Co to jest efekt Dunninga-Krugera i jaki wpływ wywiera na marketingowców?
3 min
3 min
Na skróty
Niekiedy – pod wpływem doświadczenia, rutyny, dużego ego – pracownik lub przedsiębiorca może stracić stały grunt pod nogami, bujając w obłokach, będąc przekonanym jednocześnie o swojej nieomylności. Dotyczy to wielu branż, w tym m.in. marketingu i prowadzi do oderwania od rzeczywistości i problemów w działaniu zawodowym. Takie zachowanie dokładnie opisuje efekt Dunninga-Krugera. Co warto o nim wiedzieć?
Zdj 1. Efekt Dunninga-Krugera może mieć znaczny wpływ na marketing
Źródło: https://pixabay.com/pl/photos/marketing-kobieta-podj%C4%85%C4%87-biznes-942992/
Efekt Dunninga-Krugera to popularne pojęcie spotykane w psychologii. Wskazuje na niepożądane zachowanie zawodowe, które może zmylić pracownika przekonanego o swojej ogromnej wiedzy i doświadczeniu.
Specjaliści definiują efekt Dunninga-Krugera jako błąd poznawczy, w którym to niewykwalifikowana w danej dziedzinie życia ma tendencję do bardzo dużego mniemania o sobie i znacznego przeceniania swojej umiejętności w dziedzinie. W psychologii spotyka się też przykłady, gdy doświadczeni wykonawcy zaczynają gubić się na rynku, mając przeświadczenie o swojej nieomylności lub wysoko wykwalifikowani pracownicy zaniżają swoją samoocenę, uważając, że nie nadają się do działania.
Osoby, które mają tendencję do zachowania zdefiniowanego w efekcie Dunninga-Krugera będą usilnie przekonywać do swoich racji, bez przyjmowania jakichkolwiek argumentów z zewnątrz. Efekt Dunninga-Krugera wyklucza całkowicie możliwość dyskusji, utrudnia negocjacje i wywołuje złość. Jest bardzo negatywnie postrzeganym zjawiskiem w biznesie.
Na efekt Dunninga-Krugera „zapadają” niekiedy marketingowcy – zarówno ci bardziej doświadczeni, jak i osoby, które dopiero zaczynają przygodę ze sprzedażą, PR-em, promocją wewnętrzną czy reklamą. Na czym polega efekt Dunninga-Krugera w marketingu?
Przede wszystkim marketingowiec zaczyna przeceniać swoje umiejętności i wiedzę. Jest przekonany, że idealnie zna potrzeby rynku, charakterystykę grupy docelowej i możliwości sprzedażowe produktu. Rezygnuje z konieczności prowadzenia badań rynkowych, nie chce też przyjąć do siebie argumentów klienta czy osób z zewnątrz.
Dodajmy też, że osoby dotknięte efektem Dunninga-Krugera mogą mieć problem ze zrozumieniem nowych trendów marketingowych czy innowacyjnych narzędzi. Ma negatywne skutki, które odbijają się na sprzedaży produktu i usługi, a także postrzeganiu marki przez klientów.
Jeżeli marketingowcy w przedsiębiorstwie popadają w efekt Dunninga-Krugera, ma to poważne skutki na działaniach promocyjnych w danej firmie. Marka przeceniająca swoją pozycję na rynku pracy może wysyłać zbyt sugestywne komunikaty, które oparte są na nadzwyczajnej pewności siebie i nieadekwatne do potrzeb oraz percepcji klienta. Jakie zagrożenia niesie efekt Dunninga-Krugera?
Zdj 2. Warto eliminować występowanie efektu Dunninga-Krugera w marketingu
Źródło: https://pixabay.com/pl/photos/uruchomienie-biznes-biznesmen-594127/
Walka z efektem Dunninga-Krugera jest możliwa. Warto zadawać sobie pytania na temat wiedzy i umiejętności, wskazując również na skutki braku doszkalania się czy wskazywać na konsekwencje nieprawidłowego toku myślenia. W dyskusji z marketingowcami dotkniętymi efektem nie należy wchodzić w emocjonalną polemikę, a skupić się na zadawaniu pytań, na które odpowiedź będzie trudna. To pomoże wyjść z tej patowej sytuacji.
Dziennikarz, copywriter i przedsiębiorca, który działa w branży od ponad 10 lat. Wykładowca Uniwersytetu Mikołaja Kopernika i licencjonowany konferansjer. Zajmuje się przygotowywaniem eksperckich treści związanych z marketingiem, a w szczególności pozycjonowaniem treści. Praca jest dla niego największą pasją.