Jak sprzedawać na marketplace?
3 min
3 min
Na skróty
Rynek e-commerce rozwija się niezwykle dynamicznie. Jeszcze 10 lat temu był raczej niszowym elementem ekspansji przedsiębiorstwa. Dziś handel w sieci to podstawa funkcjonowania wielu firm. Sprzedaż w Internecie odbywa się poprzez własne sklepy internetowe (przygotowywane przez profesjonalne firmy) albo ogólnodostępne marketplace. Co warto wiedzieć o takich platformach? Wyjaśniamy najważniejsze kwestie i podpowiadamy, jak tam sprzedawać.
Zdj 1. Marketplace to duże platformy przeznaczone do sprzedaży internetowej
Źródło: https://pixabay.com/photos/e-commerce-online-commerce-3692440/
Co to jest marketplace? Sprzedaż przy pomocy specjalnie przystosowanych do tego platform. Użytkownik zakłada konto na określonym portalu i wystawia tam swój towar. Marketplace udostępnia pełne wsparcie sprzedażowe, oprogramowanie i dodatkowe możliwości (jak np. pozycjonowanie produktów) w zamian za uzyskanie prowizji od sprzedaży lub określony abonament.
Sprzedaż na marketplace (niezależnie czy mówimy np. o Allegro, eBay czy marketplace funkcjonującym na Facebooku) wymaga kompleksowego podejścia. Dobrze jest przygotować strategię rozwoju w tym kierunku. To ułatwi wskazanie celów i drogi rozwoju przedsiębiorstwa, bazując na sprzedaży na konkretnych platformach.
Na jakie elementy musisz jeszcze zwracać uwagę, sprzedając na marketplace?
Pamiętaj, że marketplace bazuje na marce. Sprzedaż jest często wynikiem opinii na temat Twojego sklepu u innych użytkowników. Im dłużej jesteś na rynku, masz wyjątkową renomę i szeroki asortyment, tym lepiej będą postrzegać Cię potencjalni odbiorcy – szybciej też dotrzesz do nowych klientów i zbudujesz renomowaną markę, która będzie ceniona w sieci.
Zdj 2. Jedną z zalet marketplace jest zabezpieczony i nowoczesny system płatności
Źródło: https://pixabay.com/photos/payment-online-payment-card-payment-4334491/
Marketplace to miejsce przeznaczone dla różnego rodzaju przedsiębiorców, a także osób prywatnych. Umożliwia wystawienie pojedynczego przedmiotu lub całej serii towarowej. Umożliwia sprzedaż zorganizowaną (poprzez system płatności) i pośredniczy w przekazaniu faktury VAT.
Z marketplace korzystają duże sklepy, które posiadają własne platformy e-commerce, producenci określonych towarów, a także sprzedawcy działający na lokalną skalę. Dają na tyle szerokie możliwości, że każdy znajdzie przestrzeń do funkcjonowania.
Wielu przedsiębiorców wątpi jednak, czy warto sprzedawać na marketplace. Wskazują szczególnie na wysokie prowizje lub konieczność opłat abonamentowych za korzystanie z danej platformy. Mimo to, sprzedawanie przez takiego pośrednika daje wiele możliwości. Jakich?
Marketplace to ogromne możliwości, z których trzeba korzystać rozsądnie. Jeżeli osiągniesz sukces na jednej z platform, łatwiej będzie także rozkręcić swój własny sklep internetowy.
Dziennikarz, copywriter i przedsiębiorca, który działa w branży od ponad 10 lat. Wykładowca Uniwersytetu Mikołaja Kopernika i licencjonowany konferansjer. Zajmuje się przygotowywaniem eksperckich treści związanych z marketingiem, a w szczególności pozycjonowaniem treści. Praca jest dla niego największą pasją.