Czym jest Latent semantic indexing (LSI keywords) w SEO?
3 min
3 min
Na skróty
Tworząc content, który ma osiągnąć oczekiwaną widoczność w Google, z całą pewnością korzystasz z narzędzi pomagających w wytypowaniu słów kluczowych do tych tekstów. Zapewne wielokrotnie zdarzyło Ci się użyć LSI keywords, a o tym nie wiesz. Co to za frazy? Jakie mają znaczenie i czy pomogą Ci w pozycjonowaniu witryny?
Ukryte indeksowanie semantyczne (ang. Latent Semantic Indexing) to proces przetwarzania języka naturalnego. Chodzi o korzystanie z semantycznych słów kluczowych. Nie są to absolutnie synonimy. To pojęcia nawiązujące do głównej frazy, na którą pozycjonowany jest dany content – innymi słowy wyrażenia łączące się z daną frazą, ułatwiające zrozumienie treści strony robotowi Google. W języku polskim mamy wiele słów o kilku znaczeniach. Przykładem jest golf, który może być:
Dzięki semantycznym słowom kluczowym Google wie, czego dotyczy Twoja treść. Jeśli w witrynie znajdują się takie słowa jak: auto, pojazd, silnik, koła, to na tej podstawie algorytm wie, jaki jest temat serwisu. W tym przypadku chodzi o model pojazdu firmy Volkswagen. Jeśli w witrynie brakuje contentu, słów powiązanych semantycznie, Google nie ma pewności, czego dotyczy. To może wpłynąć na pozycje zajmowane przez witrynę.
Czy zatem ma to duże znaczenie w SEO? Tak, ale zdaniem Johna Muellera LSI keywords… to nie żadne techniki SEO – takie frazy nie istnieją. Doświadczenia SEO-wców pokazują jednak, że komentarze przedstawicieli firmy Google często mijają się z wnioskami z przeprowadzonych testów.
Źródło: https://x.com/JohnMu/status/1156293862681468929
Jeśli przygotujesz merytoryczny content, to prawie na pewno nie wymaga on szczególnej optymalizacji pod kątem LSI. Po prostu zawiera słowa powiązane semantycznie. Jest to całkowicie naturalne. Trudno przygotować wysokiej jakości tekst, bez użycia fraz związanych z danym zagadnieniem. Inna sprawa, że wyszukiwarki są coraz lepiej dopracowane i mają mniej problemów ze zrozumieniem przekazu.
Jak zatem można wyszukać semantyczne słowa kluczowe do tekstów? Możesz skorzystać z różnych narzędzi i funkcji zapewnianych przez Google.
„Związane z tym wyszukiwaniem”
Kiedy wyślesz dane zapytanie do wyszukiwarki Google, w wynikach pojawi się również taki blok podpowiedzi związanych z daną frazą. Na tej podstawie możesz ustalić, jakie zagadnienia warto uwzględnić w treści, używając sugerowanych zwrotów.
Podpowiedzi w Google
Kiedy zaczniesz wpisywać dane zapytanie, Google wyświetli związane z nim podpowiedzi. Nie musisz pisać do końca – wystarczy że klikniesz daną propozycję. To bardzo dobre źródło fraz, które możesz wykorzystać jako semantyczne słowa kluczowe.
Planer słów kluczowych Google Ads
Zaloguj się do systemu reklamowego Google Ads i skorzystaj z dostępnego w nim narzędzia – planera słów kluczowych. Narzędzie wyświetli proponowane frazy wraz ze średnią liczbą wyszukiwań miesięcznie.
Google Trend
Dzięki temu narzędziu możesz analizować, jakie zagadnienia związane z Twoją branżą są obecnie na czasie. Warto regularnie zaglądać do tego rozwiązania, gdyż może Ci ono podpowiedzieć frazy, które zupełnie nie przyjdą Ci na myśl. Pamiętaj, że według Google kilkanaście procent wszystkich zapytań wysyłanych w danym dniu do wyszukiwarki nie było użytych nigdy wcześniej.
Źródło: https://trends.google.com/trends/explore?q=%2Fm%2F06kl92&date=now%201-d&geo=PL
Jeśli tworzysz treść na temat Ci znany, umieszczanie takich słów kluczowych odbywa się całkowicie naturalnie. Po prostu nie jesteś w stanie pominąć tych fraz, pisząc o danym zagadnieniu. Pamiętaj, aby tworzyć content dla odbiorcy, odpowiadając na pytania związane z daną tematyką. Jeśli umieszczasz słowa kluczowe, to tylko naturalnie. Nie upychaj ich na siłę, gdyż to nie przyniesie żadnych korzyści, a przy okazji może zaszkodzić.
Przedsiębiorca związany z branżą SEO od 2004 roku. Tworzy content o tematyce marketingu online, finansów, nieruchomości i podróży. Rozwija własne serwisy tematyczne.