Cloudflare – jak skonfigurować poprawnie?
4 min
4 min
Na skróty
Według statystyk Cloudflare – ta firma obsługuje większą liczbę klientów każdego dnia niż światowi giganci tj. Twitter, Apple, Bing, Amazon oraz Instagram razem wzięci. Ponadto codziennie przybywa ok. 10 000 nowych kooperantów, natomiast przeciętny internauta korzysta z serwerów tego przedsiębiorstwa nawet 500 razy w ciągu dnia, kompletnie o tym nie wiedząc. Warto również wspomnieć, iż Cloudflare zbudowało ok. 160 centrów danych na całym świecie (w tym jedno w Polsce). Dzisiejszy artykuł poświęcimy kompleksowemu omówieniu zagadnienia Cloudflare. Zapraszamy do lektury!
Cloudflare jest zaawansowaną usługą, która pośredniczy między standardowym serwerem domeny a kontrahentami końcowymi. Umożliwia przyspieszenie strony www oraz jej profesjonalne zabezpieczenie m.in. przed wirusami czy popularnymi w 2022 roku atakami DDoS. W podstawowym pakiecie oferuje funkcjonalności tj.:
To nie wszystko, bowiem Cloudflare pozwala dokonać analizy zapytań serwerowych i unikalnych użytkowników, zebrać najważniejsze informacje na temat pochodzenia internautów. Dodatkowo ogranicza transfer hostingowy poprzez wykonanie cache elementów strony (przejmuje część obciążenia serwisu na swoje serwery).
Kluczowym zadaniem Cloudflare jest ukrycie serwera, na którym znajduje się Twoja strona www i stworzenie specjalnego filtra, gwarantującego połączenie użytkowników wyszukiwarki lub spamerów bezpośrednio z autorskimi serwerami. To one w roli proxy przekazują dane z odpowiedniego serwera, selekcjonując ruch na wartościowy i spamerski – spam (np. ataki hakerskie) jest wówczas blokowany.
Cloudflare wyróżnia się przede wszystkim licznymi zaletami umożliwiającymi odparcie ataków hakerskich i różnorodnego spamu z witryny. W zależności od wybranego pakietu (darmowy lub premium) umożliwia także dostęp do narzędzi analitycznych. Pozwala na optymalizację prędkości działania strony czy też buforowanie wstępne, przyspieszające ładowanie najpopularniejszych podstron Twojej domeny. Poniżej przedstawiamy wady i zalety Cloudflare w 2022 roku!
Jakie są wady Cloudflare? Głównym mankamentem jest konieczność posiadania płatnego planu do praktykowania bardziej zaawansowanych opcji. Warto również wspomnieć, iż Cloudflare nie pozwala skanować serwera w celu wykrycia złośliwego oprogramowania i nie oferuje opcji usuwania wirusów zhackowanych do tzw. zegarka.
Aby włączyć Cloudflare, należy utworzyć bezpłatne konto na oficjalnej stronie producenta. Następnie powinniśmy dodać domenę, wybrać satysfakcjonujący pakiet i poczekać na przeskanowanie naszej witryny. Cloudflare przeskanuje domenę i przepisze wszystkie rekordy DNS.
Zapamiętaj!
Pomarańczowa chmurka oznacza, że ruch przechodzi przez Cloudflare, a przeglądarka widzi adres IP serwerów. Chmurka w kolorze szarym oznacza natomiast, że ruch nie przechodzi przez Cloudflare, a przeglądarka widzi IP serwera, na którym dostępna jest nasza domena.
Po zakończonym skanowaniu przechodzimy dalej, wybierając zasugerowane przez Cloudflare adresy DNS do wpisania w naszym panelu zarządzania domeną. Po wszystkim musimy poczekać ok. 24 godzin na zmianę rekordów, a następnie zweryfikować zabezpieczenie domeny. W tym celu należy wpisać: ping naszadomena.pl. Odpowie na to adres IP z listy umieszczonej na stronie Cloudflare.
