Sprzedawaj więcej dzięki branded keywords
5 min
5 min
Na skróty
Spis treści:
Brandowe słowa kluczowe to istotne, ale często zaniedbywane w strategii SEO frazy. Zaniedbanie optymalizacji strony pod kątem branded keywords, może nie tylko wpłynąć negatywnie na pozycjonowanie strony, ale także zostać wykorzystane przez bezpośrednią konkurencję. Dowiedz się jak temu zapobiec i wykorzystać branded keywords na swoją korzyść.
Branded keywords często są związane z zapytaniami osób, które znajdują się już dość wysoko w lejku sprzedażowym i są świadome Twojej marki. 40% wyszukujących po nich, klika w najwyżej wypozycjonowaną stronę. Dlatego należy monitorować swoje kluczowe słowa brandowe i dbać o ich właściwą ekspozycję, aby wykorzystać ich wysoki CTR.
Wyszukiwania powiązane z Twoją marką nie tylko pokazują, jakie produkty cieszą się dużą popularnością, ale także obnażają wszystkie braki, które należy uzupełnić. Można to stwierdzić po tym, o co pytają potencjalni klienci. W ten sposób dowiesz się czego brakuje na Twojej stronie albo zauważysz, że coś jest na niej trudne do znalezienia. Odnosi się to także do mierzenia skuteczności Twojej kampanii marketingowej opartej na marce. Natomiast frazy brandowe Twojej konkurencji, pomogą określić Ci jej mocne i słabe strony. Ta wiedza powinna zostać wykorzystana w skuteczniejszym pozycjonowaniu i bezpośredniej walce o klienta.
Niekontrolowanie brandowych fraz może spowodować osłabienie wizerunku, natomiast ich znajomość i odpowiednie wykorzystanie wzmocni siłę brandu. Według badań Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, słowa sugestywne występujące razem z nazwą marki w jednej frazie, jednoznacznie zaczynają się z nią kojarzyć i utrudniają przypomnienie sobie jej innych atrybutów. Oznacza to, że budując wizerunek swojej marki w oparciu o odpowiednio wybrane dla niej brandowe frazy, jesteś w stanie wpłynąć pozytywnie na dotyczącą jej świadomość konsumentów.
Zagadnienie brandowych fraz kluczowych nie dotyczy tylko i wyłącznie Twojej marki. Jeżeli prowadzisz sklep internetowy, masz zapewne w swojej ofercie również przedmioty innych producentów. Pozycjonowanie ich przy użyciu branded keywords jest równie ważne. Organiczne wyniki wyszukiwań prawdopodobnie prowadzić będą do stron bezpośrednio powiązanych z danym brandem, ale Twoja szansa na ściągnięcie ruchu to frazy z długim ogonem. W takim wypadku często strony z konkretnymi przedmiotami oferowanymi przez zewnętrzne sklepy będą wyżej niż strona producenta. Pamiętaj też o marketingu. Reklamy z GoogleAds pojawiają się powyżej wyników wyszukiwań i pomogą zwiększyć ruch na Twojej stronie przy użyciu cudzych fraz brandowych.
Dzięki połączeniu danych z Search Console z tymi z Analytics, można sprawdzić liczbę i rodzaj zapytań. Należy przefiltrować wyniki, jako warunek dodając nazwę swojej marki. Rezultaty ukażą dokładne statystyki wyświetleń, pozycji i kliknięć dla danych branded keywords. To podejście pomoże Ci ocenić potencjał poszczególnych fraz. Ułatwi efektywniejsze wdrożenie opartej na nich strategii SEO i emarketingu. Do tych celów można wykorzystać również Ahrefs i inne rozbudowane narzędzia analityczne, którymi się posługujesz.
Istnieją alternatywne sposoby na dowiedzenie się o związanych z branded keywords wyszukiwaniach użytkowników. Warto korzystać z nich jako uzupełnienie, aczkolwiek ich dokładność jest jedynie przybliżona, dlatego w pierwszej kolejności należy sięgnąć po narzędzia analityczne.
Wyszukiwarka Google posiada opcję autouzupełniania, która podpowiada różne słowa i zwroty w połączeniu z wpisanym wyrażeniem. Te propozycje pojawiają się tam, ponieważ są wpisywane przez użytkowników, którzy mają konkretne zapytania związane z tematem.
Jeżeli obok nazwy Twojej firmy automatycznie uzupełnia się konkretne zapytanie, oznacza to, że ten temat budzi zainteresowanie. By sprawdzić jak duże jest faktyczne i czy można na jego podstawie coś osiągnąć, najpierw przeanalizuj je używając odpowiednich narzędzi.
Jest to okienko widoczne po przewinięciu wyników wyszukiwania na sam dół pierwszej strony. Algorytmy Google są w stanie przewidzieć i zaproponować wyszukiwania fraz o podobnym znaczeniu. Zerknięcie na te pozycje pozwoli Ci uzyskać szerszy kontekst zapytań i pomoże w zbudowaniu profilu potencjalnego klienta.
