Dlaczego warto dbać o sprzedaż w kanale organicznym od samego początku?
3 min
3 min
Na skróty
Pozycjonowanie strony poprzez kanał organiczny to coś, o czym każdy prowadzący działalność w internecie na pewno słyszał. Dlaczego to, ile wejść pozyskujemy z organicznego wyszukiwania jest takie ważne?
Wyszukiwarka Google została stworzona w 1996 r. jako projekt na zajęcia uniwersyteckie. Narzędzie opracowane przez dwóch studentów zrewolucjonizowało internet i wpłynęło na to jak dziś korzystamy z sieci. Nikt nie wyobraża już sobie szukania informacji bez pomocy Google. Jeśli mamy pytanie, szukamy produktu lub usługi – pierwsze kroki kierujemy do wyszukiwarki internetowej. Wpisujemy frazę, która najlepiej oddaje to czego potrzebujemy i przeglądamy otrzymane wyniki. W ten sposób często trafiamy na portal, o których wcześniej nie słyszeliśmy. Jeśli znalezione odpowiedzi są dla nas satysfakcjonujące, możemy zostać na stronie dłużej. Czasem zdecydujemy się na przejście na kolejne podstrony, dodamy witrynę do ulubionych na pasku przeglądarki lub prześlemy link do znajomych.
Wpisanie frazy: „Jak zrobić ciasto marchewkowe?”, przekieruje nas na nieznany nam do tej pory blog kulinarny, z którego zrealizujemy kilka przepisów. Polubimy profil na Instagramie, żeby być na bieżąco z kolejnymi treściami, a za jakiś czas może nawet wykorzystamy udostępniony przez autorkę kod rabatowy na sprzęt kuchenny.
Odpowiedź na nasze zapytanie z wyszukiwarki może pomóc nam odkryć zupełnie nowe, ciekawe treści. Ruch na kanale organicznym to właśnie wszyscy użytkownicy, którzy pojawili się na naszym portalu lub sklepie po kliknięciu odnośnika na pierwszej (bardzo rzadko kolejnej) stronie Google.
Co wpływa na to, że akurat ten portal znajduję się wysoko w wynikach wyszukiwania? Roboty indeksujące Google odpowiedzialne za przydzielanie stronom internetowych należnych im miejsc wybierają te treści, które zgodnie z obowiązującymi algorytmami, najlepiej odpowiadają na wpisane w wyszukiwarkę zapytanie. Im lepiej opiszemy naszą stronę, tym więcej użytkowników zostanie na nią przekierowanych. Jeśli dodatkowo spędzą na niej dużo czasu, wartość strony będzie rosnąć. Takie źródło ruchu jest nieocenione. Rozpoczęcie budowanie pozycjonowania w kanale organicznym powinno być dla nas priorytetem, niezależnie od wielkości budżetu jaki mamy na płatne działania reklamowe.
Czy treści jakie mamy na stronie w pełni odpowiadają na potrzebę jaką chcemy zaspokajać? Jeśli prowadzimy sklep ogrodniczy, a na jego stronie internetowej piszemy przede wszystkim o punkcie stacjonarnym – raczej nie będziemy pozycjonowani jako miejsce, gdzie można kupić rośliny z dostawą na terenie całej Polski. Jeśli taka informacja nie wybrzmiewa wyraźnie, gdzieś w witrynie na naszą stronę nie trafią osoby wpisujące w wyszukiwarkę np. „Jak kupić kwiaty doniczkowe online?”. Jeśli świadczymy taką usługę, brak odpowiedniego pozycjonowania będzie odbijał się negatywnie na sprzedaży.
Jeżeli stworzyliśmy ładny sklep internetowy z pięknymi zdjęciami, kolorami i artystyczną prezentacją produktów, a zapomnieliśmy o rzetelnych, wyczerpujących opisach nie wygenerujemy dużego ruchu z wyszukiwarki. Nawet, jeżeli oferowane przez nas produkty są wyjątkowe, unikalne i poszukiwane przez użytkowników to, kiedy zdecydujemy się na oszczędną w treści formę mało ludzi się o nich dowie. Konieczne będzie zainwestowanie w płatne kanały dotarcia, które zapewnią większość wejść i konwersji.
Organiczne pozycjonowanie to wartość naszej strony w wyszukiwarce. Powinno zależeć nam na tym, aby była jak największa. Pracę nad rozwiązaniami SEO i budowaniem organicznego pozycjonowania strony powinniśmy zacząć jak najwcześniej. Jeśli zadbamy, aby nasza strona była interesująca dla robotów indeksujących, zobaczymy efekty przekładające się na ilość wejść. Zazwyczaj posty, artykuły czy treści potrzebują kilkunastu tygodni, a czasem miesięcy, żeby wypracować swoją wartość i znaleźć się w wysoko w odpowiedzi na konkretną frazę z wyszukiwarki.
Warto również podkreślić, że dobrze przygotowane treści na stronie np. zlecone na zewnątrz organizacji to jednorazowa inwestycja. Inaczej niż w przypadku reklam czy bannerów, nie płacimy tutaj za liczbę wejść na stronę, ale za przygotowanie treści, które z niewielkimi modyfikacjami mogą służyć do budowania ruchu na kanale organicznym przez kilka lat.
Dużo organicznych wejść na naszej stronie to nie tylko zabieg pomagający pozyskać klientów, ale także dowód na to, że nasza witryna jest wartościowym miejscem w Internecie i odpowiada na potrzeby użytkowników. Merytoryczne treści na stronie wpływają na rozpoznawalność marki, zaufanie do niej i budują trwalsze relacje z klientami. Jeżeli prowadzimy bloga firmowego, gdzie wiele osób może znaleźć rzetelne, przydatne informacje zwiększamy nie tylko ilość wyświetlenie strony, ale sprawiamy, że nasza strona zyskuje na tle posiadającej podobne produkty konkurencji. Tworzenie wartości dodanej po przez informowanie i edukowanie pozwala na dotarcie do grupy osób, które nie koniecznie są w danym momencie zainteresowane zakupem. Buduje to jednak świadomość u konsumenta i jeśli za kilka miesięcy chęć zakupu się pojawi- nasza marka ma większe szanse zostać wybrana przez osobę, która już wcześniej natknęła się na nasze treści.