Ustawienie certyfikatu SSL Cloudflare jest bardzo proste. Aby to zrobić, wystarczy zalogować się do panelu Cloudflare, wejść w zakładkę „Crypto” i wybrać jedną spośród 3 opcji:
Jeśli nie potrzebujemy SSL, możemy wybrać opcję Off, oznaczającą brak certyfikatu. Większość osób wybiera Flexible SSL, ponieważ nie wymaga to własnego rozwiązania, a pozwala zastosować domyślne, oferowane przez producenta.
Rekomendujemy w każdym przypadku stosować SSL, ponieważ wpływa on nie tylko na zwiększenie zaufania użytkowników, ale również na pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania (jest jednym z ok. 200 czynników SEO).
Cloudflare jest jednym z najbardziej opłacalnych wyborów, jeśli chodzi o serwery DNS. Przy ostatecznej decyzji warto uwzględnić wady Cloudflare, jakie podaliśmy w poprzednich akapitach oraz swoje wymagania, rzetelnie porównując je z opcjami oferowanymi przez konkretne pakiety.
Oferta CloudFlare jest bogata i oprócz podstawowych oraz zaawansowanych funkcji omówionych w dzisiejszym artykule, możemy skorzystać także z zakładki „Overview”, „Speed” oraz „Cache”.
Warto również wspomnieć o dodatkowych możliwościach w kontekście SSL. Otóż mamy do wyboru dwie praktyczne opcje – „Always Use HTTPS” oraz „Automatic HTTPS Rewrites”. Pierwsza z nich pozwala wymusić przekierowanie z HTTP na HTTPS (dokładnie tak samo, jak możemy zrobić z plikiem .htaccess), a druga przepisuje automatycznie zapytania z HTTP na HTTPS (najlepiej wykorzystać to, gdy strona nie jest do końca przystosowana do używania HTTPS i nie wszystkie linki na niej odwołują się do poszczególnych zasobów przez HTTPS).
Cloudflare to bardzo dobre rozwiązanie do zabezpieczenia strony przed spamem i hackerskim oprogramowaniem. W zależności od Twojego zapotrzebowania możesz wybrać jeden z czterech pakietów dedykowanych właścicielom prostych stron interentowych (pakiet darmowy), profesjonalistom, którym zależy na stałym rozbudowywaniu i przyspieszaniu witryny (wersja Pro), małym i średnim przedsiębiorstwom (plan biznesowy), a także czwartego pakietu Enterprise – dedykowanego osobom poszukującym zaawansowanych funkcji bezpieczeństwa, którego cena jest ustalana indywidualnie.
Poniżej przedstawiamy odpowiedzi na najczęstsze pytania zadawane w tematyce Cloudflare.
Darmowa wersja Cloudflare jest przeznaczona właścicielom mniejszych stron internetowych z kilkoma podstronami. Zabezpiecza witrynę przed spamem i oprogramowaniem hakerskim. W przypadku większych wymagań rekomendujemy zastanowić się nad pakietem Pro (ewentualnie biznesowym lub dedykowanym).
Najdroższy pakiet Cloudflare, czyli wersja Enterprise, to rozwiązanie dedykowane w szczególności firmom poszukującym zaawansowanych funkcji bezpieczeństwa, które idą w parze z niezawodnością i wysoką wydajnością. Aby podjąć ostateczną decyzję dot. wyboru odpowiedniego pakietu Cloudflare, warto skontaktować się z supportem tej firmy w celu przedyskutowania najważniejszych kwestii z konsultantami.
Zawodowy copywriter specjalizujący się̨ w tworzeniu artykułów eksperckich dotyczących najważniejszych zagadnień związanych z SEO. Twierdzi, że nieustanne zmiany w tej dziedzinie napędzają go do dalszej pracy, a edukowanie innych pozwala mu wzrastać.