Dopasowanie przybliżone – czym jest i jak z niego korzystać?
3 min
3 min
Na skróty
Każdy z nas wie, jak ważne są frazy kluczowe, nie tylko przy zdobywaniu organicznego ruchu na stronie, ale także podczas planowania kampanii reklamowej Google Ads. I w tym miejscu z pomocą przychodzi dopasowanie przybliżone. Jak ono działa i czy jest przydatne?
Dopasowanie przybliżone (Broad Match) to możliwość ustawienia podczas włączania kampanii Google Ads wyświetlania reklamy na zbliżone frazy kluczowe. Jak to działa? Ustawiając reklamę, wybierasz frazy kluczowe, na które ma się ona wyświetlać. Nie zawsze uda Ci się wpisać wszystkie, nie zawsze też jest taka możliwość. Także wybierając dopasowanie przybliżone, pozwalasz na wyświetlanie reklamy na inne frazy kluczowe, niż wskazane w kampanii, ale wciąż tożsame z jej treścią.
Jak wygląda dopasowanie przybliżone? Najlepiej omówić to na przykładach. Przyjmijmy, że prowadzisz sklep internetowy z zabawkami dla dzieci. Jedną z kategorii zabawek są klocki LEGO. Ustawiasz więc kampanię, której głównym tematem są: „klocki LEGO” i właśnie taką główną frazę kluczową wybierasz. Przy zaznaczeniu opcji dopasowania przybliżonego Twoja reklama będzie się także pokazywała między innymi na frazy:
To tylko część możliwych przykładów. Ogólną zasadą jest natomiast, że reklama pokazuje się po wpisaniu w wyszukiwarkę frazy kluczowej, jej odmian przez przypadki i w liczbie mnogiej, frazy synonimicznej do frazy kluczowej, a także z błędną pisownią.
Ciekawym narzędziem jest także modyfikator dopasowania przybliżonego. Pozwala on na wyświetlanie reklam oznaczonych plusem (+). Jak to działa? Określamy frazę kluczową, która musi pojawić się w takiej formie w haśle wyszukiwanym, ale nie ma oznaczonego miejsca gdzie. Przykład? Wybierasz frazę kluczową: „+kuchnia +dla +dzieci”. Wtedy reklama wyświetli się także na frazy takie jak: „drewniana kuchnia dla dzieci”, „kuchnia dla dzieci różowa”, „polecana kuchnia dla dzieci”. W ten sposób wykluczasz frazy związane z kuchnią (gotowaniem) dla dzieci i niepowiązane z zabawkowymi kuchniami. Dzięki temu Twoja reklama nie pojawi się w przypadku wpisania w wyszukiwarkę fraz: „przepisy dla dzieci”, „posiłki dla dziecka”, „jadłospis dla dziecka”.
Narzędzie Google Ads umożliwia rozbudowanie dopasowania przybliżonego tak, aby jeszcze lepiej spełniało ono swoje funkcje. Jak? Poprzez możliwość rozszerzenia jego funkcji. W ustawieniach kampanii można bowiem dopasować, aby wyszukiwanie, w celu zwiększenia trafności, uwzględniało ostatnie wyszukiwania użytkownika, zawartość strony docelowej, a także inne słowa kluczowe w danej grupie reklam (co pozwala na lepszą interpretację danej frazy kluczowej). W ten sposób Twoja reklam trafi do jeszcze lepiej dopasowanego grona odbiorców, co może zwiększać współczynnik konwersji.
Niewątpliwą zaletą dopasowanie przybliżonego jest to, że możemy dowolnie wyświetlać reklamę na wiele fraz kluczowych, nie musząc ich uwzględniać w projektowaniu kampanii. Algorytmy Google same dopasują możliwe frazy kluczowe, które będą w naszym zainteresowaniu. Dzięki narzędziom, które pozwalają śledzić wyszukiwanie na dopasowanie przybliżone, możemy jeszcze lepiej rozplanować kolejne kapanie (chociażby uwzględniając preferencje potencjalnych klientów i budując kampanie na kolejne frazy główne). Jest jednak spore ryzyko związane z tym narzędziem. Może się ono przyczynić do tak zwanego przepalania budżetu. Reklama bowiem będzie wyświetlała się często i na wielu frazach kluczowych, ale niekoniecznie będzie ona do nich dopasowana, przez co będzie rzadko odwiedzana przez potencjalnych klientów.