Poniżej prezentujemy 6 najpopularniejszych zabiegów, które pozwolą na lepsze wykorzystanie potencjału słów kluczowych związanych z Twoją marką.
Przestawiona literka w nazwie Twojej marki, może utrudnić użytkownikom trafienie do Ciebie. Poszukaj takich fraz i nie pomijaj ich w swojej strategii, ponieważ nawet co dziesiąte wyszukiwanie kluczowych słów brandowych może zawierać literówkę. Targetowanie tych błędnych fraz może przynieść konkretne wyniki.
Panel wiedzy Google i Moja Firma
Podczas wyszukiwania brandowych słów, obok wyników pojawia się też tak zwany panel wiedzy. Zawiera podstawowe informacje o firmie: jej adres fizyczny i www, telefon kontaktowy, godziny otwarcia czy opinie na jej temat. Te dane są aktualizowane automatycznie na podstawie dostępnych w Internecie informacji, między innymi tych z Google Moja Firma. Optymalizujesz ten element poprzez dbanie o to, by zawsze pokazywał aktualne i prawidłowe dane. Dzięki temu odpowiesz na większość zapytań na branded keywords związanych z lokalizacją czy danymi kontaktowymi.
Linki witryny (sitelinks) są odnośnikami do konkretnych kategorii Twojej strony, widocznymi w wynikach wyszukiwania. Są dobrze wyeksponowane i przyciągają dużo więcej ruchu niż podstrony dostępne z wewnętrznego linkowania, a ich współczynnik klikalności jest większy. Często korzysta się z nich też z pominięciem odwiedzenia strony głównej (w przypadku Ahfrefs co dziesiąty klient wyszukując brandowych fraz, kilka w sitelinki zamiast w główną witrynę).
Wiele z firm, które konkurują z Twoją o pozycję w Google, mogą pozycjonować się na Twoje branded keywords. Ściągają klientów, którzy chcą korzystać z Twoich usług, ale ostatecznie ich nie znajdują i decydują się na Twojego rywala. Właściwą i konieczną obroną jest zapełnienie tej luki, by Twoja firma pojawiała się na szczycie listy wyników. W jaki sposób się to odbywa? Przykładowo, jeżeli Twoje produkty to “buty X”, a produkty konkurencji to “buty Y”, mogą tworzyć artykuły porównawcze “Co ubrać na wyprawę w góry? Buty X czy buty Y?”. W takim artykule będą znajdować się frazy związane z Twoją marką, przyciągając Twój ruch, a dodatkowo treść contentu będzie budować lepszy wizerunek cudzego brandu, kosztem Twojego.
Czasami z branded keywords powiązanych z Tobą, korzysta ktoś inny. I nie musi to być wcale Twój konkurent. Może to być na przykład serwis recenzujący Twoje usługi lub produkty, który wykorzystał fakt zainteresowania Twoich klientów konkretnym tematem.. Wtedy nie tylko sam nie odpowiadasz na ich zapotrzebowanie, ale cały ruch jaki jest z nim związany przejmuje ktoś inny, a Ty nie masz w tym żadnego zysku. W tym przypadku warto poprosić o podlinkowanie do Twojej strony, by uzyskać backlink. Jeżeli jest to z jakiegoś powodu niemożliwe, to rozwiązaniem jest po prostu stworzenie strony, której zawartość będzie odpowiadała danej frazie, lub uwzględnienie tej frazy i związanych z nią informacji w już istniejącej zakładce. Dzięki temu przekierujesz ruch z powrotem do siebie.Podsumowanie
Brandowe frazy posiadają szereg zastosowań. Mogą być wykorzystane zarówno jako element marketingowy, jak i do optymalizacji SEO. Uwzględnienie ich w swojej strategii, pozwoli na lepsze poznanie potrzeb klientów Twojej firmy i skuteczniejsze ich zaspokojenie. Jest to prosty sposób nie tylko na zwiększenie współczynnika ruchu i konwersji, ale także polepszenie doświadczeń użytkowników. Z powyższych powodów, nie warto zaniedbywać branded keywords.
Find All Your Branded Keywords In Seconds (Plus 13 Tips for Brand Query SEO), Andy Crestodina (2020), https://www.orbitmedia.com/blog/branded-keywords-seo/
Wpływ elementów nazwy na zapamienie wizerunku marki – wyniki badań empirycznych, Agata Krycia-Chomińska, Aleksandra Szpulak (2017), https://dbc.wroc.pl/Content/38920/PDF/Krycia-Chominska_Wplyw_Elementow_Nazwy_Na_Zapamietanie_Wizerunku_2017.pdf
6 Surprising Ways to Use Google Adwords You Haven’t Tried Yet, Ryan Erskine (2018), https://www.forbes.com/sites/ryanerskine/2018/02/28/6-surprising-ways-to-use-google-adwords-you-havent-tried-yet/?sh=240e834c366b
What Are Sitelinks? How to Influence Them, Patrick Stox (2020), https://ahrefs.com/blog/sitelinks/