Link z oznaczeniem Noindex Nofollow
3 min
3 min
Na skróty
Wbrew pozorom nie wszystkie strony internetowe znajdują się w indeksie wyszukiwarki Google. W niektórych przypadkach twórcy witryn świadomie usuwają niektóre podstrony z tego indeksu. W tym artykule wyjaśnimy, czym jest związane z tym działaniem oznaczenie Noindex Nofollow. Serdecznie zapraszamy do zapoznania się z treścią tekstu.
Indeks wyszukiwarki Google jest zbiorem wszystkich stron internetowych, które są dostępne w organicznych, czyli bezpłatnych wynikach wyszukiwania. Są tam jedynie te witryny, które zostały wcześniej odwiedzone przez robota indeksującego. Statystyki wskazują, że około piętnastu lub dwudziestu procent stron egzystuje poza indeksem wyszukiwarki Google. Jakie witryny twórcy stron internetowych decydują się blokować?
Aby robot Google nie odwiedził konkretnej podstrony internetowej, konieczne jest użycie atrybutu Noindex Nofollow. Umieszcza się go w kodzie źródłowym strony internetowej. Jeżeli nie wiesz, jak to zrobić, a interesuje Cię wykonanie w pełni profesjonalnej witryny, możesz skorzystać z usług jednej ze sprawdzonych agencji SXO. Eksperci tego usługodawcy od wielu lat tworzą wysoko pozycjonowane strony.
Przeczytaj także: Audyt SEO oraz Pozycjonowanie sklepów
Atrybut Nofollow może być elementem kodu HTML albo występować w nagłówku HTTP lub w linku. Stanowi on dla robotów wyszukiwarek (na przykład Google) informację, aby nie śledziły odnośnika i nie przekazywały zewnętrznej witrynie mocy strony, na której się znajduje. W niektórych przypadkach właściciel strony internetowej może umieścić pojedynczy link Noindex Nofollow, gdy nie ma zaufania do witryny, do której odnośnik zamieścił w tekście.
Niezależnie od tego, w jaki sposób atrybut Noindex Nofollow zostanie wprowadzony, znacznik działa w ten sam sposób. W przypadku, gdy chciałbyś zasygnalizować robotom wyszukiwarek, że mają nie indeksować danej strony, możesz to zrobić za pomocą kodu HTML. Wygląda to następująco:
Z kolei atrybut w linku wygląda tak:
Bardzo prosty fragment kodu składa się w tym przypadku z dwóch elementów. Pierwszy z nich podaje informację, że polecenia jest kierowane do crawlera, czyli robota wyszukiwarki. Z kolei druga informacja dotyczy konkretnego polecenia.
Jak wspomnieliśmy, celem atrybutów Noindex Nofollow jest wykluczenie poszczególnych podstron z wyników wyszukiwania bądź też sprawienie, aby zostały one całkowicie zignorowane przez roboty Google’a. Efekty pozycjonowania, jakie zanotujesz, zależą między innymi od tego, w jaki sposób wykorzystasz opisywane atrybuty. Chodzi bowiem o to, aby zamieścić je na stronie internetowej w sposób maksymalnie przemyślany. Dla przykładu, jeśli podajesz link do podstrony, która jest nieistotna dla pozycjonowania, śmiało wykorzystaj opisywane rozwiązanie. Podobnie zrób w sytuacji, gdy linkujesz do podstrony, która zawiera zduplikowaną treść.
Wykorzystując atrybuty Noindex Nofollow możesz także pozytywnie wpłynąć na pozycjonowanie strony internetowej. Prawidłowe ich wykorzystanie pozwala między innymi uniknąć kar od Google’a za duplikację treści, a także umieszczanie w wynikach zbędnych podstron. Po cóż bowiem miałyby się tam znajdować na przykład podziękowania za zakupy w Twoim sklepie internetowym.
Na tym etapie rozumiesz zapewne, czym jest indeks wyszukiwarki, jak działają atrybuty Noindex Nofollow (także w linkach), a także, dlaczego są wykorzystywane. Twórcy wyszukiwarki internetowej Google dbają o to, aby wysoko pozycjonowane były wyłącznie wysokiej jakości strony internetowe. Aby mogły one prezentować jak najwyższy poziom, ich twórcy muszą odpowiednio rozdysponować opisywany atrybut. Jeżeli jesteś zainteresowany stworzeniem doskonale zoptymalizowanej pod algorytmy wyszukiwarek strony internetowej, skorzystaj z usług sprawdzonej agencji SXO.