Jak optymalizować crawl budget?
5 min
5 min
Na skróty
Crawl budget jest bardzo istotnym czynnikiem wpływającym na efektywność indeksowania strony przez roboty wyszukiwarek. Jego optymalizacja okazuje się kluczowa dla każdego właściciela strony internetowej, który obrał za cel zwiększenie widoczności swojej witryny w wynikach wyszukiwania. Jeżeli chcesz się dowiedzieć, co to crawl budget i dlaczego jest on tak ważny – koniecznie przeczytaj dzisiejszy artykuł! Podpowiadamy również, jak skutecznie optymalizować crawl budget.
Crawl budget to pojęcie wchodzące w struktury SEO odnoszące się do liczby stron, które roboty wyszukiwarek mogą zaindeksować w konkretnym czasie. Budżet indeksowania określa, ile czasu oraz zasobów poświęcają roboty wyszukiwarki na przeszukiwanie wybranej strony WWW w celu zaktualizowania indeksu.
Crawl budget składa się z dwóch elementów:
Optymalizacja crawl budgetu ma na celu zwiększenie efektywności indeksowania naszej strony przez roboty wyszukiwarek za sprawą kontrolowania dwóch powyższych czynników i zapewnienie, że crawlery poświęcają czas na indeksowanie najważniejszych podstron serwisu.
Crawl budget wpływa na efektywność indeksowania robotów wyszukiwarek (a w tym pozycjonowania). Im więcej podstron naszego serwisu będzie widocznych w wynikach wyszukiwania, tym wyższą popularnością wyróżni się proponowana oferta. Poskutkuje to dodatkową liczbą odwiedzin w serwisie oraz maksymalizacją współczynnika konwersji, np. w postaci:
To wszystko skutkuje podwyższeniem wartości Twojej strony z perspektywy crawlerów, a w konsekwencji poprawą pozycji w organicznych (naturalnych) wynikach wyszukiwania.
Za sprawą lepszej widoczności w Google, użytkownicy są bardziej skłonni do zakupów i mogą przyczynić się do maksymalizacji dochodów w danym przedsiębiorstwie. Należy jednak pamiętać, że crawl budget nie jest wskaźnikiem, którym trzeba się ponadprzeciętnie przejmować, ponieważ Google dobrze radzi sobie z indeksowaniem – szczególnie najbardziej popularnych serwisów.
Jeżeli natomiast dysponujesz nową stroną internetową, która ma wiele przekierowań, powinieneś zainteresować się optymalizacją crawl budget. To samo dotyczy właścicieli niedawno modyfikowanych witryn.
Kilka wskazówek dotyczących optymalizacji crawl budgetu:
Błędy 404 powodują, że roboty wyszukiwarek tracą czas na przeszukiwanie podstron, które nie istnieją. Regularnie weryfikuj serwis pod kątem błędów 404 i usuwaj je lub przekierowuj do odpowiednich źródeł.
Plik robots.txt pozwala kontrolować, jakie strony powinny być przeglądane przez roboty wyszukiwarek, a które nie. Plik ten powinien zostać skonfigurowany prawidłowo, co oznacza, że nie może blokować indeksacji istotnych podstron.
Nagłówki HTTP (np. “noindex” lub “nofollow”), pozwalają kontrolować, które podstrony powinny zostać zaindeksowane. Wykorzystuj powyższe atrybuty rozsądnie, aby nie tracić czasu i zasobów na indeksowanie bezwartościowych podstron.
Powtarzająca się zawartość na stronie może wprowadzać roboty wyszukiwarek w błąd i powodować, że tracą one czas na przeszukiwanie stron, które już zostały zaindeksowane. Duplicate content jest niepożądany. Aby go uniknąć, używaj kanonicznych tagów linkujących do właściwej wersji serwisu.
Poprawne linkowanie wewnętrzne pomaga robotom wyszukiwarek znaleźć najważniejsze podstrony w obrębie naszego serwisu i zwiększa efektywność indeksowania. Linkowanie wewnętrzne powinno być przejrzyste i logiczne.
