Jeśli inwestujesz w SEO, a Twoja strona wciąż jest niewidoczna lub jeśli korzystasz z usług agencji, która zapewnia o odpowiednim udoskonaleniu witryny, a mimo to ruch na stronie jest znikomy i liczba klientów wcale nie wzrasta, pojawia się jedno fundamentalne pytanie – czy to ma sens? Przed podjęciem kroków zmierzających do zakończenia działań pozycjonujących, warto jednak przeanalizować, co jest przyczyną takiej sytuacji i czy można na nią w jakikolwiek sposób wpłynąć. Często źródło problemu okazuje się niepozorne, a szanse uporania się z brakiem efektów SEO większe niż moglibyśmy zakładać.
Na skróty
Brak efektów SEO – co może być przyczyną?
Choć niejednokrotnie zakładamy, że nieskuteczne pozycjonowanie musi wiązać się ze skomplikowanym problemem, prawda może nas zaskoczyć. Zła interpretacja informacji, niezamierzona ignorancja, niedostatek wiedzy, chwila nieuwagi wystarczą za czubek góry lodowej. Co może pójść źle? Oto kilka przykładów, które wiążą się z pozycjonowaniem bez rezultatów.
– niepoprawna strategia SEO (pobieżny, nieprofesjonalny audyt strony, nieokreślone/niepoprawnie określone cele pozycjonowania np. pod względem biblioteki fraz kluczowych, ignorowanie specyfiki branży, przewagi konkurencji itp.);
– częściowe poprawki w serwisie (nieskoordynowane działania, ulepszanie jednych elementów, ignorowanie innych – np. udoskonalenie treści i pomijanie aspektów technicznych, skrupulatny link building i nieprzemyślana architektura witryny);
– strona nie jest responsywna (niedostosowanie strony do urządzeń mobilnych może w istotny sposób wpłynąć na jej ranking, oczywiście ma to także znaczenie dla użytkowników);
– kopiowane, nieunikalne, nudne, przeładowane frazami kluczowymi teksty (Google wyróżnia te treści, które nie tylko mają sens, ale i są wartościowe, pominięcie tego w działaniach pozycjonujących będzie miało poważne konsekwencje);
– niepoprawne linkowanie (nieodpowiednie profile linków, liczne linki z atrybutem nofollow, nienaturalne linkowanie itp.);
– krótki czas działań (brak efektów SEO po trzech tygodniach? To normalne, zwłaszcza, jeżeli mamy do czynienia z rozbudowanym serwisem. Niestety na konkretne wyniki musimy poczekać znacznie dłużej – zazwyczaj, co najmniej, kilka miesięcy);
– ograniczony budżet (co przekłada się na ograniczone, niepełne, wyrywkowe lub krótkotrwałe udoskonalenia, które nie sposób połączyć ze skutecznym pozycjonowaniem;
– zbyt wolna strona (czas ładowania się strony ma znaczenie – wolna witryna jest gorzej ocenianie przez Google, w ten sposób tracimy także zainteresowanie potencjalnych klientów);
– brak integracji z mediami społecznościowymi (powiązanie z platformą społecznościową – Facebookiem czy Instagramem daje szansę na zwiększeniu ruchu na stronie, dla Google to także godna uwzględnienia zaleta witryny);
– przestarzałe metody pozycjonowania (np. hurtowe katalogowanie strony, parasite hosting, cloacking, spamowanie, korzystanie z mieszarek tekstów).
Pozycjonowanie bez rezultatów – jak to naprawić?
Jeżeli od dłuższego czasu dostrzegamy zupełny brak efektów SEO, to jest to niewątpliwie ten moment, kiedy warto zgłosić się do profesjonalnej i sprawdzonej agencji. Samodzielne próby ratowania sytuacji mogą ją tylko pogorszyć. Przede wszystkim potrzebny będzie skrupulatny audyt SEO, który wskaże, w jakich obszarach mamy do czynienia z największymi błędami czy niedociągnięciami (czy chodzi o aspekty techniczne, UX, link building, kontent strony lub inne) Dopiero na tej podstawie będzie można opracować spójną, wieloetapową strategię nowych działań. Co prawda, poniesiemy kolejne koszty, wydłużymy czas realizacji, pewne elementy strony będziemy optymalizować po raz kolejny, pewne będziemy musieli dodać lub usunąć, ale przy odpowiedniej cierpliwości i zaangażowaniu mamy realną szansę na to, aby finalnie znacząco poprawić widoczność strony i podnieść jej ranking.
Pozycjonowanie bez rezultatów wcale nie należy to rzadkich przypadków. Należy pamiętać, że po pierwsze – w sieci znajdziemy sporo nieprofesjonalnych, a nawet oszukańczych firm SEO, które za niewielkie pieniądze oferują szybkie wyniki, po drugie – jeśli nie mamy odpowiedniego doświadczenia, szerokiej i aktualnej wiedzy, nie znamy odpowiednich narzędzi (takich jak choćby Google Analytics, Ahrefs, Screaming Frog czy Majestic SEO itp.), jak również nie dysponujemy odpowiednią ilością czasu, nie możemy liczyć na rewolucyjne zmiany. Bez względu na rodzaj prowadzonej działalności, warto mieć świadomość, że biznes w sieci rządzi się swoimi prawami – konkurencja również korzysta z możliwości SEO i jeśli zbagatelizujemy widoczność strony, szybko i dotkliwie odczujemy tego skutki. W pozycjonowaniu nie chodzi tylko o doraźne działania, liczy się długoterminowy plan, który pozwoli utrzymać zadawalającą pozycję strony w wynikach wyszukiwania, Stąd też być może największym błędem jest niezrozumienie/ignorowanie zasad SEO, złożoności optymalizowania strony, dynamiki zmian w tej dziedzinie.