UX

Czym są badania jakościowe w UX? Przykłady

3 min czytania
Czym są badania jakościowe w UX? Przykłady

Istnieją różne metody przeprowadzania badań UX (ang. User Experience). Podstawowy podział to badania jakościowe oraz ilościowe. W tym artykule przyjrzymy się temu pierwszemu wariantowi. W naukach przyrodniczych, ścisłych i humanistycznych badania jakościowe nie określają parametrów liczbowych. Skupiają się bardziej na wykorzystaniu tekstu jako materiału empirycznego. Sprawdź, jak ma się to do analizy User Experience na stronach internetowych.

Co oznaczają badania jakościowe UX?

Badania jakościowe UX to działania analityczne, których celem jest odkrycie wszelkich problemów związanych z doświadczeniem użytkownika. Ten rodzaj badań odpowiada na otwarte pytania, czyli dlaczego i jak.

Umożliwia zatem głębsze zrozumienie sposobu myślenia, motywacji i opinii odwiedzających witrynę. Jeżeli chcesz wiedzieć, dlaczego użytkownicy mają złe doświadczenia, posłuchaj ich opinii. Podobnie jak wtedy, gdy chciałbyś pozyskać wiedzę, jakich rozwiązań oczekują w Twoim sklepie. Badania jakościowe pozwalają zidentyfikować obszary, które wymagają najwięcej uwagi, aby poprawić ogólne doświadczenie użytkownika. 

Jakie są przykłady badań jakościowych UX?

Popularne przykłady badań jakościowych UX to między innymi:

  • wywiady z respondentami w formule jeden na jeden,
  • badania terenowe, w których badacze UX rozmawiają z użytkownikami w ich naturalnym środowisku,
  • grupy fokusowe, w ramach których UX Researcher prowadzi rozmowy z kilkoma respondentami jednocześnie.

Przykładem badań jakościowych z wykorzystaniem nowoczesnej technologii jest natomiast eye tracking. To technologia śledzenia wzroku, która daje możliwość określenia punktu skupienia osoby badanej. Dzięki temu możliwe jest określenie między innymi, które elementy na ekranie przykuwają uwagę, w jakiej kolejności i na jak długo. W kontekście takich obserwacji istotną rolę odgrywają tak zwane mapy ciepła. Przedstawiają one obszary punktu skupienia na ekranie poprzez nałożenie kolorów na obraz. 

Zobacz  Audyt UX – Jak przeprowadzić analizę użyteczności?

Czym są badania jakościowe w UX? Przykłady

Zdj. 1 Strona internetowa jednego z uznanych w branży producentów urządzeń, których przeznaczeniem jest eye tracking — marka Tobii

źródło: https://www.tobii.com/products/eye-trackers/wearables/tobii-pro-glasses-3

Dobór odpowiedniej metody powinien możliwie najlepiej realizować cel badania. Wpływ badacza na postawy, reakcje, zachowania oraz emocje respondentów powinien być natomiast zredukowany do absolutnego minimum. 

Badania jakościowe a badania ilościowe User Experience

Ilościowe metody badawcze bazują na dużych próbach, aby ustalić pewne trendy oraz wyciągnąć ogólne wnioski. W przeciwieństwie do badań jakościowych rezultat ilościowych wyrażany jest liczbowo. W tym przypadku istotną rolę odgrywają:

  • testy A/B — umożliwiają porównanie dwóch wersji interfejsu i sprawdzenie, który z nich przynosi lepsze rezultaty,
  • testy wydajności — mierzą parametry techniczne witryny (czas ładowania strony), a także
  • analityka internetowa (narzędzia takie jak na przykład Google Analytics oraz HotJar).

Dzięki HotJar możliwe jest przeprowadzenie zarówno jakościowych, jak i ilościowych badań. Analiza z jego wykorzystaniem bazuje między innymi na mapach cieplnych, które wskazują, jakie obszary strony budzą największe zainteresowanie użytkowników. Możliwe jest także nagrywanie sesji oraz analiza konwersji.

Czym są badania jakościowe w UX? Przykłady

Zdj. 2 Ilustracja map cieplnych na oficjalnej stronie HotJar

źródło: https://www.hotjar.com/website-heatmap-tool/

Profesjonalna agencja SXO (ang. Search Experience Optimization) w trakcie analizy stron internetowych swoich klientów posługuje się zarówno badaniami jakościowymi, jak i ilościowymi. Efektywne wykorzystanie informacji, które zostały uzyskane w trakcie badań, pozwala poprawić doświadczenie użytkownika (ang. User Experience) oraz pozytywnie wpłynąć na widoczność witryny w wyszukiwarce. Jeżeli jesteś zainteresowany poprawą UX na Twojej stronie internetowej, a co za tym idzie zwiększeniem przychodów, skontaktuj się z nami.

tło banera
Genialne firmy mnożą
swój potencjał z
Ocena Clutch
5.0
Ocena Google
4.8
tło banera
Sprawdź, czy Twój
marketing działa.
Umów konsultację z Marcinem Stypułą, CEO Semcore i sprawdź swoją strategię digital marketingu.
Umów konsultację 299 zł/h
Marcin Stypuła
Copywriter i pasjonat marketingu internetowego, który swoją przygodę z tworzeniem treści rozpoczął w 2020 roku. Od początku skupił się na materiałach eksperckich związanych z SEO i tematyką techniczną, ze szczególnym naciskiem na rzetelny research i merytoryczną wartość tekstów. Tworzy zarówno artykuły blogowe, jak i rozbudowane opisy kategorii, konsekwentnie dbając o to, by każdy tekst kompleksowo wyczerpywał temat i był zoptymalizowany pod SEO oraz współczesne modele językowe.   Jego ambicją jest przekładanie skomplikowanych zagadnień marketingowych na prosty, przystępny język — tak, aby nawet osoby stawiające pierwsze kroki w digitalu mogły z łatwością zrozumieć kluczowe mechanizmy i narzędzia branży. Fascynują go trendy związane z optymalizacją treści pod AI i rozwój technologii wspierających proces tworzenia contentu. W inspiracjach często wraca do twórczości Dariusza Puzyrkiewicza, ceniąc jego podejście do języka i komunikacji.   Poza pracą Paweł stawia na aktywność i regenerację. Latem rekreacyjnie biega i ćwiczy na siłowni, zimą morsuje, a na co dzień praktykuje medytację jako sposób na zachowanie równowagi. Interesuje się ASMR, high-endowym sprzętem audio, adaptogenami i mnemotechnikami, a od pewnego czasu zgłębia też tajniki języka czeskiego. W pracy motywuje go przede wszystkim satysfakcja klientów oraz realny wpływ jego treści na sukces stron internetowych.

Udostępnij

Oceń tekst

Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak głosów - oceń jako pierwszy!

Zapytaj o ofertę SEO
Dołącz do newslettera
Powiązane artykuły Najnowsze Popularne

Zbuduj Twój potencjał SEO

Skonsultuj z nami Twoją sytuację w wyszukiwarce. Porozmawiajmy o Twoich celach i możliwościach współpracy