Na skróty
Analityka internetowa to nieodłączna część zarządzania stroną lub sklepem online. Czy wiesz, w jaki sposób należy interpretować poszczególne wskaźniki? Ta wiedza jest szczególnie przydatna podczas pozycjonowania. Przedstawiamy informacje na temat statystyk SEO oraz popularne błędy, których należy bezdyskusyjnie unikać.
Nie ważne, jaką stronę internetową dokładnie posiadasz. Może być to sklep online, portal, serwis, blog, forum, czy zwykła wizytówka. Jeżeli chcesz sprawdzić ruch na stronie, Twoim celem z pewnością będzie uzyskanie jak największej ilości użytkowników przeglądających zawartość witryny. W przypadku sklepów internetowych priorytetem będzie generowanie bezpośrednich zysków w postaci sprzedaży, a inne strony za cel obierają sobie zapis do newslettera, czy wykonanie połączenia telefonicznego. Wszystkie rodzaje stron WWW, mimo różnorodności, posiadają wspólny mianownik. Jaki? To wysoka pozycja w wyszukiwarce, dzięki której możliwe jest pozyskiwanie użytkowników. Chcesz uzyskać satysfakcjonującą notę w Google? Interesuje Cię pozycjonowanie? W takim razie musisz wiedzieć, w jaki sposób monitorować oraz interpretować statystyki SEO.
Nie musisz posiadać zaawansowanej wiedzy, aby sprawdzić stan strony internetowej w Google. Wystarczą proste narzędzia oraz kilka chwil, a dowiesz się, w jakiej sytuacji znajduje się witryna. Jak sprawdzić statystyki pozycjonowania? Do czego to potrzebne? Gdzie dostępne są statystyki SEO?
Analiza strony internetowej pod kątem statystyk SEO pozwala sprawdzić, czy nasze działania związane z pozycjonowaniem przynoszą efekt. W ten sposób skontrolujesz także wydajność agencji, jeżeli zlecasz komuś z zewnątrz takie działania. Nie musisz od razu wydawać pieniędzy na odpowiednie narzędzia do analityki strony internetowej. Jak sprawdzić statystyki pozycjonowania? Wykorzystaj dwa podstawowe źródła, czyli Google Analytics (GA) oraz Google Search Console (GSC). Choć informacje z tych narzędzi są nieco ograniczone, zwykle uzyskane dane wystarczają do analizy działań z zakresu pozycjonowania.
Zobacz: Słowa kluczowe – czym są? Poradnik pozycjonowania
Za pomocą GA sprawdzisz ruch organiczny na stronie. To ilość użytkowników odwiedzającą Twoją witrynę w danym okresie. Dostali się oni na stronę za pomocą darmowych (czyli organicznych) wyników wyszukiwania. Możesz porównać dwa przedziały czasowe, aby sprawdzić, czy strategia SEO działa. Wystarczy ustalić odpowiednie daty, aby na wykresie pojawiły się wszystkie dane, obrazujące to, w jaki sposób ruch na stronie ulegał zmianie.
Kolejnym narzędziem do badania statystyk SEO jest GSC. Źródło to wskaże Ci zmiany widoczności oraz ilość pozyskanych użytkowników za pomocą wyszukiwarki. Google Search Console to zaraz obok Google Analytics obowiązkowe, a przy tym darmowe narzędzie. Chcesz dokładnie wiedzieć, jak sprawdzić statystyki pozycjonowania poprzez GSC? Przejdź do zakładki Skuteczność, wybierz odpowiedni zakres dat i gotowe. Wykres wskaże Ci zmiany widoczności, konwersji oraz średnią pozycję zmieniająca się na przestrzeni dni, tygodni lub miesięcy.
Aby móc korzystać ze statystyk strony dostarczanych przez Google Analytics, należy posiadać konto w Google. Założenie takiego konta jest w zasięgu możliwości każdego, kto choć trochę zna internet.
Zdj 1. Panel Google Analytics 4.
Źródło: Google Analytics.
Po założeniu konta w Google należy połączyć je ze stroną internetową, aby system mógł pobierać dane. Wystarczy wprowadzić kod śledzący bądź tzw. wtyczkę i już można korzystać ze statystyk dla www oferowanych przez Analytics, by potem tworzyć z nich raporty, zaznaczając dowolne ramy czasowe. Warto podkreślić, że w obecnych czasach klienci, dla których prowadzi się usługi pozycjonowania oraz opiekę nad stroną www, są bardziej świadomi i wymagają comiesięcznych raportów. Daje to im miarodajny obraz rozwoju ich biznesu.
Jeżeli natomiast chcesz zbadać płatny ruch (np. z Google Ads), narzędzie GA4 również będzie dobrym rozwiązaniem. Pamiętaj jednak, że optymalizacja SEO pozwala uzyskać zdecydowanie bardziej długotrwałę efekty marketingu dla Twojej domeny.
