Rozwój marki a pozycjonowanie
3 min
3 min
Na skróty
Każdy przedsiębiorca marzy o tym, aby rozwijać swój biznes, ciągle poszerzając grono zadowolonych konsumentów. Nie zapominaj jednak, że do osiągnięcia progresu konieczne jest podjęcie odpowiednich kroków. Może to być na przykład pozycjonowanie strony internetowej, pozytywnie wpływające na rozwój firmy.
Nie musisz posiadać sklepu internetowego, aby zdecydować się na pozycjonowanie i rozwój firmy. SEO stosować można dla każdej strony, bez żadnego wyjątku. Nawet jeżeli prowadzisz biznes lokalnie, ale masz własną witrynę wizytówkę, istnieje możliwość pozycjonowania. Co więcej, wraz z rozwojem algorytmów Google, wyszukiwarka coraz większą uwagę przywiązuje do tego, gdzie znajduje się dany użytkownik, dopasowując wyniki do lokalizacji. Niektórym osobom wydaje się, że pozycjonowanie i rozwój dla firmy stacjonarnej to mało istotna kwestia – a jest całkowicie odwrotnie!
Z czego korzystamy każdego dnia? Nie wiesz? Sięgnij do kieszeni – to telefon komórkowy. Praktycznie każdy smartfon udostępnia lokalizację (o ile nie wyłączysz tej opcji). Czy wiesz, jak Google wykorzystuje wiedzę na temat tego, gdzie się znajdujesz? To bardzo proste – uruchom wyszukiwarkę w telefonie i wpisz proste zapytanie, na przykład „mechanik samochodowy”. Nie musisz nic dodawać, a Google wyświetli firmy działające w Twojej okolicy, gdzie naprawisz swój pojazd. Najczęściej takie wyniki wyszukiwania skupiają się głównie na GMF (Google Moja Firma), czyli „wizytówkach”. Ich optymalizacja oraz dostosowanie jest częścią SEO, więc decydując się na pozycjonowanie, Twoja marka także będzie wyświetlać się potencjalnym klientom, nawet jeżeli działasz lokalnie, bez sklepu internetowego.
W przypadku e-commerce sytuacja wygląda bardzo podobnie, choć tam wiedza Google na temat Twojej lokalizacji jest praktycznie zbędna. Wyobraź sobie, że chcesz zamówić książkę – jakąkolwiek, to bez znaczenia. Nie chcesz iść do księgarni, zdecydowanie bardziej interesuje Cię zamówienie jej do domu. Co robisz? Szukasz sklepu internetowego. Ewentualnie księgarni online. Możesz także wpisać tytuł lektury, aby sprawdzić, co wyświetli wyszukiwarka. Jeżeli posiadasz własny sklep internetowy, to wiesz, że użytkownicy właśnie w taki sposób szukają produktów. Inwestując w pozycjonowanie i rozwój firmy, będziesz wysoko w wynikach wyszukiwania Google, co przy sprzyjających warunkach zwiększy sprzedaż i poziom konwersji.
Przeczytaj także: Pozycjonowanie lokalne oraz audyt SEO
Czym jest rozwój marki? Przygotowując model biznesowy dla własnej firmy, możesz określić różne cele krótko i długoterminowe, natomiast zawsze progres na rynku będzie związany ze wzrostem sprzedaży, bądź zwiększoną ilością zadowolonych klientów. No właśnie – rozwój Twojej marki zależy tak naprawdę od czynnika zewnętrznego, czyli konsumentów. Dlatego musisz pozyskiwać ich jak najwięcej, tym samym oferując jakościowe produkty lub usługi. Aby tego dokonać, potrzebujesz odpowiednio zaplanowanego marketingu – w świecie cyfrowym będzie to między innymi pozycjonowanie w wyszukiwarkach.
Pozycjonowanie i rozwój firmy idą w parze. Dbając o SEO uda Ci się pozyskać kolejnych klientów, tym samym generując większy zysk. Środki możesz przeznaczyć dowolnie, na przykład w inwestycje we własną markę, co pozwoli osiągnąć progres. Zanim strony internetowe stały się popularne i zaczęły odgrywać ważną rolę w marketingu, termin pozycjonowanie był kojarzony z czymś zupełnie innym. W latach osiemdziesiątych mówiono, iż jest to walka o umysł klienta, odbywająca się poprzez budowanie świadomości marki, komunikację oraz perswazję. Marka, pragnąca się pozycjonować w umyśle konsumenta musiała wyróżniać się na tle konkurencji, składając atrakcyjne obietnice dotyczące własnych usług i produktów, które następnie były spełniane. Dziś słysząc ten termin, automatycznie kojarzymy go z SEO. Choć minęło tyle lat, pozycjonowanie współczesne ma dużo wspólnego z tym, które było powszechne dawniej. Jak to możliwe?
Przygotowując się do pozycjonowania i rozwoju firmy, także musisz się wyróżnić. SEO to ogromnie ważna część marketingu internetowego, ale nie zapominaj o innych kanałach, służących do komunikacji z konsumentami oraz pozyskiwania nowych klientów. To między innymi, bardzo ważne w XXI wieku, media społecznościowe, z których korzystamy każdego dnia. Postaraj się przygotować atrakcyjny content marketing, pozycjonuj stronę internetową, buduj świadomość własnej marki, docierając do potencjalnych konsumentów na wiele sposobów.
Wiele osób zadaje sobie to pytanie – czy pozycjonowanie jest skomplikowane? Odpowiedź nie jest jednoznaczna, bowiem SEO składa się z wielu elementów. Niektóre z nich są łatwiejsze, a inne wymagają specjalistycznej wiedzy. Podstawy dotyczące optymalizacji nie należą do skomplikowanych, wystarczy tylko mieć świadomość tego, jakie zmiany trzeba wprowadzić na stronie internetowej, aby witryna stała się przyjazna dla wyszukiwarek oraz użytkowników. W przypadku osób niezaznajomionych z SEO problemem będzie brak znajomości języków HTML, CSS, czy PHP, a te są przydatne do wdrażania nieco bardziej zaawansowanych zmian.
Ogólnie pozycjonowanie nie należy do branży szczególnie trudnej, ale aby strona internetowa odczuła wzrost w wyszukiwarce w długotrwałej perspektywie, potrzebna jest wiedza specjalistyczna. Kolejną ważną kwestią jest wykonanie kompleksowego audytu SEO, aby mieć świadomość tego, jakie dokładnie zmiany należy wdrożyć. Działanie „na ślepo” bez odpowiedniego planu może wywołać efekt odwrotny do zamierzonego.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.