Narzędzia od Google, o których mogłeś nie wiedzieć
6 min
6 min
Na skróty
Niektóre narzędzia Google są na tyle popularne, że trudno znaleźć osoby, które o nich nie słyszały. Mowa tu np. o Google Analytics, Keyword Planner czy Search Console, które wykorzystywane są najczęściej w pozycjonowaniu. Jednak lista przydatnych aplikacji ułatwiających pracę, nie tylko w szeroko pojętym marketingu, jest znacznie dłuższa. Poznaj inne narzędzia od Google, z których istnienia mogłeś nawet nie zdawać sobie sprawy.
Narzędzie Google Data Studio pojawiło się w 2016 roku i szybko zyskało wiele pozytywnych opinii, zwłaszcza wśród analityków. Jest darmowe, a ponadto nieskomplikowane w obsłudze z uwagi na przejrzysty panel pojawiający się po zalogowaniu. Dodatkowym ułatwieniem jest tutaj krótkie wprowadzenie w formie samouczka. Za pomocą Google Data Studio można zebrać wszystkie ważne dane w jednym miejscu, prezentując je w estetyczny i przystępny sposób.
Narzędzie daje dostęp do gotowych szablonów raportów, które można modyfikować pod kątem tła, czcionki, kolorów poszczególnych elementów czy wymiarów dashboardu. Po zdefiniowaniu stylu wszystkie kolejne zestawienia danych będą automatycznie do niego dostosowywane. W razie potrzeby można użyć takich opcji jak wstawianie obrazów z Dysku Google czy komputera, a nawet korzystanie z pól tekstowych, kształtów, grafik oraz innych obiektów.
Google Data Studio pozwala na tworzenie raportów na podstawie różnych baz danych. Mogą one pochodzić m.in. z:
Źródło: https://datastudio.google.com/
Istotną zaletą narzędzia jest to, że w tworzenie raportu może zaangażować się więcej niż jedna osoba. Poza tym dostosowanie wyglądu raportów do potrzeb firmy nie stanowi żadnego problemu.
Mimo że narzędzie Obiektyw Google pojawiło się już w 2017 roku, wciąż zyskuje na popularności i jest odkrywane przez coraz większą liczbę użytkowników. To zaawansowana aplikacja, która pozwala na rozpoznawanie znajdujących się na zdjęciach obiektów oraz uzyskanie różnych informacji na ich temat. W niektórych telefonach Obiektyw Google jest dostępny od razu, w przypadku pozostałych wystarczy pobrać go z App Store lub Sklepu Play. Technologia skanowania i interpretacji obrazów jest wciąż udoskonalana, co umożliwia jej zastosowanie w wielu sytuacjach.
Źródło: https://lens.google/intl/pl/
Narzędzie pozwala m.in. na szybkie przetłumaczenie tekstu, sprawdzenie wyglądu dań z menu z restauracji czy rozpoznanie konkretnych gatunków roślin. Wystarczy nakierować telefon z włączoną aplikacją na wybrany obiekt, aby uzyskać potrzebne informacje. Obiektyw Google przydaje się zarówno na co dzień, jak również w pracy i to w wielu branżach. Już od dłuższego czasu mówi się o tym, że wyszukiwanie wizualne to przyszłość e-commerce. Po zeskanowaniu konkretnego przedmiotu można szybko otrzymać listę podobnych produktów, gotowych do zakupu. Być może w przyszłości skanowanie obrazów całkowicie lub niemal całkowicie zastąpi wyszukiwanie tekstowe. Dlatego już teraz warto zoptymalizować marketingowe działania właśnie pod tym kątem, pamiętając m.in. o szczegółowych metadanych czy odpowiednim rozmiarze elementów graficznych na stronie internetowej.
Takie narzędzia od Google jak Performance Planner przydadzą się przede wszystkim osobom tworzącym plany wydatków na reklamę. Zyskują dzięki nim wiele nowych możliwości, w tym:
Performance Planner jest aktualizowany zazwyczaj co 24 godziny i uwzględnia nawet miliardy zapytań. To gwarantuje dostęp do dokładnych prognoz. Narzędzie bierze pod uwagę istotne aspekty jak strona docelowa, sezonowość i działania konkurencji. Znacząco ułatwia ono przygotowywanie planów wydatków na reklamę, ale nie tylko. Planer skuteczności przydaje się też do oceny, jak wprowadzone do kampanii zmiany wpłyną na jej ogólną skuteczność oraz najważniejsze dane. Dzięki niemu można otrzymać sugestie, jak zoptymalizować wybraną strategię bez potrzeby zwiększania budżetu. Narzędzie jest dostępne w kampaniach produktowych, lokalnych, w sieci wyszukiwania, w sieci reklamowej i w tych promujących aplikacje.
