Czym jest web design?
3 min
3 min
Na skróty
Firmowa strona internetowa to nie tylko „własne miejsce w sieci”, ale także bardzo skuteczne narzędzie marketingowe. Aby jednak spełniała swoje zadanie i przyczyniała się do wzrostu sprzedaży, musi być dobrze zaprojektowana. A to zadanie dla web designerów, czyli specjalistów od projektowania witryn internetowych. Czym jest web design oraz jakimi zasadami się kieruje? Na te pytania odpowiemy w dzisiejszym wpisie.
Pod hasłem web design kryje się proces projektowania interfejsu oraz szaty graficznej witryny internetowej. Od stworzenia „mapy podróży użytkownika”, czyli ścieżki, którą klienci pokonują podczas interakcji ze stroną, przez rozplanowanie rozmieszczenia i wzajemnych interakcji poszczególnych elementów witryny po dobór kolorów.
Co ciekawe, historia web designu jest krótsza, niż mogłoby się wydawać. Pierwsze strony internetowe były niewiele bardziej zaawansowane od prostych dokumentów tekstowych; dopiero druga połowa lat 90. przyniosła (wraz z rozwojem CSS-a i jego arkuszy stylów oraz języka JavaScript) inne spojrzenie na tworzenie witryn WWW — stawiające wygląd strony na równi z jej treścią. Jeszcze więcej lat minęło, zanim projektanci stron skupili się na tym, co dziś jest w web designie najważniejsze — czyli doświadczeniach użytkownika.
Współczesny web design dzieli się na dwie składowe:
Pracujący nad nimi projektanci korzystają przede wszystkim z zaawansowanych programów graficznych oraz aplikacji do budowy makiet (takich jak Figma, Sketch czy Adobe XD).
Projektowanie stron internetowych wielu osobom kojarzy się z programowaniem — a są to dwa różne zagadnienia. Za projekt strony odpowiada web designer. A za jej budowę i wdrożenie — web developer. Oczywiście, jeden nie może pracować bez drugiego; warto o tym pamiętać, jeśli planujesz rozwój własnej strony.
Web design nie jest również tym samym, co grafika komputerowa — a dosyć często używa się tych pojęć zamiennie. Znaczenie tego drugiego jest o wiele szersze i obejmuje wszystkie materiały wizualne tworzone przy pomocy oprogramowania cyfrowego.
Jeżeli zamierzasz zatrudnić web designera do pracy nad stroną swojej firmy — lub, być może, sam jesteś początkującym projektantem — przygotowaliśmy dla Ciebie opis pięciu pojęć, o których na drodze do stworzenia atrakcyjnej, funkcjonalnej i konwertującej (!) witryny nie można zapomnieć.
Zawodowy copywriter oraz student psychologii na Uniwersytecie Warszawskim. W świecie marketingu internetowego równie mocno, co chwytliwe (i wartościowe) treści interesuje go dobry design. Gdy nie zajmuje się tworzeniem contentu, odkrywa perełki kina niezależnego i pracuje nad własnymi opowiadaniami.