Optymalizacja strony WWW krok po kroku
15 min
15 min
Na skróty
Kompleksowa optymalizacja strony WWW to element, bez którego prawidłowe pozycjonowanie nie istnieje. Poprawnie wdrożone zmiany sprawiają, że witryna zaczyna sprawniej funkcjonować, co pozytywnie wpływa na widoczność domeny i bezpośrednio przekłada się na ruch organiczny. Optymalizację strony mogą wykonać zarówno specjaliści, jak i samodzielnie administratorzy serwisu. Jak tego dokonać krok po kroku?
Optymalizacja strony WWW to proces, którego celem jest usprawnienie kwestii technicznych witryny internetowej. Wdrożenie zmian ma za zadanie zlikwidować problemy i niedociągnięcia, które mogą negatywnie wpłynąć na pozycję serwisu oraz doświadczenia użytkowników.
W efekcie – po wdrożonej optymalizacji – korzystanie z witryny staje się wygodniejsze dla użytkowników, a algorytmy wyszukiwarek mogą umieścić domenę na wyższej pozycji w rankingu. Dzięki temu widoczność strony w sieci i jej ruch organiczny rośnie, co może przyczynić się do wzrostu konwersji. Warto dodać, że prawidłowa optymalizacja strony WWW pozytywnie wpływa także na wizerunek firmy, której witrynę odwiedzają potencjalni klienci.
Zależnie od typu i rozmiaru serwisu optymalizacja witryny może zajmować od kilku do nawet kilkuset godzin. Każda podstrona powinna zostać przeanalizowana od A do Z, aby następnie usunąć ewentualne błędy. Oczywiście optymalizacja sklepów internetowych z wieloma produktami będzie dłuższa w porównaniu do małej firmowej wizytówki. Usługa ta może być zlecona specjalistom z zakresu SEO lub przeprowadzona samodzielnie. Przy działaniu indywidualnym należy jednak odpowiednio się przygotować – istotna jest przede wszystkim wiedza z zakresu pozycjonowania witryn.
Nawet niezwykle interesujące i zawsze oryginalne treści nie wystarczą, aby strona internetowa odnosiła sukcesy i przynosiła wyczekiwane dochody. Aby użytkownik miał możliwość odnalezienia danej witryny w sieci i wybrania jej spośród tysięcy innych o podobnej tematyce konieczna jest właśnie jej optymalizacja. W tym celu, już na samym początku wykonuje się audyt SEO, którego zadaniem jest określenie kierunków działań i najlepszych sposobów na osiągnięcie oczekiwanego sukcesu.
Dlaczego ważne jest, aby witryna była jak najwyżej w wynikach wyszukiwania? Ponieważ wtedy może na nią trafić znacznie większa grupa potencjalnych klientów. Gdy użytkownik poszukuje określonego słowa kluczowego albo frazy związanej z daną stroną, jest spora szansa, że zostanie mu ona wyświetlona. Dzieje się tak za sprawą optymalizacji – boty Google lepiej wtedy rozumieją zawartość domeny. Bez zoptymalizowania strony nawet wielokierunkowe działania promocyjne nie przyniosą pożądanych efektów i mogą okazać się bezcelowe.
Wdrożenie kompleksowej optymalizacji strony wymaga wiedzy z zakresu technicznego SEO. Bardzo często przydają się umiejętności z zakresu edycji kodu HTML/CSS. Zależnie od tego, jak rozbudowany jest serwis, narzucenie zmian może zająć mniej lub więcej czasu. Oto podstawowe działania składające się na szeroko pojętą optymalizację:
Trudno wspomnieć o wszystkich elementach, które należy wziąć pod uwagę podczas optymalizacji strony. W trakcie ustalania pozycji wyszukiwarka Google analizuje kilkaset przeróżnych czynników. Tak naprawdę każdy element ma znaczenie – zarówno dla SEO, jak i użytkowników. Jednak możemy wyróżnić kilka faktorów, uznając je za szczególnie ważne. To na przykład metadane, o których wspominaliśmy wcześniej. Błędnie zoptymalizowane atrybuty Title oraz Description mogą sprawić, że witryna stanie się po prostu niewidoczna (lub będzie wyświetlać się na nieodpowiednie zapytania użytkowników, co przyniesie wysoki współczynnik odrzuceń). Ważne dla optymalizacji stron są także wartościowe treści. Content musi być merytoryczny i jakościowy, a także skrywać w sobie frazy kluczowe. Ponadto ogromną istotę w optymalizacji stron odgrywa linkowanie wewnętrzne, przyjazne adresy URL oraz responsywność. Google chce, aby witryny w wyszukiwarce były dopasowane do użytkowników, a wielu internautów korzysta ze smartfonów.
