Pozycjonowanie aplikacji mobilnych
4 min
4 min
Na skróty
Pozycjonowanie aplikacji mobilnych zwiększy widoczność Twojego projektu w największych sklepach z aplikacjami, czyli App Store oraz Google Play. W tym przypadku również należy zwrócić uwagę na wszelkie aspekty związane z SXO, czyli nie tylko optymalizacja technicznych elementów, ale także tych, które odpowiadają za użyteczność. W dzisiejszym artykule podpowiemy, czym jest pozycjonowanie aplikacji mobilnych, dlaczego to takie istotne, a także wymienimy najważniejsze czynniki rankingowe ASO!
Pozycjonowanie aplikacji mobilnych to inaczej ASO (ang. App Store Optimization), czyli proces, który ma na celu poprawić widoczność aplikacji w wybranych sklepach z aplikacjami, czyli jak możemy się domyślić:
W ASO wchodzi większość standardowych działań, które należy wdrożyć, aby zwiększyć widoczność stron w organicznych wynikach wyszukiwania, natomiast istnieją pewne różnice, na które należy zwrócić uwagę.
Najważniejsze czynniki rankingowe przy pozycjonowaniu aplikacji mobilnych obejmują m.in.:
Istotne jest, aby w tytule, podtytule i opisie wykorzystać najbardziej wartościowe dla widoczności Twojej aplikacji słowa kluczowe.
Pozycjonowanie aplikacji mobilnych pomoże w m.in.:
Powyższe czynniki przełożą się na zwiększenie współczynnika konwersji oraz przychodów Twojej firmy. Dzięki temu będziesz mógł zainwestować w promocję również na innych mediach (np. za pomocą social media marketingu lub Google Ads).
Pozycjonowanie aplikacji mobilnych należy zacząć od ASO. W tym przypadku warto zainwestować ok. 70% miesięcznego budżetu marketingowego. Jeżeli natomiast chodzi o płatne wyniki wyszukiwania czy też social media marketing – zdecydujmy się na ok. 30% inwestycji miesięcznej.
Istotne elementy ułatwiające pozycjonowanie aplikacji mobilnych to m.in.:
Tytuł może zawierać maksymalnie 30 znaków ze spacjami. Należy w nim umieścić właściwe słowo kluczowe. Do researchu fraz polecamy narzędzia tj. Senuto, Ahrefs lub Google Keywords Planner. Podtytuł może być doskonałym uzupełnieniem informacji, które nie zmieściły się w tytule. W tym przypadku również można użyć maksymalnie 30 znaków.
Jakie zasoby wizualne warto zastosować w sklepie Google Play lub App Store? Głównym elementem wpływającym na decyzje pobraniowe w kontekście wizualnym jest oczywiście ikona. To właśnie ją jako pierwszą zauważy potencjalny klient po wejściu na tzw. top listę.
Opis aplikacji jest nieco mniej istotny pod kątem SEO, ale bardzo ważny z marketingowego punktu widzenia. Pamiętaj, że kluczowe są pierwsze zdania – jeżeli użytkownik rozwinie opis, prawdopodobnie będzie zainteresowany pobraniem aplikacji w celu jej przetestowania.
Nazwa developera ma marginalny wpływ na pozycjonowanie aplikacji mobilnych. Warto jednak ją dodać, aby umożliwić użytkownikom weryfikację historii developera w celu zapoznania się z jakością produktów udostępnianych w przeszłości.
Użytkownicy tego nie widzą, jednak niepubliczne pole słów kluczowych jest ważne z punktu widzenia ASO. Rekomendujemy dodać frazy, których nie użyłeś wcześniej w tytule i podtytule (keyword stuffing jest niewskazany). Objętość została ograniczona do 100 znaków ze spacjami.
Jeżeli kierujesz swój produkt wyłącznie na terenie Polski – zignoruj ten punkt. W przypadku, gdy zamierasz promować aplikację również na inne rynki, dostosuj odpowiednio tekst oraz grafiki – zgodnie z wymaganiami potencjalnych klientów z innych krajów.
O ocenie i liczbie pobrań wspominaliśmy już wcześniej. Ten aspekt jest znaczący zarówno pod kątem konwersji, ale również wpływa na pozycjonowanie aplikacji mobilnych.
Stworzenie wysokiej klasy aplikacji mobilnej to wyłącznie jeden z czynników, który pozwoli ją spopularyzować. Jeżeli zależy Ci na osiągnięciu wysokiej pozycji w App Store oraz Google Play, koniecznie optymalizuj swój projekt zgodnie z ASO. Nie zapominaj także o konsekwentnym zwiększaniu jego widoczności w organicznych wynikach wyszukiwania Google – to nieco mniej popularna, ale również praktykowana metoda podczas wyszukiwania tzw. apek przez internautów. Dziękujemy za przeczytanie dzisiejszego wpisu i życzymy powodzenia w pozycjonowaniu aplikacji mobilnych!
Jakie są najczęstsze pytania i odpowiedzi w tematyce pozycjonowania aplikacji mobilnych?
Maksymalna dozwolona ilość znaków ze spacjami w przypadku App Store oraz Google Play wynosi 4 000 znaków ze spacjami. Content należy “wzbogacić” o wypunktowania oraz wyboldowania (powinien być dostosowany do intencji internautów, merytoryczny i użyteczny, opisujący najważniejsze funkcje aplikacji).
Nazwa aplikacji powinna być oryginalna z właściwym słowem kluczowym wskazującym przeznaczenie stworzonego oprogramowania.
Zawodowy copywriter specjalizujący się̨ w tworzeniu artykułów eksperckich dotyczących najważniejszych zagadnień związanych z SEO. Twierdzi, że nieustanne zmiany w tej dziedzinie napędzają go do dalszej pracy, a edukowanie innych pozwala mu wzrastać.