Jak dopasować strategię marketingową do sytuacji na rynku?
3 min
3 min
Na skróty
Czy Twoja strategia marketingowa i biznesowa jest dopasowana do aktualnej sytuacji na rynku? Jeśli nie zmienisz podejścia do reklamy w internecie oraz nie stworzysz biznesplanu, znacząco zmniejszasz szanse na wzrost Twojej firmy!
Skalowanie biznesu to metodologia szczegółowo opisana przez Verne’a Harnisha. Nie jest ona tożsama ze wzrostem firmy, który oznacza po prostu zwiększenie przychodów. Jaka jest więc różnica? Otóż Scaling Up polega na zwiększaniu przychodów w tempie znacznie przewyższającym wzrost wydatków. To strategiczne podejście skupia się na czterech obszarach każdego przedsiębiorstwa:
One Page Strategic Plan to kolejne narzędzie, które będzie przydatne podczas tworzenia biznesplanu. Wyznaczenie celów może być skomplikowane, zwłaszcza w sytuacji, gdy masz do przeanalizowania kilka różnych sprawozdań z różnych działów. Dlatego właśnie OPSP jest tak przydatne — na jednej kartce, w zwięzły sposób, możesz przekazać wizję i plan strategiczny, które będą w stu procentach skupione na działaniu. Dzięki temu każdy w firmie będzie wiedział, dokąd zmierza i co musi zrobić, aby osiągnąć wyznaczone Objectives Key Results.
Aby przygotować One Page Strategic Plan musisz odpowiedzieć sobie na pytania: kto, co, kiedy, gdzie, jak, dlaczego i “czy powinniśmy, czy nie powinniśmy?”.
Business Model Canvas, podobnie jak OPSP, pozwala wyszczególnić najważniejsze elementy działalności firmy na jednej kartce. Jest to bardzo przydatny i niezawodny szablon startowy, dzięki któremu zbierzesz istotne informacje o przedsiębiorstwie w szerszy obraz. Składa się z dziewięciu bloków:
Odpowiadając na poszczególne pytania (np. Dla kogo powstaje produkt/usługa?), zawarte w konkretnych sekcjach, stworzysz przejrzysty model biznesowy z określonymi celami. Oba wspomniane narzędzia, a więc OSPS i BMC, mogą być używane w różnych firmach, niezależnie od ich wielkości.
Przeczytaj także: SEO oraz Pozycjonowanie stron
PDCA (Plan, Do, Check, Act — Zaplanuj, Wykonaj, Sprawdź, Działaj), znany także pod nazwą cykl Deminga, wspiera skupienie i pracę na priorytetach. Metoda ta angażuje pracowników, pomagając im określić cele oraz podział zadań. Jej istotnym założeniem jest też etap testowania i wdrażania ustaleń, po którym sprawdza się efekty działań. W przypadku, gdy będą one zgodne z oczekiwaniami, stają się standardem, a jeśli coś dalej szwankuje — cykl zaczyna się od początku.
Aby dopasować strategię marketingową do sytuacji rynkowej, należy wykonać następujące kroki:
Ważne jest, aby stale monitorować rynek i dostosowywać strategię w odpowiedzi na zmiany, aby zapewnić jej skuteczność.
No właśnie, analiza rynku.
Aby monitorować rynek, można wykorzystać następujące narzędzia i metody:
Pamiętaj, że kluczem do skutecznego monitorowania rynku jest stała analiza i interpretacja danych, aby mieć pełny obraz sytuacji rynkowej i podejmować odpowiednie działania.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.