Źródło: https://services.google.com/fh/files/misc/performance_planner_product_deck_global_q1_2019_en.pdf
Planer skuteczności podpowiada reklamodawcom, jakie stawki i budżet ustalić, aby zmaksymalizować wybrane dane w kampaniach. Korzystając z niego, można oszczędzić sporo czasu, który trzeba byłoby poświęcić na samodzielne analizowanie wydatków. Narzędzie daje dostęp do kilku praktycznych funkcji, a jedna z najważniejszych to wykres podsumowujący. Jest on dynamiczny, a jednocześnie przejrzysty, odczytanie z niego informacji nie stanowi problemu. Dobrze oceniana jest też porównawcza tabela danych przed i po, w której kluczowe pozycje podzielone są na istniejące oraz planowane. Performance Planner daje możliwość sprawdzenia wielu scenariuszy przed wyborem tego najwłaściwszego.
Wiele małych i średnich przedsiębiorstw prowadzi już swoją działalność zarówno w sferze offline, jak i w Internecie. Przyczyniła się do tego m.in. pandemia COVID-19, choć duże znaczenie w tej kwestii z pewnością mają również nowoczesne technologie. Google postanowiło ułatwić takim firmom rozwój i wprowadziło dwa nowe, darmowe narzędzia: Grow My Store i Nawigator Wyszukiwań Lokalnych. Ich premiera w naszym kraju miała miejsce we wrześniu 2021 roku.
Grow My Store w kilku krajach (Francji, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii) wystartowało już w 2019 roku. To bardzo przydatne narzędzie, za pomocą którego sprzedawcy mogą poprawić jakość obsługi swoich klientów online. Testuje ono witrynę, uwzględniając ponad 20 wskaźników, mierzy m.in. przyjazność mobilną i szybkość ładowania, ponadto sprawdza protokół HTTPS. Z Grow My Store może skorzystać każdy sprzedawca detaliczny, niezależnie od tego, czy prowadzi jedynie sprzedaż przez Internet, czy także tradycyjną. Daje ono dostęp do informacji i wskazówek, jak poprawić widoczność witryny w wyszukiwarce i zwiększyć ruch. Wszystko to na podstawie dostosowanych do potrzeb klientów sugestii. Spostrzeżenia zostały zgromadzone podczas badań prowadzonych przez Google we współpracy z Ipsos MORI i Kantar TNS. Wskazówki dotyczą aspektów odgrywających istotną rolę podczas zakupów, w tym personalizacji czy wydajności strony.
Źródło: https://growmystore.thinkwithgoogle.com/intl/pl_pl
Drugie narzędzie, czyli Nawigator Wyszukiwań Lokalnych, również pomaga firmom w dotarciu do szerszego grona klientów i zwiększenia zysków. Podpowiada, co należy zrobić, aby wyróżnić się w Internecie. Nawigator dostarcza przedsiębiorcom spersonalizowane wskazówki na podstawie dokładnej analizy profilu ich biznesu w Google. Sugeruje też, jakie dane warto poprawić oraz jakie nowe informacje wprowadzić. Jedną z największych zalet narzędzia jest intuicyjna obsługa. Wystarczy wprowadzić nazwę firmy, aby po kilku minutach przekonać się, czy jest dostatecznie dobrze widoczna w sieci. Nawigator Wyszukiwań Lokalnych pozwala na udoskonalenie swojego profilu Google Moja Firma, aby zainteresować potencjalnych klientów swoją ofertą. Korzystając z niego, można się też upewnić, że wprowadzone zostały wszystkie niezbędne informacje ułatwiające komunikację, umówienie się na wizytę czy wykonanie innego działania.
Źródło: https://smallbusiness.withgoogle.com/intl/pl_pl/tools/local-opportunity-finder
Jednym z narzędzi, które bez wątpienia zasługuje na uwagę, jest Google PageSpeed Insights. Pozwala na sprawdzenie, jak szybko strona www ładuje się na komputerach i smartfonach. Klasyfikacja doświadczeń użytkownika jest przedstawiana w trzech kategoriach, czyli: dobra, wymaga poprawy i słaba. Dane te są oparte na informacjach Chrome User Experience Report. Narzędzie przedstawia również sugestie, w jaki sposób można ulepszyć witrynę, aby skrócić czas jej ładowania. Są one przydatne, ponieważ szybkość wczytywania strony jest obecnie jednym z najistotniejszych czynników mających wpływ na pozycję w rankingu Google.
Warto zwrócić uwagę również na Eksplorator danych publicznych (Google Public Data Explorer). Służy on do przeglądania i wizualizacji dużych zbiorów danych, które mogą dotyczyć wielu różnych dziedzin, np. cen paliw w Europie, wskaźników demograficznych w Polsce lub zadłużeń państw w euro. Narzędzie umożliwia nawigowanie pomiędzy różnymi widokami, udostępnianie wyników i porównywanie poszczególnych informacji. Choć Eksplorator wprowadzono już w 2010 roku, wiele osób nadal nie wie o jego istnieniu.
Jest też kilka innych narzędzi, które nie cieszą się popularnością, jednak mogą się przydać i to nie tylko w pracy, ale też w życiu codziennym. To np.:
Google to nie tylko wyszukiwarka, choć to ona jest podstawą tego przedsiębiorstwa. Obecnie wiele osób nie wyobraża sobie codziennego funkcjonowania także bez oferowanych przez nie narzędzi, gdyż często okazują się pomocne nie tylko w pracy, ale i poza nią. Ponieważ wiele jest dostępnych za darmo, korzystanie z nich nie wiąże się z dodatkowymi wydatkami.