Ciekawe informacje o optymalizacji stron pod kątem pozycjonowania opublikował zespół Google. To przewodnik SEO dla początkujących dostępny na Google Search Central. Materiał ten jest skierowany do osób, które posiadają własną stronę internetową i chcą ją dostosować do wymagań wyszukiwarki. Samodzielne wdrożenie zmian optymalizacyjnych jest oczywiście możliwe. Do edycji wielu podstawowych kwestii w obrębie witryny nie potrzebujesz znajomości kodu. Jeżeli jednak chcesz nanieść zaawansowane zmiany optymalizacyjne, warto skorzystać z pomocy specjalisty, który posiada praktyczną wiedzę w tej materii.
Optymalizacja strony obejmuje elementy jej budowy, jak również zamieszczane na niej treści. Dzięki tego typu zabiegom witryna ma być lepiej widoczna i bardziej czytelna dla robotów. Na pierwszym etapie audytu SEO zwykle wskazuje się wytyczne dotyczące optymalizacji kodu strony www.
Najczęściej jest ona prowadzona pod kątem:
Aby sprawdzić, czy strona spełnia standardy W3C można wykorzystać darmowe walidatory HTML i CSS. Właściwe przeprowadzenie optymalizacji kodów strony sprawi, że roboty Google bez trudu będą poruszały się po stronie głównej oraz poszczególnych podstronach, jak również będą widziały je pod jednym, wspólnym adresem URL, a jest to kluczowe w kwestii SEO (podobnie jak SXO). Jest to także odpowiedni moment na użycie pliku robots.txt, który wprowadza ograniczenia dla botów i uniemożliwia im dostęp do niektórych miejsc.
Kiedy kod źródłowy zostanie już poddany procesom optymalizacji, wówczas przychodzi pora na optymalizację treści, jakie są na niej zamieszczane. Naturalnie, w tym celu również wykorzystuje się raport z przeprowadzonego uprzednio audytu SEO. Bardzo istotne jest, aby treści były przydatne i wartościowe dla czytelnika, który na naszej stronie poszukuje informacji na dany temat.
Poza tym, należy również zwrócić uwagę na kilka innych kwestii:
Stosując wybrane frazy trzeba jednak zachować umiar, ponieważ zmniejsza to czytelność i na pewno nie wpływa na osiągnięcie wyższej pozycji w wynikach wyszukiwarki Google. Specjaliści z dziedziny SEO twierdzą, że frazy, na których pozycjonowana jest strona nie powinny przekraczać 5% całości tekstu. Warto wiedzieć również, że im wyżej znajdzie się dane słowo kluczowe na stronie, tym większą wartość przypiszą mu roboty Google. Optymalizacja treści to również stosowanie nagłówków, ponieważ znacznie zwiększają czytelność tekstu, jak również pogrubienia, kursywy, czy punktorów.
Zwykle następna w kolejności jest umieszczona w danej domenie grafika, którą także poddaje się optymalizacji. W tym przypadków można ją przeprowadzić pod kątem wagi plików graficznych lub kompresji zapisu grafiki, która nie powoduje strat. Aby w pełni zoptymalizować obrazy na stronie zaleca się:
Audyt SEO pozwala również określić, pod jakimi słowami kluczowymi warto pozycjonować witrynę, aby mogła odnosić sukcesy i została wysoko oceniona przez boty. Roboty muszą wiedzieć, które wyrażenia są dla naszej strony najbardziej istotne i rozumieć ich strukturę. Pierwszy krokiem jest więc określenie, jakie słowa wpisane w wyszukiwarkę będą kierowały do naszej strony. Nie mogą być zbyt ogólne i zawsze powinny być związane z treścią witryny, którą prowadzimy. Istotna jest tutaj konkurencyjność fraz kluczowych – możemy to sprawdzić samodzielnie wpisując poszczególne frazy i sprawdzając ilość wyników. Kiedy wybierzemy już określone słowa kluczowe, wówczas muszą zostać odpowiednio rozmieszczone w tekstach oraz znacznikach. Należy pamiętać o tym, że tytuły muszą nawiązywać do treści, być krótkie i zawsze unikalne.
