Google Ads w 2023 roku – co warto wiedzieć?
3 min
3 min
Na skróty
Czy wiesz, jakie zmiany wprowadzają i co rekomendują najpopularniejsze platformy reklamowe, czyli Google Ads oraz Facebook Ads? Jeśli nie zadbasz o aktualną wiedzę z zakresu Performance Marketingu, Twoje kampanie reklamowe nie będą skuteczne!
ROI to bardzo istotny wskaźnik w przypadku płatnych działań promocyjnych, pozwala bowiem ustalić, czy były one opłacalne. Ciekawe insighty w tym temacie dostarczyła ostatnio firma Meta, która razem z Analytics Partner przeprowadziła badanie Marketing Mix Modelling. Miało ono na celu sprawdzenie najlepszych metod optymalizacji kampanii reklamowych Facebook Ads oraz Instagram Ads, a także zrozumienie, jak osiągać stałe i wysokie zwroty z inwestycji. Eksperci przeanalizowali działania 17 różnych australijskich marek, skupiając się w szczególności na tym, jaki wpływ na wyniki mają czynniki wizualne (grafiki, długość, przekaz) oraz związane z samym medium (umiejscowienie treści sponsorowanych, zasięg, częstotliwość wyświetlania, cele). Do jakich wniosków doszli specjaliści, prowadzący projekt?
Grupy podobnych odbiorców to rozwiązanie, które wprowadzono w Google Ads prawie dekadę temu. Od maja 2023 roku nie będzie ono jednak już dostępne w ustawieniach nowych kampanii i grup reklam, a w sierpniu zostanie całkowicie usunięte. Co gigant z Kalifornii zaoferuje w zamian? Tego jeszcze dokładnie nie wiadomo, natomiast wśród zaleceń dla reklamodawców pojawiają się informacje o korzystaniu z first-party data, pozyskiwanych np. za pomocą Customer Match. Na pewno istotne będzie także wdrożenie strategii Smart Bidding oraz używanie kierowania zoptymalizowanego.
Pod koniec zeszłego roku Google wprowadziło również program weryfikacji reklamodawców. Ma to pomóc w zwiększeniu transparentności treści sponsorowanych w wynikach wyszukiwania oraz w sieci partnerskiej. Użytkownicy mogą sprawdzić oraz zmienić ustawienia wyświetlania za pomocą My Ad Center. Co istotne, opcja ta będzie przydatna także podczas analizy konkurencji — przy reklamie w wyszukiwarce wystarczy kliknąć na symbol ▼, a następnie przejść do sekcji O tym reklamodawcy → Zobacz więcej reklam wyświetlanych przez tego reklamodawcę w Google.
Przeczytaj także: Pozycjonowanie oraz SEO
Do tej pory rekomendacje dotyczące usuwania fraz sugerowały zbędne słowa kluczowe powiązane z określoną grupą reklam, strategią ustalania stawek, danym miejscem docelowym lub typem dopasowania. Od 19 stycznia Google Ads będzie uwzględniać także słowa kluczowe z różnymi typami dopasowania. Przykładowo, jeśli w grupie reklam pojawia się słowo kluczowe w dopasowaniu do wyrażenia „kapelusze damskie” oraz słowo kluczowe w dopasowaniu przybliżonym kapelusze dla pań, system zaleci usunięcie pierwszej opcji. Dlaczego? Ponieważ słowo kluczowe w dopasowaniu przybliżonym kapelusze dla pań pozwoli wyświetlać reklamy we wszystkich wynikach wyszukiwania frazy „kapelusze damskie”.
Zgodnie z harmonogramem Google automatyczne przekształcanie inteligentnych kampanii produktowych na kampanie Performance Max zakończy się na początku 2023 roku. Wspomniany model reklamowy nie jest do końca nowością, został bowiem wprowadzony pod koniec 2021 roku. Jednak z uwagi na to, że popularne Smart Shopping Campaigns oraz kampanie lokalne nie będą dostępne, warto przyjrzeć się aktualnie dostępnym opcjom w Google Ads.
Kampanie Performance Max służą do realizacji określonych celów, umożliwiając reklamodawcom dostęp do wszystkich zasobów reklamowych Google Ads (sieć wyszukiwania i reklamowa, YouTube, Gmail, Mapy, karty Discover) w ramach jednej kampanii. Są one zaprojektowane w taki sposób, aby treść sponsorowana docierała do odpowiednich osób, w odpowiednim czasie i w odpowiednich kanałach komunikacji. Ten typ kampanii możesz wybrać, jeśli Twój cel reklamowy to Sprzedaż, Potencjalni klienci lub Wizyty w lokalnym sklepie stacjonarnym i promocje.
Aby osiągać najlepsze wyniki, potrzebna jest dosyć spora ilość first-party data, co wiąże się z koniecznością zwiększenia budżetu reklamowego — przynajmniej na początkowym etapie, kiedy algorytmy są w fazie nauki. Artykuł “Google Ads Performance Max: 10 Dos, Don’ts, Watchouts & Workarounds” zapewnia ciekawe insighty, które pozwolą Ci uniknąć różnych błędów podczas konfiguracji kampanii.
Zarówno Facebook Ads, jak i Google Ads to wyjątkowo skuteczne narzędzia reklamowe, jednak niekoniecznie oba kanały komunikacji będą odpowiednie dla Twojej firmy. Wiele zależy od tego, jakie intencje zakupowe mają potencjalni odbiorcy, w jakiej branży działa dany biznes, a także jaki jest poziom świadomości marki oraz produktu. W przypadku wspomnianej intencji, jeśli użytkownik jest zdecydowany na zakup i szuka konkretnego produktu, dużo lepszym wyborem są kampanie w sieci wyszukiwania Google Ads oraz remarketing. Jeśli natomiast chcesz dotrzeć do nowych klientów i zdobyć ich uwagę, Facebook Ads lepiej spełni te cele.
Absolwentka Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, filolożka języka polskiego i literaturoznawczyni, wkrótce słuchaczka na kierunku User Experience Design. Podstawą wszystkich działań marketingowych jest dla niej dobry research oraz analiza. Kiedy nie zajmuje się tworzeniem contentu, lubi oglądać modernistyczną architekturę i czytać o polskiej sztuce użytkowej PRL-u.