Współpraca zwiększa popularność. Oprócz uważania na to, z kim się współpracuje należy zwracać uwagę na zasady. Influencer marketing polega na ścisłych działań w porozumieniu z influencerami w celu wypromowania Twojej firmy czy zareklamowania produktu. Jeśli dobierzesz odpowiednią osobę, to możesz być pewien, że zwiększy się świadomość twojej marki. Popularność wzrośnie, co będziesz mógł zaobserwować nie tylko po wzroście obserwujących, ale także sprzedaży. Niezwykle istotne jest właśnie to, kogo wybierzesz do współpracy, jeśli będzie to zła decyzja, to jedynie poniesiesz niepotrzebne koszty przy minimalnym wzroście zainteresowania Twoją marką. Jednak najistotniejsze są ustalenia pisemne dotyczące całej promocji.
Na skróty
Umowa to konieczność
Wszystkie warunki współpracy muszą być zawarte w umowie. Zabezpiecza to zarówno Ciebie, jak i influencera. Dlaczego? Osoba, z którą współpracujesz będzie miała dokładnie określone wynagrodzenie, sposoby promowania Twojej marki, przepisy prawne, zasady. Będzie też wiedziała jak działać w przypadku niespodziewanych sytuacji. Ty natomiast masz gwarancję wykonania przez tę osobę określonych działań, ale także znasz ich charakter. Niekiedy załącznikiem do umowy jest także plan działania influencera. Określa się w niej to, w jakich terminach wykona on określone czynności, w jaki sposób to zrobi, co wtedy powie. Wielu influencerów się na to godzi, jednak często na początku to oni proponują taki plan – musi być on bowiem zgodny z ich wizerunkiem. Dopiero potem dyskutowane są Twoje uwagi, spostrzeżenia i propozycje zmian.
Nie oczekuj niemożliwego
To, że dany twórca internetowy ma duże zasięgi nie oznacza, że promowanie przez niego Twojej marki będzie skutkowało niewyobrażalnymi skokami popularności. Weź poprawkę na to, że jedynie pewien procent obserwujących daną osobę będzie realnie zainteresowany Twoimi produktami lub usługami. Pod żadnym pozorem nie zawieraj w umowie tego, jaki ma być efekt, czyli ile obserwujących masz zyskać, a tym bardziej o ile ma wzrosnąć Twoja sprzedaż. Nikt się na to nie zgodzi, ponieważ nie da się przewidzieć tego, jaki będzie efekt danej kampanii. Możesz jedynie przewidywać, ale nie wymagaj.
To bardzo istotna kwestia. Zawsze zwracaj uwagę na czas współpracy. Nie tylko dlatego, aby mieć pewność, że influencer nie będzie w danym okresie promował konkurencyjnej firmy, ale także po to, aby promocję rozłożyć w czasie i zaplanować jej kolejne etapy. Najbardziej efektywne są kampanie marketingowe, które mają dłuższy czas – są lepiej zapamiętane przez odbiorców.
Pamiętaj o poufności
Poufność jest ważnym zapisem. W umowie powinny znaleźć się zapisy na ten temat. Zarówno dotyczące tego, że influencer nie poda nikomu kwoty, jaką zarobił, ale nie może on też udostępniać warunków współpracy. Być może zechcesz w przyszłości współpracować z innymi twórcami internetowymi, z każdym z nich ustalaj indywidualne zasady współpracy w oparciu o poufność. Inne warunki finansowe zaproponujesz komuś, kto ma setki tysięcy obserwatorów i mocno zaangażowanych odbiorców, a inne istagramerowi, którego zasięg to zaledwie kilka tysięcy obserwujących.
Małym markom się to nie opłaca?
To popularny mit. Mniejsze marki, z niedużym budżetem również mogą skorzystać na współpracy. Nie musisz dobierać topowych instagramerów. Wystarczy, że zdecydujesz się na osobę, która trafia do grupy odbiorców odpowiadających Twoim założeniom. Jeśli produkujesz żywność ekologiczną, to nie musisz współpracować z najpopularniejszymi – skup się na tych, których styl życia wygląda właśnie tak, których społeczności zależy na tym, aby odżywiać się zdrowo. Obserwujących będzie mniej, ale będą to osoby realnie zainteresowane zakupami u Ciebie. Taka współpraca nie będzie tak droga, jak z influencerami popularnymi niczym gwiazdy, ale może zapewnić Ci duże korzyści.
Zanim rozpoczniesz współpracę z jakimkolwiek influencerem dokładnie przeanalizuj jego działania w internecie. Uchroni Cię to przed kryzysem wizerunkowym. Wiele firm przez to, że nie sprawdziły z kim współpracują, wiele straciło. Sprawdź czy dana osoba nie wygłasza kontrowersyjnych treści, czy to politycznych czy związanych ze światopoglądem. Ponadto zweryfikuj ile obserwujących jest rzeczywiście aktywnych, czy dany influencer nie kupuje followersów. Chodzi Ci o rzetelnych partnerów, a więc prześwietlaj każdego dokładnie.
Jak przygotować się do współpracy z influencerami?
Koniecznie zawrzyj umowę na piśmie. Muszą być w niej opisane wszystkie warunki współpracy. Dokładnie przeanalizuj działalność danego influencera w internecie oraz źródło jego popuylarności. Jeśli uważasz, że to dla ciebie za dużo – zawsze możesz skorzystać z pomocy agencji. Na bieżąco obserwują one poczynania influencerów i zaproponują Ci do współpracy dopasowane osoby. Jednak pamiętaj, że prowizja agencji potrafi być duża i może jednak warto zaaangazować się samodzielnie, czy zlecić to do działu marketingu.