Jeżeli sprzedajesz produkty poprzez sklep internetowy i zastanawiasz się, jak zadbać o marketing własnego biznesu, dobrym rozwiązaniem będzie wdrożenie eksperckiego bloga. Publikowane artykuły powinny być merytoryczne oraz ciekawe, a prędko znajdziesz zainteresowanych czytelników, którzy będą wyczekiwać na kolejne teksty. Sprawdź, jak zostać ekspertem w e-commerce!
Na skróty
Blog ekspercki w sklepie internetowym – dlaczego warto?
Prowadząc blog ekspercki, możesz w interesujący sposób omówić działanie produktów, które sprzedajesz. W ten sposób pokażesz wszystkim potencjalnym klientom, że naprawdę znasz się na rzeczy i warto Ci zaufać. Publikowane artykuły wcale nie muszą być długie, natomiast powinny przedstawiać zastosowanie Twoich produktów, aby zainteresować odbiorcę. Warto wspomnieć o przeróżnych ciekawostkach oraz interesujących aspektach. Udowodnij, że jesteś ekspertem e-commerce w swojej branży.
Prowadząc merytoryczny blog, kreujesz wizerunek specjalisty oraz przedstawiasz swoje know-how, czyli wiedzę. Praktycznie każdy sklep internetowy posiada możliwość dodania bloga. Jeżeli jeszcze go nie masz, wiele tracisz. Pamiętaj również, że artykuły nie muszą być wykreowane przez Ciebie – jeżeli nie posiadasz lekkiego biura, teksty na blog ekspercki przygotuje ktoś z zewnątrz, a Ty sprawdzisz, czy zostało prawidłowo napisane.
Ekspert w e-commerce – jak prowadzić profesjonalny blog?
Jeżeli chcesz być ekspertem w e-commerce, unikaj klątwy wiedzy. Co to oznacza? Trudne zagadnienia postaraj się jak najprościej wyjaśnić. Twojej ogromnej wiedzy prawdopodobnie nie podzielają użytkownicy, więc niektóre terminy będą po prostu niezrozumiałe. Wyjaśnij je, aby wszystko było jasne. To szczególnie ważne przy nieco skomplikowanych i merytorycznych tekstach. Jeżeli chcesz przytoczyć nowy, nieznany termin, postaraj się go umieścić na końcu zdania. Wówczas tekst nie będzie wyglądał niczym definicja wyciągnięta prosto z Wikipedii. Artykuły na blog ekspercki staną nie tylko merytoryczne, ale i przyjemne w czytaniu oraz łatwe do przyswojenia.
Publikacje mogą omawiać proponowane przez Ciebie produkty, ale nie namawiaj nagminnie do zakupu. Użytkownicy są wyczuleni na takie praktyki i treść może być zinterpretowana jako sponsorowana, a nie ekspercka. Uważaj na to! Jeżeli artykuł będzie wartościowy oraz ciekawy, prawdopodobnie dopisek na temat tego, że dany produkt można znaleźć u Ciebie w ofercie, będzie kompletnie zbędny. Użytkownik sam na to wpadnie i chętnie skorzysta z Twojej propozycji. Musisz być przyjaznym ekspertem w e-commerce, który będzie pomagać swoim odbiorcom, zamiast namawiać ich do zakupu.
Postaraj się osiągnąć regularność. Jeśli zdarzy Ci się dłuższy wyjazd, odpowiednio wcześniej przygotuj kilka tekstów, aby udostępnić je, gdy znajdziesz chwilę wolnego czasu. Brak nowych publikacji zniechęci odbiorców do obserwowania bloga. Pomyśl także tym, aby wdrożyć na stronie newsletter – osoby zapisane do listy mailingowej powinny być informowane o nowych treściach. Możesz także przygotować specjalne artykuły dla swoich subskrybentów. Content wyślesz drogą mailową, bez publikacji na blogu. W ten sposób wyróżnisz oraz docenisz dociekliwe osoby zapisane do newslettera.
Jak sprawdzić, czy tekst na blogu eksperckim jest dobry?
Kreowanie wizerunku eksperta w e-commerce to proces długotrwały. Swoją wiedzę musisz regularnie przekazywać, tworząc nowe, interesujące publikacje. Treści mogą być przyjazne SEO, aby generowały organiczny ruch z wyszukiwarki – wówczas łatwiej będzie Ci zbudować społeczność oraz grono stałych odbiorców. Jeżeli samodzielnie kreujesz wizerunek eksperta w e-commerce bez niczyjej pomocy, z pewnością przed publikacją artykułów zastanawiasz się, czy content jest naprawdę dobry. To trudność każdego autora.
Chcesz sprawdzić, czy tekst na blog ekspercki jest naprawdę dobry? Możesz przedstawić tekst innej osobie, przed jego publikacją. A najlepiej kilku osobom! Wówczas dowiesz się, jak Twój content jest odbierany, czy ma jakieś konkretne wady. Dobrym rozwiązaniem będzie także wstrzymanie się z publikacją treści – gdy skończysz pisać, wróć do contentu kolejnego dnia. Wówczas przeczytasz artykuł i spostrzeżesz ewentualne nieścisłości lub błędy. Następnie narzucisz poprawki. Postaraj się zaciekawiać już od pierwszego zdania, wówczas tekst nabierze tempa, i każda kolejna linijka będzie interesująca dla czytelnika.
Zadbaj o media społecznościowe i swój wizerunek
Blog jest bardzo ważny, ale do bezpośredniej komunikacji z odbiorcami przydadzą Ci się media społecznościowe. Możesz założyć profil na Facebooku, Instagramie bądź LinkedIn, aby z łatwością rozmawiać ze swoimi czytelnikami. Kreując wizerunek eksperta w e-commerce, zadbaj także o kanał social media – dobrym pomysłem będzie publikowanie fragmentów swoich artykułów, co zachęci do przeczytania całości na blogu. Zapytaj odbiorców o opinię, zachęcaj do dyskusji, odpowiadaj na pytania i prowadź konwersację.
Z czasem, gdy osiągniesz już pełen wizerunek eksperta w e-commerce, a Twój blog stanie się popularny, niewykluczone, że zostaniesz poproszony o tworzenie publikacji zewnętrznych, na inne, tematycznie powiązane portale. O takich artykułach również możesz poinformować swoich odbiorców – oczywiście poprzez media społecznościowe. Wówczas po raz kolejny potwierdzisz swoją ogromną wiedzę w branży.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.