Po wykonaniu powyższych działań warto również zadbać o optymalizację struktury linków wewnętrznych, aby zarówno roboty, jak i zwykli użytkownicy z łatwością poruszali się po stronie. Linki muszą mieć formę tekstową i mają prowadzić jedynie do stron bez błędów. Niedopuszczalne jest linkowanie do pustych stron. Eksperci z dziedziny SEO zalecają jednocześnie, żeby unikać w anchorach zwrotów typu „kliknij tu” i dbać o to, aby linki były rozmieszczone w logiczny sposób.
Proces optymalizacji strony WWW krok po kroku rozpoczyna się od wykonania skrupulatnego audytu SEO. To przede wszystkim znalezienie wszystkich błędów technicznych. Warte uwagi jest zidentyfikowanie słabszych punktów, które mogą negatywnie wpływać na pozycję witryny w wyszukiwarce oraz doświadczenia użytkownika (UX). Aby przyspieszyć proces audytowania strony, wykorzystuje się specjalistyczne narzędzia praktyczne podczas pozycjonowania. Popularnym crawlerem jest między innymi Screaming Frog, a polecanymi platformami są SEMSTORM oraz SEMrush.
Podczas przeprowadzania audytu SEO analizie poddaje się:
Kolejnym elementem optymalizacji strony WWW krok po kroku jest przygotowanie doboru fraz kluczowych. Tego rodzaju dokumentację warto przechowywać w arkuszu kalkulacyjnym. Taki plik znacznie ułatwi przeprowadzenie kompleksowej optymalizacji, a także przyda się podczas linkowania wewnętrznego i zewnętrznego. Na dodatek dobór pozwoli uniknąć zjawiska kanibalizacji fraz kluczowych, które negatywnie wpływa na SEO. Wdrażając optymalizację strony WWW krok po kroku, do każdego adresu URL przypisz słowa, na które dana podstrona powinna wyświetlać się w wyszukiwarce. Poszczególne adresy mogą być zoptymalizowane pod wiele fraz. Zadbaj jednak o to, aby konkretne wyrażenie było przypisane tylko do jednej podstrony. Wówczas unikniesz wcześniej wspomnianej kanibalizacji. Dobierając frazy, postaraj się wyszukać słowa, których pozycjonowanie nie będzie zbyt trudne (chyba że posiadasz ogromną wiedzę o SEO oraz stosunkowo wysoki budżet). Wówczas efekty Twoich działań pojawią się znacznie szybciej i będą zadowalające. Warto pomyśleć o frazach z długim ogonem, czyli long-tail. To wyrażenia o niskiej wyszukiwalności, najczęściej składające się z więcej niż dwóch słów. Ich konkurencyjność jest niska, ale szansa na konwersję wysoka. Do przygotowania doboru fraz kluczowych wykorzystaj specjalistyczne narzędzia typu Senuto, SEMrush lub SEMSTORM.
W następnej części optymalizacji strony WWW krok po kroku należy wyeliminować słabe elementy witryny, które zostały przedstawione w audycie SEO (meta opisy, skrócenie czasu ładowania, responsywność, etc.). Zależnie od wybranego systemu CMS takie działania mogą być proste lub nieco bardziej skomplikowane. Bardzo często techniczna optymalizacja wymaga edycji kodu źródłowego. Oprogramowanie SaaS (software as a service) niejednokrotnie nie pozwala na bezpośrednie redagowanie kodu, więc optymalizacja pod tym kątem jest ograniczona. Natomiast dużo możliwości dają systemy CMS open source (np. WordPress). Dlatego zależnie od wybranego oprogramowania, czasami do wdrożenia poważnych zmian optymalizacyjnych może być konieczna zaawansowana wiedza lub pomoc specjalistów.
