Na skróty
Niektóre błędy www nie są związane z funkcjonowaniem strony internetowej, a nieprawidłowym działaniem użytkowników sieci. Skutek występowania tego typu errorów jest jednak podobny – strona nie ładuje się, albo jest wyświetlana w nieprawidłowy sposób. Jednym z częściej wyświetlanych błędów jest 405. Co on oznacza, jak wpływa na wyświetlanie strony i jak można go naprawić?
Zdj 1.: Błąd 405 jest dość często spotykany. W jaki sposób go wyeliminować?
Źródło: https://www.dreamhost.com/blog/wp-content/uploads/2023/04/What-Is-the-405-Method-Not-Allowed-Error.jpg
Błędy 4xx spowodowane są przez użytkowników witryny internetowej. Chociaż to internauci generują tego rodzaju problemy, naprawa ich spada na administratora strony, a skutki działania błędów odbijają się np. na wynikach sprzedaży lub utrudniają prawidłowe pozycjonowanie. Z tego względu każdy posiadacz witryny sieciowej powinien znać charakterystykę działania błędu 405 i powinien potrafić go wyeliminować.
Błąd 405 (znany również jako Method Not Allowed) oznacza, że serwer odebrał i przetworzył żądanie klienta, ale odrzucił jego prośbę ze względu na nieprawidłowy dobór metody. W praktyce błąd ten wyświetla się, gdy użytkownik witryny chce ją odwiedzić, ale używa w tej sprawie niedozwolonej metody http.
Dodajmy, że błąd 405 nie jest często spotykany, ale bardzo utrudnia prace SEO. Najczęściej może wyeliminować go sam użytkownik, ale jeżeli powtarza się często – konieczna jest nowa konfiguracja serwera. Inaczej trudno o zbudowanie odpowiedniej wiarygodności witryny.
Przyczyną wyświetlania błędu 405 jest najczęściej źle skonfigurowana przeglądarka internetowa, która używa złej metody HTTP do otwierania witryn www. Przykładowo – do komunikowania się z serwerami korzysta z metody zwanej GET, podczas, gdy serwery są kompatybilne wyłącznie z POST.
W takiej sytuacji serwer blokuje dostęp do strony internetowej, traktując użytkownika jako możliwe zagrożenie dla strony internetowej. Pozostałe przyczyny pojawiania się błędów 405:
Dodajmy, że sam komunikat 405 nie świadczy o tym, jaka jest przyczyna wyświetlania się błędu 405. Jeżeli do takiego dojdzie, konieczne będzie dogłębne sprawdzenie powodów problemu i wyeliminowanie ich.
Zdj 2. Niekiedy użytkownikom stron pojawia się taki komunikat, oznaczający błąd 405
Źródło: https://img.jakwybrachosting.pl/blad-405.jpg
Podobnie jak inne błędy 4xx – 405 też wpływa na optymalizację strony internetowej. Przede wszystkim obniża on zaufanie do strony internetowej z punktu widzenia użytkowników. Co więcej, obniża on rating SXO dla algorytmów wyszukiwarki. Pogarsza także opinię ogólną o firmie (która jest właścicielem strony internetowej), utrudnia pozyskiwanie nowych klientów i uniemożliwia zwiększenie sprzedaży (jeżeli dotyczy sklepu internetowej).
Przy nagminnie wyświetlającym się błędzie 405 nie ma możliwości mówić o zwiększaniu współczynnika konwersji i poprawianiu widoczności witryny internetowej w wyszukiwarce Google.
Każda agencja SEO, która przeprowadza audyt SEO na początku pracy powinna sprawdzić, czy błąd 405 nie dotyczy optymalizowanej strony internetowej, a także wyeliminować go, jeżeli istnieje taka konieczność już na samym początku działań.
Jeżeli błąd występuje ze względu na działania użytkownika, a ten jest świadomy powodów jego emisji – nie będzie to zależało od właściciela strony. Wystarczy niekiedy wyczyścić ciasteczka i historię przeglądanych stron internetowych oraz „scashować” stronę, czyli wyczyścić pozostałe elementy pamięci podręcznej.
W wielu przypadkach użytkownicy nie są jednak świadomi tego, dlaczego na stronie internetowej pojawia się wspomniany już błąd sieciowy. Co w takiej sytuacji może zrobić administrator www? Warto przeanalizować krok po kroku konfigurację strony internetowej, a następnie umożliwić przetwarzanie wszystkich metod komunikowania się przez HTTP. Warto też sprawdzić, czy zaktualizowane wtyczki, czy CMS nie zblokowały wcześniejszych konfiguracji i nie sprawiły, że użytkownicy nie mogą (za pomocą standardowych ustawień) otworzyć witryny.
Dziennikarz, copywriter i przedsiębiorca, który działa w branży od ponad 10 lat. Wykładowca Uniwersytetu Mikołaja Kopernika i licencjonowany konferansjer. Zajmuje się przygotowywaniem eksperckich treści związanych z marketingiem, a w szczególności pozycjonowaniem treści. Praca jest dla niego największą pasją.