Zdj 2. Przegląd raportów i statystyk swojej strony w Google Analytics 4.
Źródło: Google Analytics 4.
Bez zbędnego zagłębiania się w specyfikę możemy skorzystać z gotowych raportów, które dadzą pełną statystykę strony internetowej; przygotowaną przez system Google Analytics. Do wyboru mamy:
Raport ten informuje o tym, co w czasie rzeczywistym dzieje się w naszym serwisie, pokazując liczbę użytkowników odwiedzających stronę, lokalizację, oraz źródło ich wizyty, czyli czy trafili do nas poprzez wyszukiwanie organiczne, czy klikając w link; oraz jakie wykorzystali do tego urządzenie: mobilne czy stacjonarne.
Raport ten kolekcjonuje dane dotyczące użytkowników oglądających naszą stronę. Dzięki analizie tych danych otrzymujemy wiedzę o: danych demograficznych, np. wiek; danych geograficznych, takich jak: lokalizacja użytkownika; zachowania użytkownika, bowiem rozróżnimy powracającego i nowego gościa na stronie; technologii: urządzenie oraz używana przeglądarka. Powyższe wartości pokazują kierunek ulepszeń serwisu, np. dopracowanie wersji mobilnej strony.
Raport ten dostarczy dane, w jaki sposób użytkownik znalazł się na Twojej stronie. Różne kanały ruchu poddane analizie zostają, np.: paid search, organic search, referral, direct czy social, czyli wejścia za pośrednictwem serwisów społecznościowych: Facebook, Instagram.
Opcja „Alerty niestandardowe” prezentuje dane w przypadku nagłych spadków odwiedzin, mniejszej konwersji, zatem warto o niej pamiętać, ustawiając parametry pobierania danych.
Kluczowe wskaźniki oferowane przez Google Analytics:
Wiele osób zastanawiając się jak sprawdzać statystyki pozycjonowania, zwykle ma na myśli analizę pozycji w wyszukiwarce pod konkretne frazy kluczowe. Niestety, wpisywanie słów do okna wyszukiwarki i przeglądanie wyników nie jest zbyt dobrym rozwiązaniem. Google analizuje Twoją aktywność, lokalizację oraz preferencje, dlatego wyniki wyszukiwań będą spersonalizowane. W ten sposób nie sprawdza się pozycji strony internetowej. W takim razie jak to zrobić? Wystarczy odpowiednie narzędzie, a jest ich naprawdę sporo. Kompleksowym rozwiązaniem będzie zakup abonamentu w serwisie Senuto lub SEMrush, ale jeżeli interesuje Cię darmowe rozwiązanie, skorzystaj z SERP Robot.
Zobacz: Czym jest Passage Indeksing i jaki wykorzystać go do pozycjonowania?
Kolejnym błędem jest spoglądanie na zakładkę Średnia pozycja w Google Search Console w ujęciu całej strony internetowej. W tym miejscu nie sprawdzisz dokładnych wartości, a jedynie ogólne wyliczenia, które jak sama nazwa wskazuje, są uśrednione. Błąd ten często popełniają osoby niezaznajomione z SEO, pragnące szybko sprawdzić pozycję dla swojej strony internetowej. Niestety Średnia pozycja w GSC może wprowadzić Cię w błąd. Do kontrolowania pozycji w wynikach wyszukiwania wykorzystaj wcześniej wspomniane narzędzia. Charakteryzują się wysoką wiarygodnością i są często wykorzystywane przez specjalistów, którzy badają statystyki SEO.
Zwróć uwagę na to, co podpowiadają Ci poszczególne narzędzia. Świetnym przykładem jest GSC, gdzie w łatwy sposób znajdziesz błędy wykryte przez algorytmy Google, negatywnie wpływające na Twoją pozycję w wyszukiwarce. Następnie wyciągnij odpowiednie wnioski oraz podejmij właściwe kroki, aby zredukować nieprawidłowości na swojej stronie internetowej. Ignorowanie powiadomień wysyłanych przez Google Search Console to ogromny błąd!
Podczas analizy konkurencji unikach banalnych, wręcz irracjonalnych porównań, które wstępnie mogą wydawać się trafne. O czym mowa? Bardzo często administratorzy stron internetowych porównują między innymi ilość pozyskanych linków z konkurencją, czy to, ile tekstów znajduje się na poszczególnych witrynach. Pamiętaj, że algorytmy Google są aktualnie dobrze rozwinięte i od wielu lat więcej nie znaczy lepiej. Zasada ta tyczy się zarówno link buildingu, jak i tworzenia contentu. Chcesz wiedzieć więcej o pozycjonowaniu – przeczytaj nasz artykuł!