Na skróty
Reklama i promocja to dwa pojęcia, które często są używane wymiennie, lecz różnią się pod względem funkcji i celów. Zrozumienie tych różnic pomoże opracować skuteczną strategię komunikacji marketingowej. Reklama koncentruje się na informowaniu i przekonywaniu potencjalnych klientów o produkcie czy usłudze, natomiast promocja skupia się na tymczasowych zachętach motywujących do zakupu. Przeczytaj nasz artykuł i sprawdź różnice pomiędzy reklamą a promocją!
Reklama to płatna forma komunikacji, której celem jest przyciągnięcie uwagi i wywołanie określonej reakcji u potencjalnych klientów poprzez przedstawienie korzyści z produktu lub usługi. Wykorzystuje różnorodne media, m.in.:
Jej zadaniem jest budowanie świadomości marki i kształtowanie pozytywnego wizerunku.
Z kolei promocja odnosi się do krótkoterminowych działań mających na celu zwiększenie sprzedaży poprzez specjalne oferty, rabaty czy prezenty. Chociaż promocja może obejmować elementy reklamowe, główny nacisk w tym przypadku kładzie się na zachęcenie klienta do natychmiastowego działania.
Zdj 1. Przykład skutecznej promocji produktowej w serwisie Sephora.
Źródło: Sephora.
Koszty reklamy i promocji zależą od wybranych strategii oraz kanałów komunikacji. Reklama, zwłaszcza w prestiżowych mediach masowych, np. telewizja czy krajowe czasopisma, może generować znaczące koszty przekraczające nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych.
Polecana usługa: Strategia SXO od Semcore.
Według indywidualnych badań kanału YouTube – Sprawdzam Jak, za 30-sekundowy spot reklamowy w godzinach wieczornych należy zapłacić nawet ponad 105 tysięcy złotych.
Zdj 2. Ceny za 30-sekundowy spot reklamowy w TVP, TVN oraz Polsat.
Źródło: YouTube, kanał Sprawdzam Jak. Film pt.:”Ceny za reklamę w TVP, Polsat i TVN – Szokujące ceny za spot w TV! Przesada?!
Ceny za takie kampanie są często wysokie ze względu na szeroki zasięg i potencjalną skuteczność. Z drugiej strony, promocja, w zależności od jej rodzaju, może również być kosztowna, zwłaszcza jeśli dana firma oferuje znaczne rabaty czy drogie prezenty dla klientów. Jednak promocje czasowe często prowadzą do szybkiego wzrostu sprzedaży.
Spośród najpopularniejszych form reklamowych wyróżniamy nie tylko spoty telewizyjne oraz radiowe, ale także social media marketing, pozycjonowanie oraz płatne kampanie sponsorowane w wyszukiwarkach, czyli Google Ads.
Każda doświadczona agencja SEO zachęci klientów do inwestycji w jedną z najbardziej rentownych form reklamy – pozycjonowanie. Dzięki optymalizacji swojej strony internetowej pod kątem wyszukiwarek, możesz w ciągu 3-12 miesięcy pozyskać bardzo duży ruch organiczny, który przełoży się na sprzedaż lub korzystanie z Twoich usług. Wystarczy, że specjaliści zoptymalizują technicznie Twoją witrynę (tak, aby była wydajna, responsywna i interaktywna), zbudują naturalny profil odnośników dofollow (np. poprzez wpisy gościnne) oraz będą tworzyli regularny content (np. opisy kategorii i wpisy blogowe co kilka dni).
Właśnie dzięki tego typu działaniom, nasza firma Semcore osiąga prawie 60 tysięcy ruchu organicznego z bezpłatnych wyników wyszukiwania Google.
Zdj 3. Osiągnięcia Semcore na przestrzeni kilku lat za sprawą pozycjonowania.
Źródło: Ahrefs.
Social media marketing obejmuje wszelkie techniki zwiększające renomę marki poprzez media społecznościowe. Dotyczy to zarówno płatnych kampanii Facebook Ads, LinkedIn Ads czy też TikTok Ads, ale też standardowego dodawania postów w social mediach i zdobywania dodatkowych zasięgów poprzez liczne interakcje z internautami.
Zdj 4. Social media marketing w wykonaniu firmy Decathlon.
Źródło: Facebook.
Kampanie Google Ads są doskonałym dodatkiem do pozycjonowania – szczególnie na samym początku Twojej przygody z SEO. Wynika to z prostego powodu. Otóż niewypozycjonowane słowa kluczowe można śmiało zaimplementować do kampanii AdWords, dzięki czemu będziesz nieustannie pozyskiwał ruch z wyszukiwarek. Jak już dana fraza pojawi się w TOP 10 SERP-ów (ang. Search Engine Results Page), będziesz mógł zrezygnować z AdWordsów na konkretne słowo kluczowe.
Ważne w przypadku kampanii Google Ads jest zadbanie o jakość Twojej strony docelowej. Dzięki temu reklamy będą po prostu tańsze. Aby to osiągnąć, zdecyduj się na audyt SEO i zweryfikuj plusy oraz minusy swojego serwisu. Nasi eksperci chętnie udzielą Ci stosownej pomocy.
Przykładowa kampania AdWords w branży obuwniczej wygląda następująco:
Zdj 5. Przykładowa kampania Google Ads.
Źródło: Google.
Zawodowy copywriter specjalizujący się̨ w tworzeniu artykułów eksperckich dotyczących najważniejszych zagadnień związanych z SEO. Twierdzi, że nieustanne zmiany w tej dziedzinie napędzają go do dalszej pracy, a edukowanie innych pozwala mu wzrastać.