Branża e-commerce w Polsce – charakterystyka i statystyki
4 min
4 min
Na skróty
E-commerce to jedna z najszybciej rozwijających się branż. Zakupy online stają się coraz bardziej popularne, do czego przyczyniło się nie tylko wprowadzenie nowoczesnych technologii, ale również pandemia koronawirusa. Także w Polsce można z łatwością zauważyć ten trend. Czym charakteryzuje się branża e-commerce w naszym kraju? Oto kilka istotnych danych oraz statystyk.
W dosłownym tłumaczeniu e-commerce oznacza e-handel, a więc handel elektroniczny. Jeden z podstawowych elementów tej branży to sklepy internetowe. Warto jednak pamiętać, że tworzą ją także:
Mianem e-commerce można więc określić wszystkie transakcje biznesowe, jakie odbywają się w sferze online. Co prawda branża ta nie wyklucza całkowicie istnienia zwykłych sklepów stacjonarnych, jednak w wielu przypadkach przyczynia się do zmniejszenia ich popularności. Coraz częściej konsumenci decydują się na zrobienie zakupów przez internet z uwagi na wygodę, szybkość, a nierzadko również bezpieczeństwo, co pokazała pandemia. To właśnie 2020 rok był kluczowy dla elektronicznego handlu. Wielu przedsiębiorców zdało sobie sprawę z tego, że internet daje bardzo wiele możliwości, a ignorowanie go niesie za sobą ryzyko ponoszenia coraz większych strat. Założenie własnego biznesu w branży e-commerce nie jest trudne i często nie wymaga doświadczenia czy dużych inwestycji już na samym początku. W tym przypadku najważniejszy jest pomysł.
W naszym kraju sprzedaż internetowa od 2020 roku wciąż wzrasta. Polacy coraz chętniej robią zakupy online. Dotyczy to nie tylko RTV i AGD, odzieży, obuwia czy kosmetyków, ale również produktów dla zwierząt i dzieci, a nawet artykułów spożywczych. Czasowe lockdowny, do których doprowadził COVID-19, znacząco się do tego przyczyniły.
Ciągły wzrost zainteresowania branżą e-commerce ze strony konsumentów sprawia, że pojawia się coraz więcej sklepów internetowych i podobnych działalności. Trudno jest znaleźć firmę, która nie jest obecna w internecie, dotyczy to także mniejszych biznesów.
Wśród platform sprzedażowych dominuje Allegro, znacząco wyprzedzając takie serwisy jak Amazon, AliExpress czy eBay. Najpopularniejszą formą płatności wśród Polaków są szybkie przelewy internetowe. To najczęściej wybierana opcja. Jednak sporo osób decyduje się również na zwykłe przelewy lub płatność za pobraniem.
Ponieważ branża e-commerce w naszym kraju wciąż się rozwija, ma to wpływ na wprowadzanie nowych rozwiązań – zarówno logistycznych, jak i technologicznych. Dzięki temu możliwe jest usprawnienie procesów towarzyszących robieniu zakupów online, zaczynając od dokonywania płatności, a kończąc na dostarczeniu zamówienia pod wskazany adres.
Jak pokazuje raport „E-commerce w Polsce 2022” zrealizowany przez Gemius, PBI oraz IAB Polska, zakupy online robi 77% mieszkańców kraju. Jak co roku instytucje przeprowadziły badanie wśród internautów w wieku 15 lat i więcej. 77% to ustabilizowany odsetek, taki sam wynik odnotowano w edycji raportu z 2021 roku. Analizując szczegółowo dane dotyczące konsumentów, można dojść do wniosku, że w sieci nieco częściej kupują kobiety. Mimo że na zakupy online decydują się wszystkie grupy wiekowe, to dominują dwie: 35-49 oraz 50+. Ponadto są to w większości osoby mieszkające w dużych miastach.
W grupie niekupujących, czyli 23% ogółu badanych, znajduje się nieco więcej mężczyzn niż kobiet. Tutaj również dominuje grupa wiekowa 35-49 lat, choć grupy 25-34 i 50+ plasują się tuż za nią. Osoby, które unikają zakupów w sieci, często oceniają sytuację materialną swojego gospodarstwa jako średnią.
Co zachęca Polaków do zamawiania produktów w internecie? Najczęściej wskazywanym powodem jest nieograniczona dostępność przez całą dobę – wspomniało o nim 75% badanych. Równie wysoki wynik odnotowano przy odpowiedzi „brak potrzeby jechania po dany produkt do sklepu”, na który wskazało 74% biorących udział w badaniu osób. Trzecim co do popularności czynnikiem są ceny, które według 67% respondentów są bardziej atrakcyjne niż w stacjonarnych sklepach.
Do najpopularniejszych kategorii produktów kupowanych online należą:
Badanie branży e-commerce dostarcza wielu cennych danych, które mogą być wskazówką dla działających w niej biznesów. Jak przyznają respondenci, istotną zachętą do złożenia zamówienia online jest dla nich nie tylko atrakcyjna cena, ale też możliwość skorzystania z kodów rabatowych czy niski koszt dostawy. Warto także zauważyć, że 75% internautów robi zakupy w polskich sklepach internetowych. Z kolei w tych zagranicznych różnego rodzaju produkty kupuje 32% osób.
Przeczytaj także: Pozycjonowanie stron oraz reklama Google Ads
Według ekspertów branża e-commerce w naszym kraju wciąż będzie wzmacniała swoją pozycję. Mimo że przed 2020 rokiem istniało wiele sklepów internetowych, dopiero pandemia koronawirusa udowodniła przedsiębiorcom, że zmiany są niezbędne i nie można dłużej lekceważyć potęgi internetu. Uważa się, że w branży e-commerce coraz bardziej istotną rolę zacznie odgrywać AI, a więc sztuczna inteligencja. Już teraz jest to często spotykane rozwiązanie, choćby pod postacią wyszukiwania produktów za pomocą zdjęć (visual search) czy też dobrze spersonalizowanych rekomendacji.
Niemal 49 miliardów złotych – tyle według szacunków wyniosła wartość rynku handlu usługami w sferze online w 2021 roku. Według prognoz w 2027 roku kwota ta ma wzrosnąć do 97 miliardów złotych. Eksperci uważają, że znacząco przyczyni się do tego wysoki popyt, na który wpływają takie czynniki jak wzrost dochodów konsumentów.
Nowe nawyki zakupowe sprawiają, że w branży e-commerce wciąż pojawiają się kolejne biznesy. Jednak warto mieć na uwadze, że sama obecność w internecie nie wystarczy, aby odnieść sukces. Istotne jest dbanie o pozytywne doświadczenia użytkowników, znalezienie sposobów na zdobycie ich lojalności, a także poszukiwanie nowych rozwiązań usprawniających proces sprzedaży i samą logistykę.
Źródła:
Content writer, tłumaczka i lektorka języków azjatyckich, prowadzi zespół content writerów i copywriterów, który przygotowuje treści w różnych językach. W 2021 roku zapoczątkowała projekt Azjatyckie Języki, którego celem jest promocja języków azjatyckich nie tylko w Polsce, autorka ebooków i polsko-japońskiej książeczki (nie tylko) dla dzieci. Jej praca w copywritingu zaczęła się jeszcze na studiach filologicznych i trwa do dzisiaj.