Na skróty
Prowadzenie własnego sklepu internetowego jest dużym wyzwaniem — nie tylko od strony marketingowej i logistycznej, ale także technicznej. Dużym ułatwieniem są platformy e-commerce, pozwalające zbudować sklep w oparciu o już gotową architekturę — takie jak Magento, któremu poświęciliśmy poniższy artykuł. Jakie oferuje możliwości i czy warto z niego skorzystać?
Magento — a właściwie Adobe Commerce — to rozbudowana platforma e-commerce, umożliwiająca zarządzanie każdym aspektem funkcjonowania sklepu internetowego: od katalogu produktów, przez zamówienia oraz bazę klientów po treści marketingowe.
Zdj 1. Magento pozwala stworzyć nawet… bazę punktów odbioru przesyłek.
Źródło: Integracja Magento 2 z eNadawca – Poczta Polska — Smartmage
Platforma w swojej pierwszej wersji (Magento 1.0) została wydana w 2008 roku — od razu w wersji open source, gwarantującej programistom pełen dostęp do kodu platformy. Z tego między innymi względu szybko zyskała sobie uznanie pracujących nad kolejnymi sklepami web developerów — i trafiła w ręce rynkowych gigantów: najpierw eBay’a, a w 2020 roku — Adobe. Obecnie wspieraną wersją platformy jest Magento 2, które w zeszłym roku przeszło rebranding i przeobraziło się w Adobe Commerce (społeczność platformy wciąż jednak chętniej używa oryginalnej nazwy).
Standardowa wersja Magento (Open Source) dostępna jest bez jakichkolwiek opłat. Oferuje ona wszystkie funkcjonalności, które są niezbędne przy prowadzeniu platformy e-commerce na małą i średnią skalę — i wybiera ją większość przedsiębiorców działających z pomocą Magento. Dla największych sklepów dedykowana jest zaś wersja płatna (Commerce), gwarantująca zgodność z międzynarodowymi standardami bezpieczeństwa płatności i ochrony danych. Koszt licencji zależy od przychodów sklepu i wynosi od 22 tysięcy do nawet… 250 tysięcy dolarów rocznie.
Ze względu na to, jak rozbudowaną i wymagającą platformą jest Magento, zazwyczaj wdraża się ją na serwerach dedykowanych właśnie działalności e-commerce — warto o tym pamiętać przy wyborze dostawcy hostingu!
Jeżeli zastanawiasz się, czy warto postawić swój nowy sklep na Magento (lub przenieść go z innej platformy), możemy przedstawić kilka dobrych argumentów „za”:
Zdj 2. Rozbudowana biblioteka rozszerzeń Magento pozwala zintegrować sklep z każdą niezbędną usługą.
Źródło: Magento marketplace — LearnWoo
Tak rozbudowana platforma jak Magento powinna sprostać wymaganiom e-commerce’ów wszystkich rozmiarów. My jednak polecamy ją przede wszystkim właścicielom większych sklepów, szukającym najbardziej zaawansowanych funkcjonalności — oraz tym, którzy chcą w przyszłości uniknąć problemów ze skalowaniem swojej działalności.
W przypadku biznesów działających na nieco mniejszą skalę radzimy zastanowić się, czy tak złożony system sprzedażowy rzeczywiście jest do ich prowadzenia niezbędny — być może lepszym rozwiązaniem okaże się np. Shopify lub WooCommerce.
Zawodowy copywriter oraz student psychologii na Uniwersytecie Warszawskim. W świecie marketingu internetowego równie mocno, co chwytliwe (i wartościowe) treści interesuje go dobry design. Gdy nie zajmuje się tworzeniem contentu, odkrywa perełki kina niezależnego i pracuje nad własnymi opowiadaniami.