Jak planować akcje promocyjne w e-commerce?
4 min
4 min
Na skróty
Samo istnienie sklepu internetowego nie gwarantuje zadowalających wyników sprzedaży. Stronę należy nieustannie aktualizować i usprawniać. Niezbędne są również długofalowe działania SEO, by Twoja witryna była widoczna w wyszukiwarkach. Równocześnie z nimi warto prowadzić kampanie promocyjne e-biznesu. Zobacz, jak powinno się je planować, by przynosiły oczekiwane efekty.
Fundamentem sprawnie działającego biznesu w sektorze e-commerce jest dobrze przygotowany budżet. Powinny się w nim znaleźć między innymi środki na sfinansowanie przyszłych promocji. Bez tego ich planowanie będzie chaotyczne, a akcja może zakończyć się fiaskiem. Nieważne, czy budżet przygotowujesz z wyprzedzeniem rocznym, kwartalnym, czy miesięcznym – w każdym przypadku musisz uwzględnić w nim wydatki na kampanie promocyjne Twojego e-biznesu. Warto inwestować zarówno w organiczne, jak i płatne działania. Dzięki temu unikniesz gorączkowego poszukiwania środków lub wymuszonej rezygnacji z niektórych kanałów marketingowych. Pamiętaj, że poniesione podczas promocji koszty i tak prawdopodobnie zwrócą się z nawiązką. Jeśli promocja w sieci będzie efektywnie wdrażana.
Gdy Twój budżet obejmuje wydatki związane z akcjami promocyjnymi, możesz zająć się ich planowaniem bez zbędnego stresu. Zacznij od wyznaczenia celów promocji e-commerce. Efektami, które chcesz osiągnąć, mogą być na przykład:
pozyskanie nowych klientów,
wzrost sprzedaży,
zwiększenie świadomości marki,
wzrost liczby stałych klientów.
Następnie podejmij decyzję o tym, co będzie przedmiotem kampanii promocyjnych. Może to być wybrany produkt lub ich grupa, a nawet cały asortyment sklepu. W każdym z tych przypadków kolejnym krokiem będzie ustalenie grupy docelowej, do której zaadresujesz poszczególne akcje promocyjne. W sektorze e-commerce wyznaczenie konkretnych odbiorców jest stosunkowo proste. Informacje na ten temat możesz czerpać na przykład z wtyczki Google Analytics. Przykładowo, jeżeli promocja dotyczy zniżki na wszystkie towary w sklepie, wystarczy, że ustalisz, kto najczęściej staje się jego klientem i na tej podstawie zbudujesz kampanię.
Ten etap planowania akcji promocyjnej w e-commerce jest chyba najważniejszy. Kampania nie przyniesie wszak żadnych efektów, jeżeli nikt się o niej nie dowie. Zadbaj zatem o to, by poinformować o akcji zarówno stałych, jak i nowych klientów. Do tych pierwszych dotrzesz przede wszystkim przy pomocy własnych mediów. Wiadomość o promocji zamieść więc w widocznym punkcie pod adresem www sklepu. Jeżeli prowadzisz firmowy blog, przygotuj specjalny wpis dotyczący akcji. Stwórz również dedykowane kampanii posty na swoich kontach w mediach społecznościowych. Koniecznie napisz o promocji także w newsletterze, który wysyłasz do swoich klientów.
Nie ograniczaj się jednak wyłącznie do własnych kanałów marketingowych. Wykorzystaj potencjał wirtualnego świata i zdobądź nowych klientów, docierając do nich na różne sposoby. Metody komunikacji dostosuj do swojej grupy docelowej. Na samym początku określ, w jaki sposób jej przedstawiciele spędzają czas w internecie. Młodzież znajdziesz na Tik Toku oraz Snapchacie. Do kobiet dotrzesz na przykład poprzez wpisy gościnne na lifestyle’owych i parentingowych blogach. Skorzystaj z pomocy ambasadorów swojej marki i poproś ich o pomoc w rozreklamowaniu akcji promocyjnej.
Nie zapominaj też o reklamach na Facebooku oraz w wyszukiwarce Google. W tych dwóch miejscach znajdziesz niemal wszystkich internautów. Zarówno w przypadku postów sponsorowanych, jak i Google Ads, bez problemu ustawisz grupę docelową, której będą się one wyświetlać.
Czas na odpowiedź na pytanie o to, jaki moment jest najlepszy na promocje e-commerce. Zależy to oczywiście od branży, do której należy Twój biznes. Są jednak takie dni lub okresy w roku, podczas których na tego typu kampanie decyduje się większość marek. Wśród nich wyróżnić można na przykład:
okres przedświąteczny,dni dedykowane konkretnym osobom (dzień babci, ojca, kobiet itp.),
Black Friday.
To właśnie wtedy przeróżne akcje promocyjne będą prowadzić Twoi bezpośredni konkurenci. Nie możesz więc zostać w tyle. W czasie przedświątecznym oraz w okolicach Black Friday można organizować kampanie w niemal każdym e-biznesie. Dni dedykowane warto dopasować natomiast do branży. Sklep z zabawkami powinien wzmóc działania przed dniem dziecka, a internetowa kwiaciarnia – przed dniem matki. Jeżeli oferujesz natomiast ozdoby do domu – idealnym momentem na akcję promocyjną w e-commerce będzie okres porządków wiosennych, gdy większość konsumentów pragnie odnowić swoje mieszkania.
Ciekawym rozwiązaniem jest wyznaczanie daty kampanii promocyjnej na podstawie analizy wyników sprzedażowych w poprzednich latach. Dzięki tym danym w prosty sposób ustalisz, w których miesiącach zyski były najniższe. By zapobiec powtórzeniu tendencji spadkowej w bieżącym roku, zaplanuj na ten czas promocje. Przypływ nowych klientów oraz ożywienie aktywności u tych stałych pozwoli na zniwelowanie prognozowanych strat.
Zanim jeszcze na dobre ruszysz z kampanią, zadbaj o jej stronę techniczną. Przygotuj się na to, że ruch w Twoim sklepie będzie wówczas wzmożony. Czy serwery wytrzymają takie obciążenie? Czy biznes poradzi sobie ze zwiększoną liczbą zamówień, a pracownicy nadążą z obsługą klientów i wysyłką paczek? Strona marketingowa kampanii promocyjnej w e-biznesie to tylko połowa sukcesu. Wszystko powinno być dopięte na ostatni guzik również w kwestii technicznej. Nawet kilkusekundowy przyrost czasu ładowania Twojego sklepu online może spowodować zniechęcenie u potencjalnego klienta i doprowadzić do spadku współczynnika konwersji. Przed startem akcji upewnij się więc, że wszystko działa bez zarzutu.
Choć wiadome jest, że SEO to długofalowe działania i pozycjonowanie nie zadziała od razu. Czy z tego powodu nie należy inwestować w te działania w przypadku przecen? Nie! Pozycjonowanie ma ogromny potencjał, należy jednak wiedzieć jak go wykorzystać. Dlatego też najlepszym sposobem na wsparcie akcji promocyjnych poprzez pozycjonowanie będzie zdecydowanie się na założenie osobnej podstrony. Warto mieć oddzielną zakładkę z promocjami, na której regularnie będą pojawiały się nowe produkty. Podstrona będzie zyskiwać coraz większy ruch i lepszą pozycję w Google, dzięki czemu pozycjonowanie organiczne pomoże Ci w skutecznym promowaniu działań promocyjnych.