Marketing przemysłowy – poradnik
3 min
3 min
Na skróty
Prowadzenie działalności gospodarczej skupionej wokół produkcji dóbr skierowanych dla indywidualnego odbiorcy (ostatecznego konsumenta) wymaga określenia jego potrzeb, możliwości i dotarcia do niego określonymi kanałami komunikacji. To marketing konsumencki. Z kolei marketing przemysłowy skupia się na działaniach firm prowadzących biznes w ramach modelu B2B, adresowanego do innych firm. Co warto o nim wiedzieć?
Zdj 1. Sprzedajesz określone produkty firmom, które później np. wykorzystują je w produkcji? To marketing przemysłowy
Źródło: https://pixabay.com/photos/soldering-electronics-circuit-chip-7897827/
Marketing przemysłowy jest trudnym działem promocji marki. Wymaga sporego zaangażowania sił. Konkurencja w wielu branżach jest tak szeroka, że „wybicie” się spośród setek lub tysięcy podmiotów gospodarczych działających w tym samym sektorze wiąże się z mozolną, intensywną i wymagającą cierpliwości pracą.
Zanim jednak dowiesz się, na jakie elementy marketingu przemysłowego powinieneś zwrócić uwagę, zapoznaj się z dokładną definicją tego pojęcia i sprawdź, czy ten model działań marketingowych skierowany jest właśnie do Ciebie.
Marketing przemysłowy to działania zmierzające do pozyskania partnerów biznesowych w takim zakresie, aby tworzony przez przedsiębiorstwo produkt (lub usługa) weszły na stałe w łańcuch produkcyjny partnera lub były sprzedawane na skalę hurtową.
Wyodrębnia się trzy rodzaje marketingu przemysłowego:
Działania oparte na marketingu przemysłowym skierowane są więc do usługobiorców lub odbiorców produktu, którzy mogą być zainteresowani zakupem wykonywanych przez Ciebie dóbr. Przykładem może być hurtownia, która będzie chciała kupować od Ciebie owoce albo meble, albo fabryka mebli, która będzie zainteresowana zakupem odpowiedniego drzewa (jeżeli prowadzisz tartak).
W przemysłowym marketingu nie ma odbiorcy indywidualnego, spersonalizowanego. Są to wyłącznie firmy. Oznacza to, że wyłącznie przedsiębiorstwa działające w zakresie B2B (w całości lub po części) mogą być zainteresowane prowadzeniem działań promocyjnych na rzecz tzw. klienta biznesowego.
Marketing przemysłowy może skupiać się wokół promocji marki, określonego produktu lub gamy produktów i usług. Wszystko zależy od bieżącego zapotrzebowania Twojego przedsiębiorstwa. Wytyczenie celów to podstawowy i wstępny etap przygotowania do prowadzenia właściwych prac marketingowych.
Pozostałe cele marketingu przemysłowego skupiają się m.in. wokół:
Zdj 2. Transport, logistyka, obsługa klienta czy harmonogram produkcji – to wszystko elementy wpływające pośrednio na marketing przemysłowy
Źródło: https://pixabay.com/photos/industry-industry-4-web-network-3087393/
Działania marketingu przemysłowego muszą być przeprowadzone na podstawie zdefiniowanej grupy odbiorców i opracowanego, konkretnego planu. Co zaliczymy do strategii związanej z tym rodzajem promocji?
Zwróć uwagę na fakt, że marketing produktów i usług (jak zwany jest też marketing przemysłowy) wymaga kompleksowej analizy sytuacji wyjściowej. Powinien opierać się m.in. na badaniach potrzeb oraz preferencji nabywców danego dobra, a także odpowiadać na wszelkie pytania dotyczące np. łańcucha dostaw, efektywności produkcji oraz zróżnicowania asortymentu.
Musisz odpowiedzieć sobie na pytanie jak duże zamówienie jesteś w stanie zrealizować oraz czy udźwigniesz kolejne elementy produkcji. To stanowi kluczowy element przy wyszukiwaniu konkretnych odbiorców działań marketingowych.
W marketingu przemysłowym wykorzystuje się różne sposoby dotarcia do potencjalnego klienta. Które z nich są najskuteczniejsze?
Pamiętaj, że nie zawsze o skuteczności marketingowych działań przemysłowych decyduje budżet. Liczy się pomysł, prawidłowo określona grupa odbiorców i wykonawca. Agencja SEO z doświadczeniem dla biznesu może tak pozycjonować Twoją stronę pod konkretne frazy, że zyskasz bardzo duże grono klientów stosunkowo niewielkimi środkami.
Dziennikarz, copywriter i przedsiębiorca, który działa w branży od ponad 10 lat. Wykładowca Uniwersytetu Mikołaja Kopernika i licencjonowany konferansjer. Zajmuje się przygotowywaniem eksperckich treści związanych z marketingiem, a w szczególności pozycjonowaniem treści. Praca jest dla niego największą pasją.