Teksty blogowe są doskonałe do poprawiania pozycji witryny internetowej w wynikach wyszukiwania Google. Pełnią jednak również szereg innych funkcji. Przede wszystkim budują wizerunek profesjonalnej marki, zwiększają zaufanie, ale też pomagają czytelnikom i dostarczają im wiedzę. Często jest tak, że im dłuższy tekst, tym mniej chętnie jest czytany. Wiele osób, które prowadzących bloga boryka się z tym problemem. Jakimi metodami można motywować czytelników do zapoznawania się z całym tekstem?
Na skróty
Dlaczego warto tworzyć długie wpisy blogowe?
Jedną z zalet dłuższych treści jest to, że dany temat można przedstawić dokładnie, z przykładami czy odwołaniami do badań oraz innych artykułów. Dzięki temu każdy opublikowany artykuł będzie cenny i rzetelny. To podoba się odbiorcom poszukującym sprawdzonych informacji. Ponadto dłuższa treść lepiej wpływa na pozycjonowanie. Roboty Google uznają ją za bardziej rzetelną i wartościową. Tworzenie dłuższych treści nie może być jednak sztucznym generowaniem bezwartościowych linijek tekstu tylko w celu “wyprodukowania” większej liczby znaków. Wtedy taki artykuł nie tylko nie będzie chętnie czytany, ale czytelnicy mogą poczuć się oszukani. Tekst powinien być na tyle długi, na ile pozwoli tematyka, bez tak zwanego “lania wody”.
Jakie elementy dopracować?
Najważniejsze w tym, aby ktoś w ogóle zechciał wejść w dany artykuł są tytuł i lead. Tytuł powinien nie tylko zawierać najważniejszy poruszany problem, ale dobrze, aby już z niego wynikała korzyść dla odbiorcy. Dlatego najpopularniejsze wpisy odpowiadają na różnorodne potrzeby czytelników. Najczęściej składają się z takich sformułowań jak: “Czym jest…?” “W jaki sposób…?” “Jak…”. Pamiętaj aby nie wprowadzać odbiorców w błąd i rzeczywiście opisywać w treści zapowiedziany w tytule temat. Lead to zapowiedź artykułu złożona z kilku zdań. Służy zachęceniu czytelnika, a także informuje bardziej szczegółowo o czym będzie tekst. Powinien być ciekawy i skonstruowany w taki sposób, aby odbiorca po zapoznaniu się z nim uznał, że przeczytanie tekstu dostarczy mu ciekawych i wartościowych informacji.
Należy zwracać szczególną uwagę na nagłówki. Każdy z nich powinien odpowiadać na opisywane w danej części tekstu problemy. Dlatego też pamiętaj o tym, aby dostosowywać nagłówki do przekazywanych treści. Ponadto sama struktura musi być różnorodna. Wykorzystuj ciekawe grafiki dla urozmaicenia, używaj wyliczeń, pogrubień, wypunktowań, ikon. Oczywiście nie chodzi o to, aby przesycić nimi tekst, ale warto korzystać z tych elementów w celu uatrakcyjnienia wpisu oraz zaznaczenia najważniejszych informacji. Warto w nagłówkach i treści wplatać słowa kluczowe, ale w taki sposób, aby ich użycie było uzasadnione. Często jest tak, że odbiorcy przed przeczytaniem całego tekstu “skanują” go wzrokiem. Czyli przejeżdżają przez całość weryfikując czy istnieją w nim ciekawe elementy przykuwające uwagę.
Spójność
To niezwykle istotna kwestia. Powinno się dbać o spójność zarówno w obrębie danego akapitu, jak i całego tekstu. Dzięki temu czytelnik będzie mógł z przyjemnością czytać kolejne fragmenty artykułu, który będzie rozwinięty w logiczny sposób. Dlatego jeśli piszesz o danym zagadnieniu, to postaraj się wyczerpać części tematu w jednym akapicie i nie dziel informacji w sztuczny sposób.
Nie zostawiaj wszystkiego na koniec
Wiele osób najciekawsze informacje przekazuje dopiero pod koniec wpisu. Taka taktyka skutkuje tym, iż większość osób zniechęconych pierwszymi akapitami nie dotrwa do ostatnich linijek tekstu. Dlatego zadbaj o to, aby pierwsze akapity były ciekawe i przekazywały istotne informacje. Nie poleca się też wyczerpywania tematu po kilku pierwszych nagłówkach. Dawkuj najważniejsze i najbardziej interesujące treści. Niech czytelnik widzi, że każdy kolejny akapit opisuje kolejny kontekst, ukazuje ciekawe przykłady czy w interesujący sposób pokazuje problem z różnych perspektyw.
Ważne jest formułowanie jasnych treści w krótkich, przejrzystych zdaniach. Nie powinny być one zbyt rozbudowane, ponieważ takie zdania wymagają więcej uwagi i skupienia. Kończąc czytanie zdania złożonego z kilku linijek, odbiorca może już zapomnieć co było na jego początku. Ponadto dopasuj język do odbiorców. Trudne zagadnienia opisuj w barwny, ciekawy, ale też przystępny dla przeciętnego odbiorcy sposób.