Do analizy jakości strony internetowej pod kątem on-site warto wykorzystać funkcję Lighthouse. Wystarczy uruchomić stronę internetową w przeglądarce, a zaraz potem wybrać opcję „zbadaj element” poprzez kliknięcie prawego klawisza myszki lub użycie skrótu klawiszowego Ctrl+Shift+I w przeglądarce Google Chrome. Funkcja Lighthouse znajduje się górnej części otwartego okna. Narzędzie pozwala na przeprowadzenie audytu strony internetowej pod kątem wydajności, dostępności, czy SEO.
Tworzenie oraz edycja treści zaliczana jest do czynności optymalizacyjnych. Content powinien być przygotowany w taki sposób, aby łączyć wartość dla użytkownika z SEO. Dlatego aktualnie należy kreować treści, które są:
Optymalizacja treści opiera się głównie na analizie istniejących treści. Należy stosować naturalne pogrubienia, podawać źródła podczas wykorzystywania danych, badań i raportów. Istotne jest także właściwe zagęszczenie fraz kluczowych. Poszczególne źródła podają różne wartości, jednak dość optymalnym rozwiązaniem jest umieszczanie wyrażeń w tekście nie więcej niż trzy razy na każde 1000 znaków ze spacjami. Warto zapoznać się ze zasadami E-A-T (Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness). To wytyczne, które Google stosuje podczas oceny jakości strony internetowej od strony contentu. Przestrzeganie tych zasad pozwala na uzyskanie lepszych rankingów w organicznych wynikach wyszukiwania Google.
Fundamentalną kwestią optymalizacyjną jest także linkowanie wewnętrzne wraz ze strukturą podstron. Odpowiednia hierarchia (drzewko kategorii) pozwala na lepsze pozycjonowanie strony. Dodatkowo użytkownicy mogą wygodnie poruszać się po serwisie, bez konieczności błądzenia po różnych adresach URL. Co więcej, linkowanie wewnętrzne znacznie wydłuża czas trwania sesji. To zjawisko szczególnie widoczne na platformach blogowych – jeden artykuł może linkować do kolejnego, tym samym „zatrzymując” odbiorcę na dłużej. Pozytywny wpływ na SEO wywiera linkowanie zewnętrzne poprzez umieszczanie odnośników w anchorach. Wówczas link ukryty jest w konkretnym słowie, na przykład frazie kluczowej. Należy jednak pamiętać, że przygotowanie linkowania wewnętrznego musi być całkowicie naturalne i przyjazne dla użytkownika. Sztucznie generowane odnośniki mogą tylko zaszkodzić, zamiast pomóc.
Każda strona internetowa powstaje w konkretnym celu. Witryny firmowe najczęściej przedstawiają ofertę usług, a sklepy internetowe zostały zaprojektowane z myślą o sprzedaży produktów. Wyróżniamy również platformy blogowe, fora, czy serwisy społecznościowe. Bez względu na to, jaką witrynę dokładnie optymalizujesz, pamiętaj nie tylko o SEO, ale także doświadczeniach użytkowników (UX, czyli user experience).
Zweryfikuj, w jakich dokładnie miejscach mieszczą się reklamy i czy przypadkiem przestrzeń sponsorowania nie jest zbyt duża. Być może graficzne elementy nachodzą na siebie, co generuje dodatkowe problemy podczas poruszania się użytkownika po serwisie? Przeanalizuj panel logowania i rejestracji, wygląd sekcji komentarzy (o ile takowa istnieje), czy nawet sposób wypełniania formularzy. W artykule Management Decision wykazano, że nawet kolor przycisku może wpływać na to, jak często użytkownicy z niego skorzystają, tym samym realizując konwersję. To właśnie z tego powodu podczas optymalizacji strony WWW krok po kroku warto poświęcić czas na kwestie związane z UX. Szczególnej uwagi wymagają takie elementy jak:
Przeprowadzenie kompleksowej optymalizacji strony WWW krok po kroku bez specjalistycznych narzędzi jest niemal niemożliwe. To działanie wymagające cierpliwości oraz wykorzystania odpowiedniego oprogramowania. Zależnie od narzędzia, tego rodzaju aplikacje mogą odpowiadać za analizę efektów SEO lub podpowiadać, w jaki sposób opracować strategię, aby efekty pozycjonowania były jak największe.
