Pozycjonowanie sklepów – możliwości różnych CMS-ów
5 min
5 min
Na skróty
Zakładając sklep internetowy, konieczne jest podjęcie kilku ważnych decyzji. Jedna z nich to wybór odpowiedniego systemu zarządzania treścią, czyli CMS-a. Nie ma on bezpośredniego wpływu na pozycjonowanie serwisu, jednak może stać się źródłem błędów oddziałujących negatywnie na SEO. Jakie możliwości w tym obszarze dają sklepom online poszczególne CMS-y?
System CMS ma ułatwiać obsługę platformy sprzedażowej. Dotyczy to zarówno zarządzania treścią, jak i samymi strukturami sklepu. Dzięki niemu serwis może bez przeszkód prowadzić nawet osoba, która nie ma obszernej wiedzy na temat programowania czy kodowania.
Czym jest CMS?
CMS to skrót od Content Management System, a więc jest to system zarządzania treścią. Umożliwia dodawanie do sklepu produktów, zdjęć i filmów, a także tworzenie promocji i prowadzenie wielu innych działań.
Ze względu na możliwości, jakie dają sklepy online, systemy zarządzania treścią w ich przypadku zapewniają dużo opcji konfiguracji. Podstawą jest modyfikowanie głównych elementów platformy, np. strony głównej i bloga. Bardziej zaawansowane funkcje to m.in. ustalanie marży i cen, zarządzanie promowanymi produktami czy dobór metod dostawy zamówień.
CMS a pozycjonowanie
CMS nie wpływa bezpośrednio na to, jak pozycjonuje się serwis. Jednak w panelu CMS są udogodnienia, które usprawniają proces optymalizacji strony i innych działań z zakresu pozycjonowania. Tym samym platforma sprzedażowa staje się bardziej wartościowa dla wyszukiwarki i jest chętniej odwiedzana przez użytkowników.
Za pomocą CMS-ów możliwe jest wykonywanie wielu różnych operacji:
Jak wybrać CMS dla platformy sprzedażowej? Należy zwrócić uwagę na kilka czynników, za sprawą których założenie, prowadzenie i pozycjonowanie sklepu online nie będzie trudne ani czasochłonne:
Bezpieczeństwo
CMS powinien być na bieżąco aktualizowany. Od tego zależy bezpieczeństwo transakcji dokonywanych na platformie sprzedażowej, a także danych wszystkich klientów. Atak hakerski na system zarządzania treścią często wiąże się z poważnymi konsekwencjami, w tym utratą zaufania do sklepu. To wiąże się nie tylko ze zmniejszeniem zysków, ale i z niższą pozycją w wyszukiwarce. Aktualizacje to podstawowy element bezpieczeństwa platformy założonej w oparciu o CMS. Nie należy ich ignorować, gdyż naprawianie szkód po ataku hakerskim może być bardzo kosztowne.
Funkcjonalność
Przy doborze odpowiedniego CMS-a trzeba zwrócić uwagę, czy pozwala na odpowiednie zarządzanie platformą sprzedażową. Na to wpływ mają dostępne funkcje. Do tych najważniejszych w przypadku sklepów internetowych zaliczane są:
Aspekty istotne dla zaawansowanych użytkowników
Bardziej zaawansowanych użytkowników powinny zainteresować też inne możliwości systemu CMS. To np. modyfikowanie plików robots.txt, które pokazują robotom wyszukiwarek, w jaki sposób indeksować określone podstrony.
Na platformie sprzedażowej ważną rolę odgrywają różnego rodzaju dodatki jak: formularz kontaktowy, chat, sekcja komentarzy i galeria zdjęć. Dobry system zarządzania treścią daje możliwość szybkiej instalacji wszystkich niezbędnych elementów. Nierzadko przydatna okazuje się również opcja edycji wybranych elementów z szablonu.
Biorąc pod uwagę licencję oprogramowania, wyróżnia się trzy rodzaje CMS-ów:
Wybór systemu zarządzania treścią dla sklepu online powinien być dobrze przemyślany. Poniżej znajdziesz najważniejsze informacje na temat najbardziej popularnych CMS-ów.
1. PrestaShop
System PrestaShop należy do kategorii Open Source. Samo założenie platformy sprzedażowej jest darmowe, opłaty obowiązują przy części dodatkowych rozszerzeń.
Zalety:
Wady:
PrestaShop a SEO:
PrestaShop jest częstym wyborem osób prowadzących małe i średnie sklepy.
2. Drupal
Drupal jest jednym z najdłużej istniejących systemów CMS, należy do kategorii Open Source. To na nim opiera się wiele znanych platform sprzedażowych, został zaprojektowany jako przyjazny dla SEO. Do założenia sklepu internetowego przeważnie wykorzystuje się usługę Drupal Commerce.
Zalety:
Wady:
Drupal a SEO:
Drupal to system CMS odpowiedni zarówno dla mniejszych, jak i większych sklepów.
3. Magento
System Magento także jest oparty na licencji Open Source i przeznaczony głównie dla platform sprzedażowych. Uznaje się go za bardzo elastyczny i najszybciej rozwijający się.
Zalety:
Wady:
Magento a SEO:
System Magento jest polecany średnim i dużym sklepom – zwłaszcza tym, którym zależy na sprzedaży produktów na wielu rynkach.
4. WooCommerce
WooCommerce to rozszerzenie do jednego z najbardziej popularnych CMS-ów, czyli WordPressa (który bez dodatku może być wykorzystywany np. jako strona informacyjna będąca wizytówką biznesu). Służy przede wszystkim do zmiany strony na bazie WordPressa w pełnoprawny sklep online.
Zalety:
Wady:
WooCommerce a SEO:
WooCommerce to dobry wybór zwłaszcza dla małych i średnich sklepów.
5. Shoper
Platforma Shoper powstała w oparciu o model SaaS. Do wyboru jest kilka abonamentów, a różnice między nimi polegają głównie na ilości serwisów przystosowanych do integracji oraz na wyznaczonym rocznym transferze.
Zalety:
Wady:
Shoper a SEO:
Shoper to system, który sprawdzi się w przypadku mniejszych sklepów.
Wybrany CMS dla platformy sprzedażowej musi być łatwy w obsłudze. Istotne jest również to, aby pod względem wizualnym i technicznym zachęcał klientów do częstych wizyt. Ponadto warto zwrócić uwagę na możliwości rozwijania serwisu w przyszłości.
Content writer, tłumaczka i lektorka języków azjatyckich, prowadzi zespół content writerów i copywriterów, który przygotowuje treści w różnych językach. W 2021 roku zapoczątkowała projekt Azjatyckie Języki, którego celem jest promocja języków azjatyckich nie tylko w Polsce, autorka ebooków i polsko-japońskiej książeczki (nie tylko) dla dzieci. Jej praca w copywritingu zaczęła się jeszcze na studiach filologicznych i trwa do dzisiaj.