UXNarzędzia

Smartlook — narzędzie do nagrywania sesji i analizy zachowań

3 min czytania
Smartlook — narzędzie do nagrywania sesji i analizy zachowań

W dzisiejszym wpisie przybliżymy narzędzie Smartlook — aplikację do monitorowania i analizy zachowań użytkowników stron WWW (i nie tylko). Poznaj jej możliwości — i dowiedz się, dlaczego warto ją przetestować.

Smartlook — co to?

Smartlook to należąca do amerykańskiego giganta informatycznego — firmy Cisco — platforma online, umożliwiająca zapisywanie, obserwację oraz analizę aktywności, jakie podejmują użytkownicy na naszej stronie internetowej. Pozwala zobaczyć m.in., jakimi „ścieżkami” poruszają się użytkownicy pomiędzy sekcjami witryny; przy których elementach spędzają najwięcej czasu, jak radzą sobie z formularzami, a nawet — które przyciski klikają najczęściej.

Narzędzie dedykowane jest nie tylko stronom WWW oraz aplikacjom webowym — tak jak np. konkurencyjny, nieco popularniejszy Hotjar — ale wspiera także aplikacje mobilne

Wyróżnia się również bardzo prostą, bezproblemową integracją. Ze Smartlook można połączyć tak naprawdę każdą witrynę: niezależnie, czy została zbudowana od zera, czy w którymś z popularnych CMS-ów/kreatorów WWW. Wystarczy dodać kilka linijek do kodu JavaScript strony — i gotowe. W równie prosty sposób możemy zintegrować narzędzie z platformami pokroju Slacka czy Zapiera.

Najważniejsze funkcje Smartlook

Jeżeli chodzi o to, co oferuje nam „narzędziownik” Smartlooka — znajdziemy w nim tak naprawdę wszystko, co będzie potrzebne do wnikliwej analizy jakościowej doświadczeń, jakie towarzyszą korzystaniu z naszej strony/aplikacji.

Podstawową funkcją są always-on recordings, czyli dostęp do nagrań całych sesji użytkowników na stronie — od momentu jej otwarcia do opuszczenia witryny. Zapisane nagrania możemy oczywiście filtrować według całej palety właściwości: czasu trwania sesji, liczby wykonanych działań, lokalizacji, systemu operacyjnego, z którego korzysta użytkownik, a nawet tego, skąd trafił on na naszą stronę. Dzięki temu nie musimy analizować każdej sesji — a tylko te, które mogą dać nam wartościowe insighty; możemy także porównywać zachowania różnych grup odbiorców.

Zobacz  Czym jest narzędzie Perplexity AI?

Bardzo przydatną opcją jest przy tym śledzenie eventów. Smartlook pozwala zdefiniować, na jakich aktywnościach użytkowników chcemy skupić analizę (na kliknięciach w przycisk Call to action? A może na interakcjach z koszykiem zakupowym?). A następnie — sam filtruje zapisane nagrania sesji tak, by odtworzyć tylko te momenty, które rzeczywiście nas interesują.

Mamy też do dyspozycji narzędzie do analizy tzw. lejków (funnels) — czyli ścieżek, po jakich mogą poruszać się użytkownicy strony, docelowo mających prowadzących do konwersji. Smartlook pozwala nam wyznaczyć taką ścieżkę — czy to przy pomocy linków do kolejnych podstron, czy powiązanych ze sobą eventów — i, na podstawie zapisanych nagrań sesji, analizować: na którym etapie potencjalni klienci wypadają z lejka? Jaki ich odsetek dociera do samego końca i, na przykład, dokonuje zakupu? A jaki — dodaje produkty do koszyka, ale ich nie kupuje?

Poza narzędziami opartymi na nagraniach sesji Smartlook generuje także mapy ciepła (heatmaps) — dostępne jednak tylko dla stron WWW i aplikacji webowych. Dlaczego? Z jednego powodu — heatmaps są po prostu graficznym przedstawieniem tego, jak zachowują się kursory użytkowników. Pokazują, jakie elementy najczęściej klikają odwiedzający, jak przesuwają kursor przy przechodzeniu do kolejnych podstron, gdzie się zatrzymują, a także — jak daleko „scrollują” stronę.

Kto powinien przetestować Smartlook? Podsumowanie

Z każdego z tych narzędzi możemy korzystać już w wersji darmowej Smartlooka. Cisco oferuje co prawda również i płatne wersje swojej platformy (od 55 euro miesięcznie), ale na potrzeby mniejszych serwisów, darmowy pakiet powinien w zupełności wystarczyć. 

Zobacz  Co to jest kerning? Typografia na stronach internetowych

Dlatego też polecamy sprawdzić jego możliwości wszystkim:

  • badaczom oraz projektantom doświadczeń użytkownika (UX);
  • specjalistom od SXO oraz, szerzej, digital marketingu;
  • właścicielom sklepów e-commerce, którzy zastanawiają się, jak zwiększyć sprzedaż;
  • specjalistom zajmującym się obsługą klienta — nagrania sesji pozwalają zidentyfikować przyczynę wielu ich problemów.

Przy okazji, warto też porównać możliwości Smartlooka z podobnymi narzędziami — na przykład z Hotjar, o którym piszemy w innym artykule

Zawodowy copywriter oraz student psychologii na Uniwersytecie Warszawskim. W świecie marketingu internetowego równie mocno, co chwytliwe (i wartościowe) treści interesuje go dobry design. Gdy nie zajmuje się tworzeniem contentu, odkrywa perełki kina niezależnego i pracuje nad własnymi opowiadaniami.

Udostępnij

Oceń tekst

Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak głosów - oceń jako pierwszy!

Zapytaj o ofertę SEO
Dołącz do newslettera
Powiązane artykuły Najnowsze Popularne

Zbuduj Twój potencjał SEO

Skonsultuj z nami Twoją sytuację w wyszukiwarce. Porozmawiajmy o Twoich celach i możliwościach współpracy