Pamiętaj, że efekty optymalizacji – podobnie jak pozycjonowania – nie są widoczne natychmiast. Na konsekwencje działań SEO należy cierpliwie czekać. Istotna jest również regularność i skrupulatność. Należy dodatkowo wspomnieć, że algorytmy wyszukiwarki Google z czasem ulegają zmianom za sprawą aktualizacji. Z tego względu istotne jest monitorowanie aktualności, aby w razie konieczności nanieść odpowiednie zmiany. Dzięki temu optymalizacja zagwarantuje skuteczność i z czasem przyniesie efekty.
Optymalizację strony możesz zacząć od sprawdzenia, czy witryna wyświetla się w wyszukiwarce Google. Najłatwiej zrobisz to za pomocą komendy „site:”. Aby tego dokonać, w polu wyszukiwania wpisz ciąg znaków:
site:NazwaTwojejDomeny.xyz
Jeżeli wyszukiwarka zwróci wyniki kierujące do Twojej domeny, oznacza to, że jest ona widoczna. Natomiast za pomocą narzędzia Google Search Console możesz zweryfikować, jakie dokładnie adresy zostały zaindeksowane (są widoczne w wyszukiwarce). To absolutny fundament każdej optymalizacji strony. Jeżeli witryna nie znajduje się w indeksie Google, jej edycja nie ma większego sensu. Informacje na temat błędów dotyczących indeksowania znajdziesz w Google Search Console w zakładce „Stan”.
Im szybciej właściciel strony internetowej rozpocznie optymalizację, tym lepiej. Jeżeli budujesz witrynę samodzielnie, od razu zaprojektuj ją w taki sposób, aby była dopasowana do potrzeb użytkowników oraz wytycznych Google. Jeżeli stronę przygotował ktoś inny, możesz samodzielnie ją zoptymalizować, o ile posiadasz ku temu odpowiednie umiejętności. Czasami kompleksową optymalizację strony wdraża się wraz z rozpoczęciem działań pozycjonerskich. Jest to bowiem kluczowy element SEO, zaraz obok link buildingu oraz content marketingu.
Samodzielna optymalizacja strony nie jest łatwym zadaniem. Często zdarza się, że podejmowane działania wcale nie prowadzą do znalezienia się wyżej w rankingu wyszukiwarki, a może się nawet zdarzyć, że strona spadnie ze swojego miejsca. Powodem może być zastosowanie jednej z technik spamerskich, wybór niewłaściwych słów kluczowych lub zła konstrukcja samej strony. Dlatego wiele osób korzysta z profesjonalnej pomocy ekspertów, którzy optymalizują różne strony www i mają w tym bogate doświadczenie. Pozycjonowanie jest wtedy najbardziej skuteczne.
Dlaczego optymalizacja techniczna witryny wpływa na pozycję strony w Google? Ponieważ algorytm wyszukiwarki chętniej wyświetla wyżej te serwisy, które wyróżniają się krótkim czasem wczytywania. Warto pamiętać, że wdrażanie zmian technicznych dotyczy konkretnej strony (adresu URL), nie tylko strony głównej. Dostosowanie strony do potrzeb użytkowników oraz algorytmu wyszukiwarki może trwać od kilku tygodni, nawet do kilku miesięcy. Wpływ na tę kwestię ma przede wszystkim wielkość serwisu oraz to, jaki system CMS odpowiada za jego obsługę. Wersja mobilna strony powinna być responsywna. Również w tym przypadku szczególnie ważna jest szybkość ładowania się strony internetowej.
Warto zwrócić uwagę na tę część strony, która dla przeciętnego użytkownika pozostaje niewidoczna. To odpowiednia edycja kodu źródłowego oraz odpowiednia struktura (zarówno pojedynczej podstrony, jak i całego serwisu internetowego). Dlatego, gdy serwis będzie funkcjonować poprawnie od strony back-end, należy zadbać o doświadczenia użytkowników oraz ich potrzeby. W tym zakresie dobra optymalizacja to przede wszystkim linkowanie wewnętrzne, brak tzw. osieroconych adresów URL (orphan pages), a także przejrzyste i kompletne menu. Takie działania przyspieszają proces indeksowania strony, a także wpływają na doświadczenia użytkowników podczas korzystania ze strony internetowej.
