Jak tworzyć plik produktowy i po co się to robi?
3 min
3 min
Na skróty
Plik produktowy to obowiązkowy element niemal każdego sklepu internetowego. Dzięki niemu możesz wygodnie reklamować się w Google Product Listing Ad (Google Shopping), czy wyświetlać asortyment w porównywarkach cenowych lub w mediach społecznościowych. Słowo plik produktowy pochodzi z języka angielskiego: product feed. Element ten dostępny jest przede wszystkim w formatach XML oraz CSV i składa się z podstawowych informacji o konkretnym przedmiocie. Odpowiednia optymalizacja reklam pozwala skutecznie promować produkty online, zapewniając wysoką widoczność oraz korzystny współczynnik CTR.
Tworzenie plików produktowych znacznie ułatwia marketing online. Dzięki nim możesz wygodnie zarządzać kampaniami reklamowymi w Google, czy na Facebooku. Wykorzystanie product feeda nie wymaga tworzenie dedykowanych API, co jest sporą oszczędnością. Możesz zintegrować swój e-commerce z zewnętrzną platformą reklamową, aby regularnie stymulować sprzedaż i docierać do kolejnych klientów.
Nie ważne jak duży biznes prowadzisz. Marketing produktowy poprzez Merchant Center i Google Ads znacznie ułatwia sprzedaż. Możesz zwiększać ruch w sklepie lokalnym oraz działającym na terenie całego kraju. Product feed znacznie ułatwia tworzenie kampanii, ponieważ przesłane dane automatycznie tworzą pojedyncze reklamy. Posiadają one formę graficzną, niezwykle przystępną dla użytkowników. Co więcej, zaraz obok zdjęcia pojawią się podstawowe informacje na temat asortymentu – na przykład cena. To skuteczny sposób na marketing produktowy online. Znajdziesz się na samej górze listy wyszukiwań Google, gdy użytkownik wygeneruje zapytanie bezpośrednio związane z Twoim asortymentem.
Kolejnym rozwiązaniem dla plików produktowych jest Facebook Dynamic Product Ads. Media społecznościowe to doskonałe miejsce na marketing. Reklamy mogą być dopasowane do odpowiednich odbiorców, co znacznie zwiększy współczynnik konwersji. Jeżeli internauta odwiedził stronę, ale nie dokonał zakupu, można zastosować między innymi remarketing. W przypadku social mediów warto zadbać o atrakcyjne fotografie asortymentu. Zwykle obrazy są zdecydowanie większe niż te, wyświetlane w Google Ads.
Reklama produktu może także trafić do porównywarek cenowych. To doskonałe miejsce na marketing, które świetnie sprawdza się od kilku lat. Popularnym serwisem jest między innymi Ceneo. Portal osiąga bardzo wysokie pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania. Dodając tam pliki produktowe, możesz liczyć na pozyskanie nowych użytkowników w sklepie. Pamiętaj tylko, że sam feed nie jest wystarczający. Gdy użytkownik wyświetli Twoją stronę, powinna ona być odpowiednio zoptymalizowana pod kątem SEO oraz UX. Zadbaj także o content marketing, aby przekonać potencjalnego klienta, że Twoja oferta jest bezkompromisowa.
Tworzenie plików produktowych nie wymaga znajomości programowania. Cały proces najczęściej ogranicza się do zwykłego eksportu danych, czyli zaledwie kilku kliknięć. Feed może mieć wiele formatów, najpopularniejsze to XML oraz CSV, natomiast znane są także w wersji JSON czy .txt. Jaki wariant wybrać? Wszystko zależy od tego, za pomocą jakiej platformy prowadzisz swój e-commerce. Eksport danych inaczej wygląda w WooCommerce, PrestaShop, czy Magento. Zaletą reklamy produktowej jest przede wszystkim prostota. Przesyłasz zoptymalizowany plik do wydawcy i można powiedzieć, że to właściwie wszystko.
Feed produktowy może przybrać różną formę, zależnie od tego, z jakiej platformy pochodzi. W przypadku WooCommerce możesz skorzystać ze specjalnej wtyczki „Google Merchant XML – WooCommerce”. W PrestaShop warto zainteresować się modułem “Advanced CSV Export” lub „XML Feeds Pro”. Różnią się one funkcjami, dlatego zachęcamy do zapoznania się z różnymi rozwiązaniami. Zależnie od tego, jaki e-commerce prowadzisz (duży, mały, lokalny, międzynarodowy), dopasujesz moduł do własnych potrzeb.
Nie zapominajmy także o platformach e-commerce typu SaaS. To ciągle bardzo popularne rozwiązanie cieszące się ogromną renomą na rynku. W przypadku Shopera eksport pliku do reklamowania produktów jest bardzo prosty. Wystarczy otworzyć panel administracyjny, a następnie przejść do działu „Dodatki i integracje” -> „Inne Integracje”, następnie klikając w zakładkę „Google Products”. Feed musi posiadać podstawowe atrybuty, aby poprawnie się wyświetlać, na przykład nazwę, czy cenę. Pełna lista dotycząca wymagań pliku jest dostępna na forum Shopera. Na platformie Shoplo należy zainstalować specjalny dodatek o nazwie „Google Shopping”, który pozwoli wygenerować feed. Dosłownie wszystkie systemy przeznaczone do prowadzenia e-commerce posiadają jasną instrukcję dotyczącą tego, w jaki sposób wygenerować plik produktowy krok po kroku.
Marketing produktu wymaga ciągłej optymalizacji oraz aktualizacji. Najlepiej robić to jak najczęściej, aby przedstawiać użytkownikom aktualne dane dotyczące asortymentu. Jeżeli Twoja baza danych jest duża, skorzystaj z dedykowanych narzędzi do automatyzacji. Oczywiście nie musisz robić tego indywidualnie. Może skorzystać między innymi z pomocy agencji, zajmującej się SEO i SEM. Specjaliści nie tylko wygenerują za Ciebie plik produktowy, ale dodatkowo zoptymalizuje go, na dodatek regularnie przeprowadzać kompleksowe aktualizacje. To doskonała forma promocji online, która może być łączona z pozycjonowaniem, dla maksymalnych efektów. Stosowanie reklam produktowych znacznie ułatwia prowadzenie każdego e-commerce, bez względu na charakterystykę branży.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.