Na skróty
Wysoki współczynnik odrzuceń alarmuje o tym, że osoby wchodzące na daną witrynę rezygnują ze sprawdzania innych podstron i nie wykonują żadnej akcji. To ważna informacja dla niektórych rodzajów stron, przede wszystkim dla sklepów internetowych. Jest wiele sposobów na to, jak można radzić sobie z tym problemem. W tym tekście przedstawiamy kilka metod, dzięki którym możesz wpłynąć na wysoki współczynnik odrzuceń.
W pełni profesjonalna strona internetowa jest jednym z najważniejszych elementów prowadzenia firmy. To właśnie na niej odbiorcy mogą znaleźć interesujące ich informacje na temat konkretnych produktów czy usług. W związku z tym tak istotne jest, by zawierała wysokiej jakości treści, była przejrzysta i umożliwiała klientom intuicyjne poruszanie się po niej. Aby możliwe było analizowanie ruchu na stronie warto posłużyć się w tym celu narzędziem jakim jest Google Analitics. To właśnie za jego pośrednictwem istnieje możliwość sprawdzenia, czy osoby odwiedzające daną witrynę internetową przeglądają jej kolejne zakładki, a nie jedynie stronę główną. Wskaźnikiem, który będzie o tym informował jest współczynnik odrzuceń zwany również bounce rate. Czym jest i o czym świadczy wysoki współczynnik odrzuceń, a także jak sobie z nim poradzić powiemy właśnie w tym artykule.
Osoba, która wchodzi na Twoją stronę internetową i nie zainteresuje się innymi zakładkami czy nie wejdzie w linki wewnętrzne, jest wliczana do statystyk współczynnika odrzuceń. Może się to dziać na różne sposoby: poprzez zamknięcie strony, wpisanie innego adresu, brak aktywności przez dłuższy czas, przejście do innej witryny poprzez link kierujący do różnych stron w sieci (linkowanie zewnętrzne). Z odrzuceniem mamy więc do czynienia wtedy, gdy Twoja witryna nie zatrzyma odbiorcy i nie zdecyduje on o tym, aby przejrzeć inne podstrony. Istnieje wiele możliwych przyczyn takiego działania odbiorców.
Nierzadko najlepiej wypozycjonowane strony mają bardzo wysoki współczynnik odrzuceń, a to przekłada się na konwersję – czyli osiąganie konkretnych celów. Nie we wszystkich przypadkach wysoka konwersja będzie powodem do zmartwień. Najwyższa występuje w przypadku blogów – odbiorca czyta tekst i z niego wychodzi. Dlatego warto analizować również inne wskaźniki i nie skupiać się wyłącznie na tym jednym. Dobrze jest wykonać kompleksowy audyt SEO, który pokaże wszystkie problemy optymalizacyjne danej witryny.
Zanim podpowiemy, jak zmniejszyć współczynnik odrzuceń, warto dodać, dlaczego takie zjawisko w ogóle się pojawia? Najczęstszą przyczyną pod kątem SEO jest zły dobór słów kluczowych. Jeśli optymalizujesz swoją witrynę na frazy, które nie są z nią powiązane, to osoby wchodzące na Twoją stronę nie będą na niej zostawać. Gdy tylko zauważą, że nie tego szukali, wyjdą i już nie wrócą. To kwestia, którą warto sprawdzić na samym początku. Kolejnym powodem jest estetyka strony. Współcześnie użytkownicy internetu mają bardzo duże wymagania dotyczące wyglądu witryny, a także jej funkcjonalności. Obecnie wymaga się od strony tego, aby była przejrzysta, intuicyjna i kierowała odbiorcę w konkretne miejsca. Użytkownik opuści Twoją stronę zarówno w sytuacji, kiedy będzie ona nieestetyczna, jak i kiedy zacznie się na niej gubić. Wśród przyczyn jest również wolne ładowanie się witryny.
Mówiąc o tym, dlaczego współczynnik odrzuceń rośnie można wymienić tak naprawdę trzy główne powody. Dwa z nich są niewątpliwie powodem do zmartwień, natomiast trzeci, powodem do radości. Pierwszy powód jest taki, że dana strona internetowa nie zawiera treści, które odpowiadałyby oczekiwaniom oraz potrzebom użytkowników. Drugim jest dezorientacja osób odwiedzających i brak wskazówek, co robić dalej. Trzecia opcja to ta, kiedy treści na stronie są na tyle wartościowe dla użytkownika, że nie musi on poszukiwać dalej.
Jeśli odbiorca wejdzie na stronę i będzie długo czekał na załadowanie się różnych elementów, to nie tylko nie odwiedzi innych podstron, ale zniecierpliwiony zrezygnuje także z pozostania na danej witrynie. Często na współczynnik odrzuceń wpływa także niedopasowanie serwisu do wymagań telefonów i tabletów. Przyczyn jest o wiele więcej, jednak powyżej zostały wymienione te najpopularniejsze. Warto sprawdzić, czy witryna ma odpowiednią strukturę, jest szybka, dopasowana do różnych urządzeń, pozycjonowana na odpowiednie słowa kluczowe. Weryfikacja tych wszystkich elementów nie jest łatwa, wymaga dostępu do profesjonalnych narzędzi i posiadania wiedzy.
Wysoki współczynnik odrzuceń może pojawiać się z wielu przyczyn. To między innymi słabe UX lub UI, długi czas ładowania strony internetowej, czy również brak responsywności. Warto dokładnie przeanalizować witrynę pod kątem technicznym w poszukiwaniu błędów. Przejdźmy jednak do najważniejszego, czyli jak zmniejszyć współczynnik odrzuceń? Istnieje kilka praktyk, które będą pomocne w tym zakresie!