Na poziom limitu wydajności indeksowania wpływają takie elementy, jak:
Warto również wspomnieć o limitach ustalonych w Google Search Console. W panelu GSC właściciel serwisu może ustawić wyższe limity lub dodać konkretne ograniczenia. Należy jednak pamiętać, że wyselekcjonowanie ponadprzeciętnych limitów nie zawsze pozwoli zwiększyć budżet indeksowania.
Aby zweryfikować poziom indeksowania witryny, wykorzystaj narzędzia dostępne w Google Search Console. Za ich pomocą możesz monitorować i optymalizować witrynę pod kątem indeksacji oraz widoczności w organicznych wynikach wyszukiwania.
W Google Search Console znajdziesz raport “Przegląd indeksacji”, który pokazuje ilość zaindeksowanych podstron witryny, a także informacje na temat wydajności indeksowania i wykrytych problemów. Można w nim również zobaczyć, ile podstron zostało odrzuconych z powodu konkretnych błędów lub nieprawidłowości konfiguracyjnych pliku robots.txt.
W raporcie “Pokrycie indeksacji” sprawdzisz, które podstrony są zaindeksowane, a które nie. Raport ten pozwala również na identyfikację problemów z duplikacją treści, brakami treści i innymi problemami, które mogą wpłynąć na indeksację strony (np. błędy 404).
Innym narzędziem pozwalającym monitorować wydajność crawl budgetu, jest Screaming Frog SEO Spider. Umożliwia przeprowadzenie audytu strony pod kątem SEO i przeglądanie wszystkich podstron witryny. Screaming Frog SEO Spider pokazuje, jakie podstrony zostały zindeksowane, a także przedstawia informacje na temat błędów i problemów, które mogą wpłynąć na wydajność crawl budgetu.
Wszystkie te narzędzia pozwalają zweryfikować poziom indeksowania witryny oraz identyfikować problemy wpływające na wydajność crawl budgetu. Warto z nich regularnie korzystać i dokonywać optymalizacji strony pod kątem indeksacji, aby zapewnić jak najwyższą widoczność w wynikach wyszukiwania.
Dobrym rozwiązaniem umożliwiającym weryfikację poziomu indeksowania witryny jest audyt SEO. Specjaliści Semcore wykonają go z najwyższą starannością, wskazując wady oraz zalety Twojego serwisu. Podpowiedzą oni również, w jaki sposób poprawić konkretne elementy (a w tym poziom indeksacji).
Optymalizacja crawl budgetu powinna zostać przeprowadzona przez osobę zaznajomioną z zasadami technicznego SEO. Oprócz wskazówek, które wymieniliśmy w dzisiejszym artykule, powinieneś zwrócić uwagę na m.in.:
Pamiętaj również, aby korzystać z adresów kanonicznych. Niezwykle istotne okazuje się także używanie tagów hreflang (szczególnie w przypadku wielojęzycznych serwisów). W tym celu użyj formuły <link rel=”alternate” hreflang=”x” href=”https://www.example.com/page-x” />
Oznaczenia:
Przykład zastosowania tagu hreflang dla witryny w językach polskim i angielskim:
<link rel=”alternate” hreflang=”en-US” href=”https://www.example.com/en/page” />“`
Tagi hreflang informują roboty wyszukiwarek, jakie wersje językowe naszej witryny są dostępne i gdzie można je znaleźć.
Dzięki temu roboty wyszukiwarek mogą wyświetlać odpowiednią wersję językową naszej witryny dla użytkowników z różnych regionów. Stosowanie tagów hreflang jest szczególnie ważne dla witryn wielojęzycznych, ponieważ pozwala dodatkowo uniknąć problemów z duplikacją treści.
Zawodowy copywriter specjalizujący się̨ w tworzeniu artykułów eksperckich dotyczących najważniejszych zagadnień związanych z SEO. Twierdzi, że nieustanne zmiany w tej dziedzinie napędzają go do dalszej pracy, a edukowanie innych pozwala mu wzrastać.