim salony urody czy restauracje oferujące jedzenia na dowóz.
Zamiast starać się być wszędzie, lepiej skupić się na byciu tam, gdzie spędzają czas osoby zainteresowane naszym produktem. Może okazać się, że zamiast angażować środki i zasoby w obsługę 3-4 mediów wystarczy nam skupienie się na jednej, maksymalnie dwóch platformach, gdzie uzyskamy największą konwersję. Prowadzenie z należytym zaangażowaniem kilku profili będzie dla nas na pewno efektywniejsze, niż chaotyczne zamieszczanie treści na zbyt wielu serwisach.