W pierwszej kolejności warto zweryfikować używane słowa kluczowe i dopasować je do oferty sklepu internetowego. Optymalizacja na nowe frazy może trwać, dlatego nie oczekuj efektów od razu. W tym samym czasie należy sprawdzić szybkość witryny i popracować nad tym, aby ładowała się w lepszym tempie. Następnie warto zweryfikować strukturę strony – podlega temu wiele aspektów witryny. Należy zweryfikować użycie kolorów i ich wielość, strukturę strony oraz rozłożenie konkretnych podstron i przekierowań (czy łatwo je znaleźć, czy są wyraziste), warto sprawdzić także intuicyjność i przetestować różne ścieżki poruszania się po witrynie. Po takiej analizie należy wprowadzić zmiany w wyglądzie oraz strukturze strony internetowej. Jednocześnie, zmieniając te kwestie, można od razu dopasowywać wszystkie elementy do różnych urządzeń. Ważne jest także to, aby kierować odbiorcę treści. Można to robić poprzez linkowanie wewnętrzne, które skłoni użytkownika do zaglądania na inne podstrony.
Warto jednak stosować zakładki i powiadomienia, ale nie mogą one być nachalne, pojawiać się co chwilę i zasłaniać główną treść. Podczas dokonywania zmian warto stosować testy A/B, które wykażą, jakie rozwiązania będą najlepsze. Wyposaż również swoją witrynę w przyciski CTA.
Oto zestawienie przydatnych technik, które podpowiadają, jak zmniejszyć współczynnik odrzuceń:
Wysoki współczynnik odrzuceń może niepokoić. Warto zweryfikować wszystkie przyczyny i za pomocą audytu SEO sprawdzić także inne elementy składające się na optymalizację danego serwisu internetowego. Poprawa współczynnika odrzuceń może trwać długo, jednak będzie opłacalna. Dzięki działaniom obniżającym liczbę odrzuceń sprawisz, że Twoi odbiorcy będą zaglądać na inne podstrony oraz bardziej zainteresują się Twoją marką.
Pierwszym z powodów, które mają duży wpływ na rosnący współczynnik odrzuceń jest zbyt długi czas ładowania się strony internetowej. W takim wypadku użytkownik może opuścić ją jeszcze przed zapoznaniem się z jej zawartością. Dobrym sposobem na przyspieszenie tej procedury jest zmniejszenie rozmiaru grafik na stronie, odinstalowanie zbędnych wtyczek oraz wyeliminowanie niepotrzebnych skryptów.
Użytkownik, który odwiedza daną stronę internetową powinien mieć możliwość łatwego znajdowania na niej interesujących go informacji. Dlatego też tak ważne jest, aby mu to umożliwić. W tym wypadku z całą pewnością sprawdzi się umieszczenie wyszukiwarki w widocznym miejscu.
Warto zadbać o to, aby na każdej podstronie znajdowało się Call To Action. Może być ono w formie przycisku, bannera czy zwykłego linku odsyłającego do innej podstrony. Dzięki temu zwiększą się szansę na to, że użytkownik zainteresowany treścią na stronie odwiedzi także inne, dostępne na niej podstrony.
Zbyt duża ilość zgód, formularzy na stronie czy pop-upów niewątpliwie irytuje osoby odwiedzające daną witrynę. Przekłada się to oczywiście na zwiększenie współczynnika odrzuceń. Dlatego też warto ograniczyć je do niezbędnego minimum.
Umieszczanie na stronie czytelnych dla użytkowników treści, stosowanie linków wewnętrznych, a także dobranie odpowiednich słów kluczowych. Wyżej wymienione zasady są ważne z punktu widzenia SEO, ale również przekładają się na zminimalizowanie współczynnika odrzuceń. Warto także pamiętać o aktualizowaniu treści na stronie.
Chcesz wiedzieć, jaki powinien być współczynnik odrzuceń? To kwestia bardzo trudna do ustalenia. Przede wszystkim należy wiedzieć, że element ten zawsze będzie występować na stronie internetowej – nie ma witryn z zerowym współczynnikiem odrzuceń. W przypadku firmowych witryn może być on wyższy i często przekraczać 50%. Na sklepach internetowych powinien być niższy, w domyśle chcemy, aby użytkownik przeszedł do zamówienia produktu. Natomiast na wcześniej wspomnianej stronie firmowej użytkownik może znaleźć numer telefonu lub e-mail, a następnie opuścić witrynę. Współczynnik wzrośnie, ale być może taka osoba skontaktuje się z organizacją, co doprowadzi do konwersji. Z tego względu nie ma odpowiedzi na pytanie dotyczące tego, jaki powinien być współczynnik konwersji.
Jaki powinien być współczynnik odrzuceń? Otóż najlepiej, kiedy współczynnik odrzuceń jest jak najniższy. Niemniej jednak trudno podać jedną, konkretną liczbę, która wskazywałaby na prawidłowy wynik. Dzieje się tak przede wszystkim dlatego, że na współczynnik odrzuceń wpływa wiele czynników. W przypadku jednej strony mogą być one traktowane jako coś pozytywnego, a w innej coś negatywnego. Dlatego też, kiedy współczynnik odrzuceń rośnie, warto odpowiedzieć sobie na pytanie, czy w odniesieniu do danej strony nie będzie to naturalne zjawisko.
Wysoki współczynnik odrzuceń, jeżeli nie jest wynikiem specyfiki danej strony internetowej, powinien skłaniać do refleksji i podjęcia odpowiednich działań. Poniżej podajemy kilka wskazówek, które mogą zmniejszyć jego wskaźnik.