Zawartość strony internetowej może być edytowana w ramach optymalizacji przez administratora serwisu. Czy w takim razie takie czynności mogą być wykonywane samodzielnie? Optymalizacja pod kątem algorytmu wyszukiwarki oraz potrzeb użytkowników jest procesem skomplikowanym, długotrwałym i wymagającym wiedzy z zakresu HTML, CSS, a często także JS, czy PHP. Dlatego zdecydowanie lepiej jest skorzystać z pomocy specjalisty, który dysponuje fachową wiedzą.
Warto przeprowadzić optymalizację WWW między innymi ze względu na pozycjonowanie Twojej strony internetowej. To proces, który pozwala dostosować serwis do wytycznych wyszukiwarki Google. Optymalizacja jest niezbędnym elementem skutecznego pozycjonowania strony.
Warto przeprowadzić optymalizację WWW między innymi ze względu na pozycjonowanie Twojej strony internetowej. To proces, który pozwala dostosować serwis do wytycznych wyszukiwarki Google. Optymalizacja jest niezbędnym elementem skutecznego pozycjonowania strony.
Optymalizacja stron internetowych to proces, który ma na celu poprawę funkcjonowania witryny pod kątem wyszukiwarek internetowych oraz użytkowników. W jego ramach przeprowadzana jest analiza i poprawa różnych elementów witryny, takich jak czas ładowania strony, linki wewnętrzne, struktura treści oraz optymalizacja obrazów.
Optymalizację strony internetowej warto przeprowadzić w momencie, gdy zauważamy spadek w widoczności domeny w wynikach wyszukiwania, zwiększony czas ładowania, niską szybkość lub problemy z nawigacją. Regularna optymalizacja witryn jest kluczowa dla utrzymania dobrej pozycji w wyszukiwarkach internetowych.
Optymalizacja stron www obejmuje różne działania, takie jak optymalizacja obrazów, poprawa szybkości ładowania strony, dostosowanie witryny do urządzeń mobilnych, optymalizacja treści oraz linki wewnętrzne. Każdy z tych elementów wpływa na ogólną ocenę strony przez roboty wyszukiwarek.
Szybkość ładowania strony jest kluczowa, ponieważ wpływa na doświadczenia użytkowników oraz pozycjonowanie stron w wynikach wyszukiwania. Wysokie czasy ładowania mogą prowadzić do wysokiego współczynnika odrzuceń, co negatywnie wpływa na ocenę strony przez wyszukiwarki internetowe.
Optymalizacja stron internetowych przynosi wiele korzyści, takich jak poprawa widoczności witryny w wynikach wyszukiwania, zwiększenie ruchu organicznego, lepsze doświadczenia użytkowników oraz zwiększenie konwersji. Dzięki optymalizacji witryny można również poprawić czas ładowania strony oraz dostosowanie witryny do wymagań wyszukiwarek internetowych.
Tak, optymalizację witryny można przeprowadzić samodzielnie, jednak wymaga to odpowiedniej wiedzy z zakresu SEO oraz umiejętności technicznych. Samodzielna optymalizacja może obejmować działania takie jak analiza słów kluczowych, optymalizacja obrazów, poprawa linków wewnętrznych oraz optymalizacja treści pod kątem wyszukiwarek internetowych.
W procesie optymalizacji stron internetowych przydatne są takie narzędzia jak Google Analytics, Google Search Console, Ahrefs, SEMrush oraz Screaming Frog. Pomagają one w analizie słów kluczowych, monitorowaniu widoczności witryny, analizie linków wewnętrznych oraz ocenie strony pod kątem technicznym.
Optymalizacja stron www jest kluczowym elementem pozycjonowania. Poprawa szybkości ładowania strony, optymalizacja treści, linki wewnętrzne oraz optymalizacja obrazów wpływają na lepszą ocenę strony przez roboty wyszukiwarek. Dzięki temu witryna może osiągać wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania.
Najczęstsze błędy w optymalizacji stron internetowych to brak optymalizacji obrazów, zbyt długi czas ładowania strony, nieodpowiednie linki wewnętrzne, brak responsywności witryny oraz niewłaściwa analiza słów kluczowych. Unikanie tych błędów jest kluczowe dla skutecznej optymalizacji witryny.
Optymalizacja witryn może pośrednio wpływać na widoczność w mediach społecznościowych. Usprawniona strona z szybkim czasem ładowania i wartościową zawartością może być częściej udostępniana i polecana w mediach społecznościowych, co zwiększa jej widoczność i przyciąga potencjalnych klientów.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.