Najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe
3 min
3 min
Na skróty
Wyszukiwarka internetowa to oprogramowanie, które generuje odpowiedzi na zapytania użytkowników. Przybierają one formę listy linków prowadzących do różnych stron internetowych dostępnych w sieci – witryny te mają zawierać informacje, których poszukuje internauta.
W Polsce najpopularniejszą wyszukiwarką jest Google. Według portalu StatCounter, w czerwcu 2022 roku korzysta z niej średnio 95,91% użytkowników. Na drugim miejscu plasuje się wyszukiwarka Bing z 2,9% udziału w rynku.
Na kolejnych miejscach znajdują się: Yahoo! (0,65%), DuckDuckGo (0,27%), YANDEX (0,17%). W Polsce są to więc wyszukiwarki zdecydowanie mniej popularne względem Google i korzysta z nich niewielu użytkowników. Trudno się dziwić – zwykle posiadają nieco mniej funkcji, a niejednokrotność trafność wyników wyszukiwania pozostawia wiele do życzenia.
Warto jednak wspomnieć, że wyszukiwarka Google praktycznie od zawsze w Polsce cieszyła się ogromnym uznaniem. Dane z portalu StatCounter ukazują, że popularność tego narzędzia bardzo rzadko spada poniżej 90% (dane od 2009 roku). Polskim użytkownikom Google przypadło do gustu i nic nie wskazuje na to, aby przyszłość miała wyglądać choćby odrobinę inaczej.
Bez wątpienia na tak ogromny udział w rynku wpływa nie tylko intuicyjność oraz innowacyjność, ale także fakt instalowania wyszukiwarki Google jako aplikacji domyślnej na wielu urządzeniach (szczególnie mobilnych). Często smartfony w ustawieniach fabrycznych posiadają przypisaną wyszukiwarkę Google, jako domyślną. Użytkownicy naturalnie więc po nią sięgają, wykorzystując ją także na innych urządzeniach ze względu na przyzwyczajenie i wygodę.
Najpopularniejszą wyszukiwarką internetową na świecie jest Google. Zgodnie z portalem StatCounter z tego oprogramowania korzysta około 85,44% użytkowników. Kolejnymi popularnymi wyszukiwarkami na rynku światowym są: Bing (8,32%), Yahoo! (2,47%), YANDEX (1,26%), DuckDuckGo (0,9%), Baidu (0,63%).
Nie inaczej jest w Stanach Zjednoczonych, gdzie Google obejmuje około 79% rynku, a na drugim miejscu plasuje się Bing: 13,81%. Podobny trend pozostaje widoczny w Kanadzie oraz całej Ameryce Południowej.
Dopiero Chiny i Rosja są państwami, gdzie Google nie jest aż tak popularnym systemem wyszukiwania, jak w całej Europie oraz za oceanem.
Zgodnie z portalem StatCounter, najpopularniejsze wyszukiwarki w Chinach to:
Natomiast w Rosji ranking prezentuje się następująco:
Mimo, że Google dominuje na ogólnoświatowym rynku (statystycznie), ciągle nawet duże państwa wykorzystują inne wyszukiwarki – głownie YANDEX oraz Baidu. Fakt ten jest spowodowany ich wsparciem językowym, co znacznie ułatwia generowanie wyszukiwań, np. w języku rosyjskim lub chińskim.
Zanim Google zaczęło istnieć – a następnie wspięło się na wyżyny popularności – oczywiście istniały inne wyszukiwarki, które wówczas były wykorzystywane przez użytkowników. Oto lista wyszukiwarek popularnych przed erą Google:
Wszystkie z nich zaczynały tracić na popularności na rzecz innych. Ogromną zmianę wprowadziło oczywiście Google za sprawą swojego trafnego oraz intuicyjnego systemu wyszukiwania, który opiera się na algorytmach.
Wyszukiwarki ustalają ranking stron wedle własnego systemu (tzw. algorytmu). Jeżeli posiadasz własną witrynę, możesz wpływać na jej widoczność w sieci. Strategią, która na to pozwala jest SEO. To czynności polegające na optymalizacji witryny w taki sposób, aby serwis był zgodny z wymaganiami konkretnych wyszukiwarek. Najczęściej przeprowadza się pozycjonowanie w Google, ponieważ ta wyszukiwarka jest po prostu najpopularniejsza.
Strategia SEO dla każdej wyszukiwarki wygląda dość podobnie. Choć poszczególne systemy posiadają indywidualnie zaprojektowane algorytmy, zwykle działają one w sposób do siebie mocno zbliżony. Dlatego, jeśli Twoja strona internetowa będzie osiągać wysoką pozycję w Google, istnieje duże prawdopodobieństwo, że takie zjawisko wystąpi także w Bing lub innej wyszukiwarce. Jeżeli nie wiesz, w jaki sposób należy zadbać o SEO dla strony internetowej, skorzystaj z pomocy specjalistów. Wówczas zespół wykwalifikowanych ekspertów kompleksowo zajmie się wdrożeniem strategii pozycjonowania.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.